Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

mikroE skrev 2013-02-22 10:16:01 följande:
    www.underbaraclaras.com/claras-bebisliv/sova-.../

Även UnderbaraClara verkar ha använt en modifierad version av SHN.
    Ja, hon är ju inspirerad av AW och har skrivit om det innan minns jag.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

1969 skrev tidigare att vissa trådar slutar med AW svar och då kom jag rent spontant att tänka på en tråd där jag hoppas att föräldrarna tog sitt förnuft till fånga. Citat och svar ur den:
    "Hej
    Har börjat kura min 2-åring. Han har sovit bra tidigare men har efter ca 1månad med diverse sjukdomar nu sovit ganska oroligt en tid så jag började kura igen. Mitt problem är att han är fruktansvärt arg både på kvällen och natten. Skriket bemöts med ramsa och jag har ett minimun med trafik i rummet. Problemet är att han står och skakar spjälsängen. Dels låter det som om någon står och hamrar i väggen(stackar grannar) och ikväll har han skakat så att sängen har gått sönder. Min fråga är således, kan jag kura honom i en växa-säng?? Uppskattar svar då jag och min man har lite olika uppfattningar om detta för tillfället. Jag vill ha kvar spjälsängen, men hur om han skakar sönder den. Mycket tacksam för svar."
    Svar:
    "Ge spjälsängen (och er själva) en chans till, tycker jag. Annars har ni honom uppe trafikerandes och härjandes innan ni vet ordet av. Spjälsängen gör i alla fall lite motstånd mot första bästa impuls att sprida ilskan vidare, om man säger

Jag skulle mota Olle i grind. Lägga honom tillrätta distinkt och tydligt (och det krävs förmodligen kroppskrafter) och sedan solfjädra, statiskt och rakt uppifrån och evinnerligen. Solfjädra mig över hela tröskeln av ilska och protester och kråmanden och kränganden och vänta ut honom. Utan ett ord. Och utan att rubba mig en tum.

Inte förrän evigheten var över och han var lugn, tyst, avslappnad i hela lilla kroppen och sömntung - eller rentav hade hunnit somna - skulle jag ramsa mig ut. mjukt men punktsättande x4, utan att vända mig om.

Det gäller att bryta ett trist mönster här som han fastnat i och det gör inte ett sängbyte."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Det jag tänker på när jag läser detta är vilken kraft som måste krävas av en 2-åring för att ska sönder en spjälsäng. Vilken ångest och frustration barnet måste uppleva och hur långt det tillåts gå innan någon höjer på ögonbrynen där på forumet när föräldrarna söker råd. Spjälsängen måste väl vara det sista barnet förknippar med trygghet i det läget och att då be föräldrarna ge det en chans till? Att hålla fast barnet? Det är hemskt.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-22 22:41:19 följande:
    Ja det var naturligtvis en aspekt som jag nästan missat. Förfärligt så klart!
    Alla föräldrar bör väl kunna hitta sina egna sätt att få sömnen att fungera. UTAN tvång, fasthållande, kränkning av den personliga integriteten och rädslan för att "mamma blivit en robot!"
    För barnen kan ju inte få ta över och bestämma, detta är ju självklart. Men att använda AW:s tips...
    Allt bara låter konstigt. Allt från att robotlikt gå och ramsa, istället för att bara VARA "mamma", till hennes konstiga "system" med buffningar, vagningar, tryckpressar och solfjädrar.

Rutor och hjärtan, sa Alfons.
    Ja, ibland känns det nästan som att träda in i en annan värld.

För att svara på din andra fråga, jag har inte läst gårdagens expressen. Såg löpsedeln och det verkade vara samma gamla vanliga..Hur upplevde du artikeln? Var låg fokus?
    Jag är som sagt inte ledsen att hon säljer färre böcker. Det ser jag bara positivt på (konstigt vore det väl annars?) med tanke på mycket av det hon förespråkar och hur det kan komma och påverka barn av idag. Det resulterar också i att färre föräldrar söker sig till forumet vilket är positivt.
    Jag gissar att hon som många andra ( men som då inte har sålt miljoner böcker och ärvt miljoner) inte planerade speciellt väl för framtiden. Oavsett finner jag hennes ekonomiska situation ganska ointressant. Jag ogillar att överhuvudtaget prata om hennes person egentligen men visst, jag tycker synd om henne för att hon inte ser vad hon faktiskt råder andra föräldrar till. Jag tycker synd om henne för att hon inte ser hur fel det är, hur långt hon går i sina råd. Vilket ansvar hon tar på sig med den självutnämnda titeln..
    Det finns också mycket annat jag tycker synd om henne för (vilket jag gissar var meningen med den senaste tidens tv-framträdanden och artiklar) och det att hon har upplevt saker inget barn, förälder, människa ska behöva uppleva. För det lider jag med henne. Att hon lever på pension (som de flesta i hennes ålder), får pengar av sin rike bror och säljer dåligt med böcker tänker jag mest "jaha?" när jag läser och jag kan inte låta bli att tänka på hur hon uttrycker sig när hon pratar om barn och hur hon uttrycker sig när hon pratar om sin egen problematik, sina egna livskriser. Barn utan några som helst försvarsmekanismer och utan tidsperspektiv och förståelse ska tydligen hantera allt själva men vuxna människor ska inte det? Förtjänar inte varje mänsklig varelse att bli sedd och hörd och ges tröst, närhet, förståelse och stöd och då speciellt barn?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-23 10:07:07 följande:
    Men fy ***. Att inte någon ropar till henne att det inte är okej!
    Ja, varför gör de inte det? I det här fallet AW själv och inte någon som är "utbildad" av henne. Det är ofattbart.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Elinmamman skrev 2013-02-23 10:16:23 följande:
    Man kan alltid ta de råd och inspireranden som man själv känner verkar bra. Lätt för mig såhär i efterhand, men när barnet är så litet som ett spädbarn, och man lider av stor sömnbrist - så är det ju tyvärr svårt att sortera ut bättre med hjälp av det man själv har i maggropen som mammavärderingar. Tyvärr tror jag att det är alltför många mammor idag som kanske t.om utan att öppet vädja om det - lider av konstant sömnbrist, med påföljande bekymmer. Man har ju skickat folk till månen för sjutton, kan man inte hitta sätt att bättre bidra för utmattade förstagångsföräldrar bättre? Jag är iaf glad över de råd jag fick från "Barnaboken", även om de råden jag fick från bvc blev katastrof för mig att använda mig av den där metoden där jag tvingades lämna i fem minuter åt gången och hälsovårdaren insisterade på att få ringa upp och förhöra mig efteråt. Jag kände mig faktiskt tvingad och skyldig att göra som hon sa, och ångrar det djupt efteråt. Det var traumatiskt för mig som mamma att lämna ungen att skrika, men tröttheten gjorde mitt egna personliga omdöme försvagat. De borde naturligtvis ha låtit mig få sova en hel natt först, innan jag skulle avgöra vad som var passligast för oss.
    Vilka råd tog du till dig?

Att fatta viktiga beslut är nog inte något man ska göra när man lider av sömnbrist utan det behövs ett klart huvud. Jag är ledsen att ni fick så dålig hjälp av BVC. Det är hemskt att de överhuvudtaget rekommenderar 5-minutersmetoden idag , de har riktlinjer de ska följa och de har brustit stort här.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-25 19:26:05 följande:
    Jag börjar se AW trådar överallt www.libero.se/Foraldrasnack/Forum/Rum/Amne/?t...
    Ja, trist. Vi får väl fortsätta visa på motsatsen? Jag förstår inte hur man kan bortse från alla råd hon har gett och ger och alla felaktigheter hon förespråkar när man samtidigt  ser dem. Jag har också svårt att se hur man kan heja på en metod man inte ens använt till hälften. Det är att snickra ihop en egen metod, möjligtvis med inspiration av en annan men att då förespråka den regelrätta varianten till andra? Det känns inte som man tänker speciellt långt då.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Jag tror det skulle vara bra om vi redan på föräldrautbildningen på MVC pratar mer om barnet och dess utveckling. Anknytning. Jag skulle gärna se något likt det adoptivföräldrar får ta del av också för blivande föräldrar.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    emelianzei skrev 2013-02-25 20:47:13 följande:
    Jag har läst i många trådar om AW och hennes metoder på familjeliv ett bra tag, och även varit in på hennes hemsida och sett hennes videos samt läst i forumet. Blir jätteledsen av att det fortfarande finns folk som på riktigt använder SHN och tycker att det är bra. Att de anser att alla små är stöpta i samma form. Hur kan man inte vilja ta upp sitt lilla barn när det är ledset?! Skulle aldrig komma på tanken att inte ta upp min dotter när hon gråter på natten. Helt uppenbart så behöver hon mig till något och det är upp till mig att tillfredsställa hennes behov. 

Har aldrig kommenterat något förut men nu kunde jag inte hålla mig längre. Hur ska man kunna få de som använder metoden att verkligen förstå vilken skada den kan göra?
    Jag är glad att du kommenterade. Vi kommer närmare en förändring om vi är fler som tar avstånd i trådar på familjeliv, på andra forum, i bloggar, på facebook, i IRL..
    Du gör skillnad genom att uppmärksamma vad som pågår på olika sätt.
    Det är ett otroligt frustrerande ämne. Jag blir arg och ledsen om vartannat, varför ser inte människor vad det faktiskt handlar om? Varför nöjer de sig med så lite? Sådant som vi inombords borde känna är fel utan ens ha öppnat en bok?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-25 21:15:17 följande:
    Bra fråga, men det är nog att informera och försöka plocka fram föräldrakänslorna hos dem. Det du skrev var väldigt fint. Jag förstår dock inte hur hon fortfarande tycker att det kan vara en superidé trots alla reaktioner och fakta hon fick.  Men det är nog så att hon bestämt sig och lyssnar inte på annat.
    Jag tror att många tar åt sig utan att de låter det märkas och när de sedan står där utanför det skrikande barnets rum och ramsar eller dammsuger störs de förhoppningsvis av det.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..