Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
Hej!
Vi körde sova hela natten på vår äldste son som nu är 8 år. Dvs vagna och buffa. Han sover som en gris sedan dess om nätterna och är en trygg, harmoniskt, frimodig
Hej!
Vi körde sova hela natten på vår äldste son som nu är 8 år. Dvs vagna och buffa. Han sover som en gris sedan dess om nätterna och är en trygg, harmoniskt, frimodig
Nu klipptes inlägget av, märkligt, gör så ibland.
Jo, sonen har bästa sömnen i familjen :)! Det tog två dagar av vagnande. Nöjd bebis och pigga och bra föräldrar blev resultatet av 2 nätters fixande.
Tycker hon har rätt i att föräldrarna "leder flocken" och att barnet behöver rutiner och vägledning för att känna sig tryggt. Sedan finns det säkert mindre bra saker, som med allt annat här i världen.
Första natten tog det ca 15-20 min av intensivt vagnande. Natt två ca hälften. Natt tre sov han fint över nattmålet. Helt fantastiskt för trött bebis och trötta föräldrar.
Jag tror inte att det funkar på alla barn, av egen erfarenhet. Vi försökte med vår tvåa men njet...det gick inte alls lika bra..så vi lade ner och det tog nog 1,5 år innan han sov mer än 4 timmar i sträck.
Är man utrustad med en portion sunt förnuft tror jag att Barnaboken och SHN är bra inspiration.
Nu har vi fått tvillingtjejer och i natt sov de för första gången 6 timmar i sträck, ca 10 v gamla. Vi buffade dem lite i rumpan liggandes i sängen när de vaknade vid 4 tiden, och de somnade om snällt utan knappt ett pip.
Precis - enig. Sunt förnuft, lyssna till sin egen känsla och det specifika barnets behov i kombo med erfarenheten hos någon som trots allt fött 9 barn
Klippte igen..suck!
Tyckte att hon trots allt beskrev det nyfödda barnet på ett bra sätt samt att det gav oss som föräldrar orken/självförtroendet att ta oss ur sömnlöshetens dvala och orka skapa bra rutiner för våra barn med mat, mys och umgänge/delaktighet och sömn på regelbundna tider.
Fast jag kunde ändå plocka upp hennes erfarenhet i teorin och omvandla den till min egen praktik om du förstår vad jag menar?!
Det är mycket möjligt att det är så, jag har använt delar av det hela och det har hjälpt mig. Speciellt som förstagångsförälder, galet trött och osäker, var boken ett stöd trots allt. I kombo med det berömda sunda förnuftet, kommer man långt med det mesta tycker jag. !
Jag har kört enligt instruktionerna i Barnaboken, och som tidigare nämnt, funkade fantastiskt på vår förste son på bara två nätter.
Gjorde precis likadant med tvåan, som inte responderade på samma sätt (det visade sig att han var mjölkproteintolerant och hade ont i magen).
Tyckte mig ha användning av hennes sätt att strukturera upp dagarna och våga "ta ledningen" som osäker förstagångsföderska.