• Persisk

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Är ny på sidan, 19 år och blivande mamma.
    Jag vet att man absolut inte ska dra alla över en kam men varför är de flesta svenskar smygrasister?
    Jag har / haft många svenska vänner, vi har haft bra relation men när vi har tjafsat så kommer deras rasistiska sida fram, det är allt från kränkande ord samt ''varför bor du i Sverige ' ''flytta tillbaka till ditt land'' ''jävla iranie trash'' osv. Jag blev jätte förvånad, för vi har alltid stått varandra mycket nära men helt plötsligt efter lite tjafs så kommer deras rasistiska sida fram. Detta är 2:e gången jag har varit med om sånt, bröt nyligen kontakten med ytterligare en Svensk tjej kompis till mig efter en vild diskussion om henne och varför hon är så billig och ligger runt med alla. Hon blev jätte arg i slutet så kom hon med rasistiska och kränkande ord. Vi har känt varandra i 4 år men nu har vi sagt upp kontakten. Vissa har svårt & acceptera sanningen..

Känns som att ni inte gillar utlänningar, men ni leker/spelar att ni gillar oss, men vid det rätta tillfället så släpper ni bomben, dvs visar er rasistiska sida.

Varför är ni på detta viset? vet att inte alla svenskar är det men ni som är det, varför kommer er ''rätta'' sida fram helt plötsligt som ett bombnedslag? 

• Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
  • Lisa 590
    modesto skrev 2013-01-12 16:52:43 följande:

och behålla sin tro och traditioner och

bygga upp sitt land som många andra länder gjorde efter andra världskriget, utkämpade sina krig, sen byggde upp sina länder från ruinerna. Vem ska annars göra det när all befolkning bor någon annanstans där det är bekvämare?

Jag ställer samma fråga som du.
  • Rushmore
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:56:17 följande:

Sverige har (än så länge) ett gott rykte om sig att vara ett tolerant, frihetsälskande land. Och att man får vara sig själv här. Och det får man ju, i stort sett, även om vissa åsikter och sätt att vara är mindre poppis än andra (och nej, SD har LÅNGT ifrån rätt att bära offerkoftan här).
    Men om man nu inte vill leva på  ett tolerant, frihetsälskande sätt, utan med gammeldags syn på könen, ingen jämställdhet att prata om, att kunna kontrollera släktens kvinnor, ha hederkultur och förakta alla som inte väljer att leva som man själv så förstår jag verkligen inte varför man ändå väljer Sverige.  
  • modesto
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:57:10 följande:

Du menar att folk INTE flydde i miljontal under andra världskriget? Hört talas om Wallenberg?
    miljontal? det tror jag inte, de flesta stannade i sina länder och bevarade landets identitet
  • modesto
    modesto skrev 2013-01-12 17:02:34 följande:
    miljontal? det tror jag inte, de flesta stannade i sina länder och bevarade landets identitet
    de få som flydde försökte inte tvinga sin tro och värderingar på länder som gav dem asyl.
  • Dorian Ertymexx
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 16:57:53 följande:
    Kan det vara så att olikheten skrämmer?

Den egna oförmågan skrämmer?

Med andra ord har  den mörka epoken fascism och nazism inte hämtat sina idér från främmande världar?
    Inifrån oss själva föds ideologier som dessa. Håll emot den som kan.

Ja, litet så. Man är kanske också rädd att göra bort sig. Att känna sig utanför och främmande, på samma sätt som motsvarande känsla är att känna sig skrämd av det främmande.

Minns när jag kom till Sverige, var sex år då. Mitt första möte med svenskar var två killar i ishockeymundering som manglade in mig i ett hörn. Kan inte säga att jag blev snäll och vänskaplig av det, utan blev arg på alla jag träffade, eftersom jag var rädd och trodde att alla var sådana. Men med tiden så lärde jag känna folk, trots min initiala rädsla och vrede, och jag var smart nog att fatta de flesta koderna rätt snabbt (så är man ju också en liten svamp som unge). Om jag inte har fel, det var trotts allt en livstid sedan, så lärde jag först känna ett par koreanska tjejer som bodde i närheten, och via dem lärde jag känna finnarna och svenskarna som bodde där. Men till en början så kände jag nog väldigt mycket vrede och frustration över att språket var så konstigt, att folk var elaka och att ingen ville leka med mig.

Det kanske är likadant, fast mer vuxenperspektiv, för dem?     
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    modesto skrev 2013-01-12 17:02:34 följande:

Tja, då tror du helt enkelt fel. Folk flydde i drivor under andra världskriget, i den mån de kunde. Att inte fler flydde berodde helt enkelt på att "blitzkrieg" var så överväldigande snabbt att gränserna var erövrade och stängda innan de flesta ens hann packa sina väskor. Sverige tog emot väldigt många finska barn, en del andra nordiska flyktingar men också många judiska flyktingar, mycket tack vare Wallenbergs arbete. Borde de ha stannat och försökt bygga upp sina länder medan nazister och ryssar sköt mot dem?
  • Dorian Ertymexx
    modesto skrev 2013-01-12 17:04:59 följande:
    de få som flydde försökte inte tvinga sin tro och värderingar på länder som gav dem asyl.

HEH!!! Fel igen. Om du VISSTE hur mycket svenskarna gnällde på att katolikerna försökte ta över Sverige (rätt mycket som idag om muslimer faktiskt). Det var ett jäkla liv om att man började använda levande ljus i svenska kyrkor, till exempel, något som tidigare bara var katolsk sed. I någon ort (minns inte vilken) så byggde man, troligtvis i högsta grad med flit, en samlingslokal framför en katolsk kyrka, för att dölja den.
  • gerd123
    Servilia skrev 2013-01-12 15:47:38 följande:

Anonymt på nätet, ja... När det gäller dom som  kommer ut som Sd, så är det en väldigt lång process. Jag har pratat med många om det. Känner t.ex. två gymnasielärare som är aktiva i Sd - och NEJ de har inte fått sparken, men det kan bero på att de är populära lärare med fast anställning sedan länge på respektive skolor. De har båda berättat att det var med stor vånda de tog steget att först bli medlemmar, och sedan börja synas. Men de kände till slut att de helt enkelt var tvungna att göra det. För att deras egna barn och deras elever skulle ha en framtid...
  • basset

Alla svenskar är inte rasister! Tanken på vi och dom uppkommer oftast i svåra tider. När många är arbetslösa och har det ekonomiskt bekymmersamt finns det alltid mer smygrasism, tyvärr! Det finns också rasism i ALLA länder, men det riktar sig mot andra grupper. Vilka folkgrupper tycker många illa om i Iran?
    Tyvärr är detta beteende mänskligt. Man talar om främlingar som inte förstår de inhemska sederna. Det är pinsamt tycker jag. En dum människa är dum oavsett härkomst.
    Man kan inte "äga" Sverige. Landet är inte bara mitt. Jag är inte mer svensk än nysvenskarna.
    För mig är ALLA välkomna hit till vårt gemensamma land! 

Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..