Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
Även UnderbaraClara verkar ha använt en modifierad version av SHN.
1969 skrev tidigare att vissa trådar slutar med AW svar och då kom jag rent spontant att tänka på en tråd där jag hoppas att föräldrarna tog sitt förnuft till fånga. Citat och svar ur den:
"Hej
Har börjat kura min 2-åring. Han har sovit bra tidigare men har efter ca 1månad med diverse sjukdomar nu sovit ganska oroligt en tid så jag började kura igen. Mitt problem är att han är fruktansvärt arg både på kvällen och natten. Skriket bemöts med ramsa och jag har ett minimun med trafik i rummet. Problemet är att han står och skakar spjälsängen. Dels låter det som om någon står och hamrar i väggen(stackar grannar) och ikväll har han skakat så att sängen har gått sönder. Min fråga är således, kan jag kura honom i en växa-säng?? Uppskattar svar då jag och min man har lite olika uppfattningar om detta för tillfället. Jag vill ha kvar spjälsängen, men hur om han skakar sönder den. Mycket tacksam för svar."
Svar:
"Ge spjälsängen (och er själva) en chans till, tycker jag. Annars har ni honom uppe trafikerandes och härjandes innan ni vet ordet av. Spjälsängen gör i alla fall lite motstånd mot första bästa impuls att sprida ilskan vidare, om man säger
Jag skulle mota Olle i grind. Lägga honom tillrätta distinkt och tydligt (och det krävs förmodligen kroppskrafter) och sedan solfjädra, statiskt och rakt uppifrån och evinnerligen. Solfjädra mig över hela tröskeln av ilska och protester och kråmanden och kränganden och vänta ut honom. Utan ett ord. Och utan att rubba mig en tum.
Inte förrän evigheten var över och han var lugn, tyst, avslappnad i hela lilla kroppen och sömntung - eller rentav hade hunnit somna - skulle jag ramsa mig ut. mjukt men punktsättande x4, utan att vända mig om.
Det gäller att bryta ett trist mönster här som han fastnat i och det gör inte ett sängbyte."
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php
Det jag tänker på när jag läser detta är vilken kraft som måste krävas av en 2-åring för att ska sönder en spjälsäng. Vilken ångest och frustration barnet måste uppleva och hur långt det tillåts gå innan någon höjer på ögonbrynen där på forumet när föräldrarna söker råd. Spjälsängen måste väl vara det sista barnet förknippar med trygghet i det läget och att då be föräldrarna ge det en chans till? Att hålla fast barnet? Det är hemskt.
Jag tror det skulle vara bra om vi redan på föräldrautbildningen på MVC pratar mer om barnet och dess utveckling. Anknytning. Jag skulle gärna se något likt det adoptivföräldrar får ta del av också för blivande föräldrar.