• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Servilia
    EnAnonumius skrev 2013-01-12 16:21:42 följande:
    "Manhaftighet" har inget med klädval att göra. Trist att det finns många som vägra att förstå detta.

Jag är lite "manhaftig" av mig och det syns trots att jag klär på mig det som KALLAS för "feminina" kläder och sminkar mig. Det har med gester/beteende att göra inte något jävla klädval. 

Vad är en pojkfrisyr? Hårlängden eller?
    Man skall klippa en frisyr som passar ansiktet/ansiktsformen. Vissa har ansiktsformer som gör att man passar i korta frisyrer.. Vissa andra har ansiktsfonem som gör att man passar i långt hår.

Men men om DU behöver visuella hjälpmedel för att fatta att någon är kvinna så får det stå för dig.
    Det finns så många andra sätt man kan skilja på män och kvinnor oavsett kläder/frisyrer eller om man är "butch/fjolla" etc etc.

Det är ytterst få personer som har 100% androgynt utseende.

Det går även att sätta upp ett långt hår på olika sätt, så att det passar för olika ansiktsformer.
  • Vitamin
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:31:31 följande:
    Jag förstår inte ens varför de söker sig till überliberala Sverige om vi befinner oss så långt från deras egen uppfattning om hur man ska leva. Det är lika konstigt som om jag som feminst skulle välja att flytta till Saudiarabien.  

Det här undrar jag också. Världen är stor, varför söka sig till länder vars kultur man varken vill eller kan identifiera sig med???
    Jag har mycket svårt att föreställa mig att någon tvingas komma till just Sverige?

När jag försöker tänka mig in i att jag själv skulle hamna i en motsvarande situation att jag måste fly för mitt liv (från förtryck, krig, svält eller varför man nu flyr) kan jag inte för mitt liv föreställa mig att jag skulle förakta eller bete mig ohövligt mot det lands medborgare, där jag tagits emot, fått bostad, mat, pengar och språkutbildning, utöva min religion, mina barn får gå i skola osv.
  • Lisa 590
    pontus1992 skrev 2013-01-12 20:14:39 följande:

de flesta muslimska kvinnorna försvarar det också..

Nej.

Burqa/niqab syftar till att skydda kvinnan mot männens blickar.
    Du missade nog mitt inlägg där jag berättade om en ung kvinna i Afghanistan som skjutsades på pakethållaren av sin man (cykel) och som blev ihjälskjuten av en tonårig talibansoldat.
    Orsak: hennes vrister blottades under cykelturen.

Om du vill bli tagen på allvar, skall du också ta på allvar att dessa plagg bärs av kvinnor, fostrade av kulturer där de måste acceptera månggifte, bli bortgifta utan egen talan vid 13-16 år, tvingade att acceptera våldtäkt inom äktenskapet, där bröder har t.o.m skyldighet att döda en flicka som inte underkastar sig ( i Sverige kallas de Balkongflickorna, dvs de avlider av fall från balkong). Hedersmord kallas det.

En flicka som blivit våldtagen och gravid kan stenas till döds.
    Du är så ung att du nog inte kan känna till de mest uppmärksammade hedersmorden i Sverige, men den här kulturen har fört  in seden i Sverige.

I min stad finns  organisationer som ordnar skyddat boende för tonårsflickor som annars riskerar tvångsgifte.
    det är dessa kvinnor som tvingas bära burqa/niqab.

Du kanske blandade ihop det med hijab? som är en annan sorts klädnad. Den skall dölja allt hår för håret anses särskilt  sexuellt upphetsande. - För att anknyta till TS: iranska kvinnor bär aldrig  burqa (i Sverige), men ibland - inte alltid - hijab.

Jag kan berätta mera - vill du läsa?
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:24:29 följande:

Don efter person. De kanske gillar det. Ska de övertygas att klä sig i en stil de inte gillar bara för att det är mer "kvinnligt"? Och vems syn av kvinnlighet ska de då anpassa sig efter?

Se det såhär - de karlar som gillar din version av kvinnlighet kommer att dras till dig oftare än till dem - vilket betyder att du får mindre konkurrens om de karlar du vill ha, och färre män som föredrar andra sorters kvinnor. Win-win! Flört  
    Jo, jag har aldrig haft problem att få karlar..! Men det tråkiga med dessa kvinnor, som själva väljer att förfula sitt utseende, är att de ofta inte förstår varför männen inte vill ha dem. De försöker konstruera andra orsaker: "svenska män vill inte ha självständiga kvinnor", "svenska män vill inte ha intelligenta kvinnor"...
  • Servilia
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:31:31 följande:
    Det är möjligt. För människor med människosyn från medeltiden känner jag dock väldigt lite respekt, både för dem och deras människovärde. Alltså: import. 

Jag förstår inte ens varför de söker sig till überliberala Sverige om vi befinner oss så långt från deras egen uppfattning om hur man ska leva. Det är lika konstigt som om jag som feminst skulle välja att flytta till Saudiarabien.  

Ja, visst är det konstigt! Men det beror nog på, att de inte skulle få något gratis i Saudi...

Fast egentligen är det en stor skam detta, att inte de rika arabländerna ställer upp och tar emot muslimska flyktingar!!! OM det nu skulle vara så, att det handlar om riktiga flyktingar som verkligen har en anledning att fly. Varför ska de hamna här uppe vid Polcirkeln, i ett litet land med väsensskild kultur och religion..?  Spöke 
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:34:11 följande:

Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.

Nä... Det där känner jag verkligen inte igen.

När det gäller buddhister, så tror jag inte alls att de skulle få låg status. För svenskar i gemen har en "positivt" fördomsfull syn på just buddhister. De tror att alla buddhister är snälla, vänliga, försynta, fridsamma personer. Bara för att Dalai Lama är så. Vilket ju är bisarrt, eftersom t.ex. just tibetanerna (som Dalai Lama är) är ett rätt krigiskt folk...
  • Lisa 590
    Servilia skrev 2013-01-12 21:13:46 följande:

Ja, visst är det konstigt! Men det beror nog på, att de inte skulle få något gratis i Saudi...

Fast egentligen är det en stor skam detta, att inte de rika arabländerna ställer upp och tar emot muslimska flyktingar!!! OM det nu skulle vara så, att det handlar om riktiga flyktingar som verkligen har en anledning att fly. Varför ska de hamna här uppe vid Polcirkeln, i ett litet land med väsensskild kultur och religion..?  Spöke 
    Men nu är du ute och cyklar.
    De flesta  flyktingar bor i sina grannländer, ofta i flyktinläger.
    Till oss kommer en försvinnande liten del.
    Ja, på en punkt har du rätt: de är de fattiga länderna som tar emot flest flyktingar.
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:34:11 följande:

Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.

Sedan är det ju också så att "dåligt blir bra när värre kommer". Man kanske inte gillade att det kom hit en massa italienare, spanjorer och greker på 60-70-talen. För att man SÅG de problem som blev - t.ex. att de unga männen, precis som muslimerna gör idag, sexutnyttjade svenska kvinnor eftersom katolska flickor vid denna tid var lika hårt hållna som muslimska flickor är idag. Samt diverse andra problem - det VAR t.ex. mer problem med invandrarnas barn i skolan.

...men nu, när det har kommit hit arabmuslimer (underbart ord ) som, förutom att ställa till de problem som katolikerna och de ortodoxa grekerna gjorde på 70- och 80-talet, DESSUTOM inte ens försörjer sig själva. Så är det väl inte konstigt att man tycker att arbetskraftsinvandrarna var bättre..? De TILLFÖRDE ju ändå något i vår industri. 
  • Servilia
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 16:36:37 följande:
    Vet du inte det?
    Vi har ett generöst  bidragssystem.
    Försörjer folk ända upp till 4:e generationen om de kommer från vissa länder
    där yrkesarbete inte står högt i kurs.

Precis!                 
  • gerd123
    Servilia skrev 2013-01-12 21:24:36 följande:

Sedan är det ju också så att "dåligt blir bra när värre kommer". Man kanske inte gillade att det kom hit en massa italienare, spanjorer och greker på 60-70-talen. För att man SÅG de problem som blev - t.ex. att de unga männen, precis som muslimerna gör idag, sexutnyttjade svenska kvinnor eftersom katolska flickor vid denna tid var lika hårt hållna som muslimska flickor är idag. Samt diverse andra problem - det VAR t.ex. mer problem med invandrarnas barn i skolan.

...men nu, när det har kommit hit arabmuslimer (underbart ord ) som, förutom att ställa till de problem som katolikerna och de ortodoxa grekerna gjorde på 70- och 80-talet, DESSUTOM inte ens försörjer sig själva. Så är det väl inte konstigt att man tycker att arbetskraftsinvandrarna var bättre..? De TILLFÖRDE ju ändå något i vår industri. 
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..