Inlägg från: My opinion |Visa alla inlägg
  • My opinion

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Min åsikt om AW är att mycket av det hon förespråkar kan klassas som barnmisshandel. Hennes trovärdighet har ju byggt på att hon har många barn och att hon hävdat att de är bevis för att hennes metod fungerar. Att ett barn beskriver en uppväxt med fylla och övergrepp visar ju antingen på att AW varit vad de flesta skulle anse en kass förälder eller så har hon uppfostrat en person som av en eller annan anledning ljuger för att skada sin mamma ( inte heller det ett särskilt vara betyg för en uppfostran av barnen). Det faktum att AW bara bemött detaljer och inte de stora dragen av vad hennes dotter skrivit gör ju att man är benägen att tro att dottern har rätt i det stora men kanske minns vissa detaljer fel. Men om man tycker att en alkis som psykar sina barn och låter tillfälliga bekanta utnyttja dem är en person man vill ta råd från så finns det säkert många förebilder att ta till om nu AW slutar. En fråga bara är det någon som tycker det är bättre att fråga någon som haft 8 olika bilar om råd när det är problem med bilen eller vänder ni er då till proffs? Om inte, vad sätter ni störst värde på barnen eller bilen?

• My opinion

Det är givetvis inte så att allt AW sagt ochgjort är fel. Så att visa på att en del hon sagt stämmer eller är bra är liksom inte bevis för att hon är kompetent. Även en blind höna o.s.v. Samma sak gäller givetvis att en enstaka mindre felaktighet inte innebär att AW är inkompetent men nu är det inte mindre misstag, även om vi helt misstror Felicia och bara går på de råd som ges på hennes hemsida av henne och hennes utvalda så är de klartböver alla gränser. Om vi läste i tidningen att någon behandlat sina barn så som de ibland föreslår hade vi skrikit på höjda straff och att soc måste bli bättre på att skydda barnen från olämpliga föräldrar.

• My opinion
    snällochgla skrev 2013-03-10 11:21:35 följande:
    Men om det är citat så borde det vara citationstecken? Jag tror att det är "MalinEddies" TOLKNING av det som ev. står i Anna Wahlgrens nätforum!?    

Det finns en massa trådar på FL om AW med länkar till hennes hemsida där man blir helt förtvivlad över det som dessa barn utsätts för av sina föräldrar påhejade av AW eller hennes följare. Efter att läst lite där har man mardrömmar i veckor.
  • My opinion
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-10 11:31:25 följande:
    Kanhända är det lite omskrivet, men det är nog mest för att Malin inte ska bli anklagad för kopiering.
    snällochgla skrev 2013-03-10 11:21:35 följande:
    Men om det är citat så borde det vara citationstecken? Jag tror att det är "MalinEddies" TOLKNING av det som ev. står i Anna Wahlgrens nätforum!?    
    orka

Jag har sett kommentarer om kopiering i vissa trådar här på FL men jag måste ha missat huvuddiskussionen. Varför får man inte kopiera. Att kunna citera någon är ju hela grunden försatt kunna föra en debatt. Ta AW till exempel ska hon då kunna hävda upphovsrätt till allt hon skrivit på ett sådant sätt att man aldrig kan citera och därigenom inte kommentera. Då kan vi ju lägga ner hela FL eller i alla fall ta bort citatknapparna.
  • My opinion
    Amazonas skrev 2013-03-30 08:22:25 följande:
    Som kommentar till att "ändamålet helgar medlen" så tycker jag att det är en väldigt kort sammanfattning av kuren som absolut bör utvecklas (såsom jag försökt göra i mina inlägg). Som jag sade ovan så tycker jag att ändamålet att mitt barn ska sitta säkert i bilstolen rättfärdigar att jag spänner fast bältet trots protester. Samma när jag håller fast vid bajsblöjebyte. Eftersom jag VET att jag spännar fast/byter för att mitt barn BEHÖVER det så genomför jag detta även om barnet protesterar. För mig är kuren samma sak. Föräldrarna VET att barnet BEHÖVER sova, att detta behov överskuggar det akuta behovet av ny blöja/förhindrande av dunkande (särskilt som de madrasserat sängen för att förhindra att barnet gör sig illa). Därav vikten av att veta vad man gör och framför allt varför man gör det. Om vi nu ska ännu en titt på Dunka-tråden (som föräldrarna bad att få borttagen pga diskussioner som denna). Jag ska försöka bena ut det igen:.........Det var i början av kuren (föräldrarna förbättrade madrasseringen av sängen efterhand) och dunkandet avtog i samma takt som madrasseringen inte längre behövdes. Mamman avslutar tråden med "och ett litet ps... dunkar huvudet i väggen gör han inte längre, men spjälsängen är fortfarande inklädd i liggunderlag... och det är riktigt mysigt därner... som en liten koja..." och tackar forumet för all hjälp och stöd och passar dessutom på att meddela att ett litet syskon är på ingång. Med mina glasögon ser jag en familj som fått hjälp. Jag har full respekt för att ni "bara" ser att barnet under kuren dunkade huvudet i väggen, men er tolkning är inte den enda möjliga. Egentligen borde det väl vara föräldrarna som har tolkningsföreträde (de var ju de enda som var med).

Väldigt konstig kommentar. Din reaktion på vad andra här anser är barnmisshandel är att föräldrarna (som är de som utför misshandeln) har tolkningsföreträde. Är det en inställning du har till all barnmisshandel eller är det bara när det gäller AWs metoder?
  • My opinion
    Natulcien skrev 2013-03-30 09:12:57 följande:
    Självklart måste man både debattera skrikmetoderna och påvisa alternativ. Men kan en sån här diskussion få en enda förälder att avstå från att ta till en skrikmetod, som t.ex. SHN, och en enda liten bebis slipper den behandlingen, så är diskussionen väl värd den tid den har tagit i anspråk!

Håller faktiskt inte med. Man behöver inte kunna påvisa alternativ. Om något är skadligt eller fel så måste man kunna påpeka detta utan att ha en metod som ger önskat resultat. Att slå barn är olagligt i vårt land och dessutom moraliskt fel. Om jag då säger till någon att du får nte slå ditt barn så ska jag inte samtidigt behöva förklara vilka metoder för att få barnet att göra eller låta bli att göra saker som ska användas istället. Det är som att säga att du får inte vara emot att låsa in problempersoner i förebyggande syfte för att förhindra brott om du inte kan visa på en lika säker metod för att förhindra att de begår brott. Det skulle alltså nte räcka med att påpeka de skador den metoden ger.
  • My opinion

Det ingen AW anhängare (eller motståndare för den delen) tycks ta i beräknande är att barnet faktiskt kan ha t.ex. autism eller liknande. Autistiska barn har ofta sömnproblem och deras behov av sömn är ofta mycket mindre än andra barns. Eftersom det inte går att sätta diagnos så tidigt som 4 månader så kan man alltså omöjligt säga att det är barnets behov av sömn man försöker tillfredsställa med AWs metod eller annan sömnmetod, utan det är föräldrarnas behov av sömn. Eftersom ett autistiskt barn upplever intryck på annat sätt så blir allergi-klia kommentaren ovan ännu mer relevant eftersom de kan uppleva sånt som andra inte tänker på som en ren plåga ( att duscha eller vissa tyger t.ex.). Eftersom dessa barn även kan ha/har svårt med relationer så är det kanske inte så smart att inte reagera på deras signaler eftersom de är betydligt svårare än andra barn att lära om. Sammanfattningsvis skulle det alltså innebära att ett barn som redan är predestinerat att ha svårare med relationer och komunikation får signalen att det inte är någon idé att kommunicera vad det känner. Detta motiveras med att barnet behöver sova när barnet kanske inte alls har det vanliga sömnbehovet för åldern och dessutom kanske inte sover för att känsel, hörsel eller synintryck är plågsamma. Dessa barn har också ofta magproblem vilket inte heller löses med AW metoden.

• My opinion
    Natulcien skrev 2013-03-30 12:28:13 följande:
    Du har rätt...man måste inte påvisa alternativ. Men kanske kan det väcka intresse hos de som eventuellt är inkörda på SHN eller 5mm, om man gör det, tänker jag..? Alternativet till att slå barn är ju att inte slå barn, så det är ju inte riktigt lika konkret som de alternativa, humana metoder som finns till SHN och 5mm. Men visst...ditt resonemang är ju helt riktigt...

Jo jag förstod hur du menade men det är ge de som gör fel (t.ex. slår barn o.s.v.) för mycket inflytande i en diskussion. Focus hamnar på HUR man ska få någon att göra något istället för VARFÖR man vill att de ska göra något och om nyttan är större än skadan o.s.v. Om frågan om aga som barnuppfostran reduceras till vilken metod som kommer att göra att barnen gör som man säger till dem istället för om skadan av att slå står i proportion till nyttan med att de gör som vi säger så blir ju argumenten för barnaga mycket starkare. Det är ju troligen så att ett slaget barn troligen blint lyder åtminstone till det är gammalt nog att kunna slå tillbaka. När det gäller AWs metod så borde det inte bara handla om hur man får barn att sova när man vill, utan om barnets behov av sömn ställt i relation till dess behov av trygghet och till de ev skador olika metoder kan ge upphov till.
  • My opinion
    Natulcien skrev 2013-03-30 14:52:56 följande:
    Jo, jag håller med - igen. Du har helt rätt, och det är en intressant vinkling på diskussionen. Men faktum är att majoriteten av tråden har ju handlat om just det du beskriver; d.v.s. skadan som skrikmetoder åstadkommer vs resultatet, samt om bebisens behov av trygghet. Men du kanske inte har läst hela tråden, utan bara nu i slutet? Och problemet är att de som nyttjar dessa metoder vägrar ta till sig att det, faktiskt, är skadligt. Så även om tråden faktiskt har haft den vinkling du skriver om - så når man ändå inte fram.

Jodå jag har läst en hel del av det som skrivits. Men jag tror inte att det går att övertyga någon om att sluta med en metod de anser fungerar bra för en annan metod om du inte kan visa att den fungerar bättre ( vilket kan vara svårt om de anser att de testat allt och jag har aldrig hört någon påstå att de har en metod som är effektivare bara att AWs är farlig). För att man ska sluta med något som fungerar så måste det finnas några nackdelar med att göra det. I det här fallet att det är skadligt för barnet.
  • My opinion
    Natulcien skrev 2013-03-30 19:15:08 följande:
    Fast tyvärr går alltså inte det heller fram... Det går inte att nå fram på något sätt. Och i just den här tråden beror det sannolikt på att de som strider för SHN i den här tråden redan har utsatt sina bebisar för den kuren, och alltså kan det inte göras ogjort. De är redan "frälsta" s.a.s. Och när tåget redan har gått så vill de inte ta till sig att det de gjorde var skadligt. De förtränger och bortförklarar det på alla möjliga, och omöjliga, sätt. Det är min upplevelse av tråden.

Ok, man det är ju inte troligare att de ska acceptera att det finns andra metoder som inte är kritiserade som kanske hade fungerat. Då finns ju inte ens argumentet att barnets behov av sömn var större än det ev lilla obehag det kan ha känt innan det lärde sig att följa programmet. Jag tror enda sättet att stoppa AW metoden ( förutom om någon skulle bli dömd för barnmisshandel för att ha använt den) är om BVC tog föräldrarnas problem med barnens sömn på allvar och hjälpte dem innan de blev så desperata att de testar vad som helst inkl AWs metoder. I värsta fall så borde man ge föräldrar med stora problem möjlighet att själva få sova.
  • My opinion
    Mad as snow skrev 2013-03-30 16:25:40 följande:
    Till saken hör att de flesta SHN-motståndare i tråden har försökt från exakt alla håll att nå fram. Man borde inte behöva länka till forskning som talar om att det är skadligt rent neurologiskt för ett spädbarn att överges i sin egen gråt. Man borde inte behöva redogöra för varför det på ett psykologiskt plan är destruktivt att spegla barnets känslor med de diametralt motsatta, heller. Eller att ett spädbarns primära behov är närhet först och främst, sedan mat och sömn. Eller varför en dammsugare bakom en stängd dörr i barnets värld inte ens är föräldern utan vilket obehagligt ljud som helt i en känsla av övergivenhet. Eller att spädbarn inte rent kognitivt är så utvecklade att de i manipulation skulle kunna använda kroppsfunktioner som att bajsa, för att få uppmärksamhet. Eller att spädbarn inte skriker sina föräldrar "ifrån" sig. Men ja, här är vi nu. Med argument från alla håll, på neurologisk och psykologisk nivå, med om inte annat argument som bottnar i rent folkvett! I normala föräldraereflexer. Men det går inte in. Oavsett. Nej.

• My opinion
    Natulcien skrev 2013-03-30 20:14:32 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad din agenda är?

Jag har ingen agenda. Jag reagerade på det du skrev om alternativa metoder eftersom jag inte ansåg att en farlig metod eller ett olagligt agerande ska behöva bemötas med hur man ska uppnå resultat på annat sätt. Det är självklart att man ska avstå från sådant som är skadligt för ens barn eller olagligt. Du menade ju att folk inte är öppna för farligt argumentet när man redan valt AW jag håller med dig där men jag tror ju att man i det läget är ännu mindre öppen för andra metoder. Jag tror för att AW metoden ska sluta användas så måste det antingen till en dom som visar att det är barnmisshandel eller så måste behovet av metoden försvinna. Som jag ser det så finns behovet för att så många inte får hjälp på BVC där många avfärdas med att det är normalt. Och det stämmer säkert men håller föräldrarna på att spricka i sömmarna av sömnbrist och oro för barnet så hjälper det inte att det kommer att gå över utan man måste få hjälp. Som förklaring till varför folk använder AWs metoder trotts experternas uttalandes ser jag det som så att Om man inte får hjälp i vården så söker man hjälp hos självutnämnda experter som AW. I dagens samhälle där man flyttar för att få jobb så är det många föräldrar som inte har ett skyddsnät av släktingar och vänner som kan hjälpa till med avlastning så behovet av hjälp från samhället är större, detta samtidigt som vi vet mer om barns behov och hur redan deras spädbarns år påverkar dem vilket gör att kraven på föräldrarna är mycket större i dag än för tidigare generationer.
  • My opinion
    Natulcien skrev 2013-03-31 09:23:44 följande:
    Jaa..? Jag förstår bara inte riktigt varför du gick igång så på det lilla inlägg jag skrev, ryckt ur sin kontext. Om du hade läst allt jag har skrivit i den här tråden så hade du kanske märkt att jag har ägnat mig åt att debattera själva metoderna och deras skadlighet, och inte alternativa metoder. Det känns lite som om du sparkar in öppna dörra här... Men visst...upprepning är kunskapens moder...

Du får ursäkta att jag inte orkat läsa alla dina 19 sidor med inlägg i denna tråd. Jag kommenterade en av dina kommentarer och det du skrivit efter det, du har ju alltid möjlighet att hänvisa mig till något av dina tidigare inlägg om du tyckte det var relevant. men att förutsätta att någon läst alla ens inlägg i en tråd med ca 1500 inlägg där du tydligen stått för ca 200 är lite konstigt. Det är möjligt att jag sparkar in öppna dörrar men jag har lite svårt att tro att man väljer AW, anser att det inte är skadligt för barnet och sedan byter till en annan metod med sämre resultat. Men det kanske är jag som är synisk
  • My opinion
    Litet My skrev 2013-07-09 14:41:23 följande:
    Tror det gick åt motsatt håll mot vad hon trodde när hon gick ut i media, iaf om man läser kommentarerna på hennes blogg/gästbok.

Vad trodde hon skulle hända?
  • My opinion
    Ellie skrev 2013-07-09 15:59:22 följande:
    På hennes forum annonserar hon om kur för "sömntrasslare" mellan 5-11 månader nu i augusti. Pris: ingenting. För 2 år sedan tog hon 2000 kr per kurs. Annars kunde man tro att hon behöver pengar nu, men det kanske inte är någon som anmäler sig mot kostnad längre. www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&... php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum...

I tråden från 2011 där kursen kostar 2000 så verkar många gå den år efter år och någon angav yngsta barnet som fött 2006. Är folk obildbara och hur kass funkar det om ungen inte sover vid 5 års ålder? skämt åsido, det verkar ju vara en slags kurs för att bli diplomerad kurare, alltså nte för att få egna ban att sova utan en "yrkesutbildning" (använder termen väldigt vidlyftigt) för de som ska frälsa världen med kurametoden stämmer det?
  • My opinion
    Ellie skrev 2013-07-09 20:20:49 följande:
    Ah, det är möjligt att jag missuppfattade. Jag läste nog inte ordentligt. Det som är gratis verkar vara att få sitt barn kurat, medan det kostar pengar att lära sig metoden för att hjälpa andra. Intressant att hon skriver att det kommer finnas tre bebisar med avancerade sömnbekymmer, och ett litet "skräp" (standardmodellbebis).

nej jag tror det är samma kurs men det verkar inte bara vara föräldrar som gick den tidigare. Svaren var från folk som brukade komma eller länge sett fram mot det. Har du ett barn som inte sover så är det ju lite mer akut, det är ju inget du gör ett par år i förväg bara för säkerhets skull eller ett par år efter barnens spädbarnstid för att se hur du borde gjort.
  • My opinion
    Ellie skrev 2013-07-09 20:32:42 följande:
    Om man läser lite mer om kursen 2011 visar det sig att den visst blev inställd. Kursdeltagarna föll ifrån en efter en, och likaså de bebisar som skulle kuras.

Ja den 2 aug skriver Anna att den är inställd men den 3 snackar folk om vilken mat de ska ta med och den 6-7/8 tackar flera inkl. Anna för helgen då nån liten unge fått lära sig schemat. Verkar som det blev en kortträff. Oavsett så var priset hon ville ha då 2000 och det verkar som att föräldrar bara kommer dit med sina barn som undervisningsobjekt medan kursen går ut på att lära upp andra så att det finns fler som kan "hjälpa" föräldrarna. En kvinna tycks bo i Estland så eländet tycks ha gått på export. Säga vad man vill om Anna men hon får ju de där damerna i Nanny- serierna att framstå som under av lyhördhet och ömhet med sin timeout.
  • My opinion
    Erika1972 skrev 2013-07-11 22:28:45 följande:
    Precis - enig. Sunt förnuft, lyssna till sin egen känsla och det specifika barnets behov i kombo med erfarenheten hos någon som trots allt fött 9 barn

plocka bort det där med erfarenheten så kan jag hålla med. Om det vore så att AW såg sina egna fel och använde dem för att folk ska slippa göra samma misstag då kunde man pratat om erfarenhet men som det nu är så har hon ju misslyckats med att ge barnen en trygg och bra uppväxt, vad är det för "erfarenhet" för andra att ta efter?
  • My opinion
    Erika1972 skrev 2013-07-11 23:21:25 följande:
    Fast jag kunde ändå plocka upp hennes erfarenhet i teorin och omvandla den till min egen praktik om du förstår vad jag menar?!

Nej jag förstår inte hur du menar. Jag är den första att hålla med om att man kan lära av andras misstag men det är ju inte det du menar, eller hur. Det låter som att du menar att trotts att AW själv förnekar att hon gjort fel eller misslyckats så kan man göra som hon säger för det bygger på hennes erfarenhet. Om man gör en liknelse med en person som krockar bil efter bil så vore det idiotiskt att fråga om råd om hur man ska köra bil om personen. Själv anser att den är som en Gud. Om personen där emot är medveten om att den är anledningen till krockarna så kan man lära mycket från personen som kan lära ut varför hen krockade så man kan undvika samma misstag.. Så om du inte menar lära sig av henne som avskräckande exempel så förstår jag inte vad du menar.
  • My opinion

Detta är taget från Lady Dahmers blogg där hon saxat citat ut AWs Barnaboken. Att folk inte redan vid dessa kommentare insåg att damen inte ska användas som föredöme och att hennes erfarenhet inte lett fram till insikter som ska spridas om även barnen ska få bra erfarenhet. Jag kan ge henne att hon gjorde att föräldrar började lita till sig själva istället för till auktoriteten. Senare har ju det ändrats i de fallet föräldrarnas egen röst nte håller med AW då är dt AW som gäller. (Eftersom jag skriver på en iPad och det av någon anledning inte blir blanka rade då så försöker jag med streckistället för att se om det blir lättare att läsa) --------------------------------------- "Best of Anna Wahlgren: ?Det var hela femton minuter mellan sammandragningarna, [...] medan jag väntade groggade jag med vänner i allmän feststämning.? ?Att rökning skulle ge för små och för tidigt födda barn betvivlar jag [...] Genom nio graviditeter har jag varit storrökare? ?Man kan utsätta barn för skilsmässor, uppbrott, flyttningar, avbrutna kamratkontakter, upprepade skolbyten utan att för den skull nödvändigtvis skada dem.? ?En mycket aggressiv sexårig flicka var hos mig med sin mor. [...] Jag tog ifrån henne barnet och bad henne komma med mig ut i köket. Där la jag händerna om hennes hals. ?Om inte du uppför dig som folk, så tänker jag strypa dig, lilla vän.? ? ur Barnaboken ----------------- Händelsen i det sista citatet kommenterar AW så här "Detta barn var ytterligt disharmoniskt och stod i strid med allt och alla. Jag känner hennes bakgrund, och den är tragisk. Detta ger henne emellertid inte fribiljett till ett oacceptabelt beteende." ---------------- Tydligen gäller det där med oacceptabelt beteende inte AW själv. Att mordhota femåringen borde väl hamna i den kategorin.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..