• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • cloudberry79
    hannis skrev 2013-01-03 14:10:29 följande:
    Jaha, så av sex personal så kan ingen av dem vara på arbetet bara för att det är så lite som 2-3 barn som har behov av det? Varför? Är mitt barn mindre viktigt än det stora flertalet? Hur fan tänker du nu cloudberry79? Mitt barn skall vara ledset så att personalen får sin ledighet? Alla kan inte vara lediga samtidigt, hur jävla svårt skall det att fatta det? Min arbetsplats hade aldrig fungerat om alla ordinarie fick ledigt samtidigt. Det är helt uteslutet. Varför är förskolan så speciell?
    Men verksamheten fungerar ju i den omfattning som krävs! Alla kan tydligen vara lediga samtidigt, eftersom det finns personal att ta hand om det lilla antal barn som absolut behöver omsorg. Om ditt barn är väl inskolat så ska det klara en eller två dagar med bara vikarier, det återkommer nämligen lite då och då, inte bara under loven.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 19:18:55 följande:
    Jag är lärare och därmed hemma i princip alla lovdagar. Övriga dagar fixar maken. Maken kan antingen kompa, flexa eller arbeta hemifrån vid behov. 
    ...och om man inte har jobb där man kan kompa, flexa eller jobba hemma som man vill?

Det är ju jättebra att ni kan ordna det så men ibland kan det vara nyttigt att försöka se utanför sin egen lilla bubbla. Särskilt om man aldrig ens behöver fundera på hur man ska lösa jul eller sommarledighet. Samhället är inte heller uppbundet kring skolans lov utan snurrar på som vanligt även dessa dagar och för att det ska fungera krävs det att det finns människor som arbetar då.
  • cloudberry79
    LinneaJosie skrev 2013-01-03 19:03:15 följande:
    Men alltså, varför kommer kommunerna undan med att drastiskt sänka kvaliteten på barnomsorgen under loven? Administratörer som dagispersonal låter ju horribelt!
    Det är ju ganska stor brist på förskollärare, hellre har jag en av förskolans administratörer som personal än en tjugoåring som råkar vara dotter till rektorns granne eller nåt liknande, vilket normalt är den sorts vikarier vi har på min förskola. 
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 19:23:11 följande:
    Man väljer hur man vill ha det i sitt liv. Man MÅSTE ju inte vara brandman eller sjuksköterska eller vad det nu kan vara man arbetar med. Man kan byta yrke för att barnen ska ha det bra eller lösa det md farmor/mormor eller spara f-penningdagar som man tar ut under loven eller gud vet vilka lösningar man kan ha. Min poäng är att man som förälder har ett eget ansvar. 
    Vem vill du då ska ta hand om dina barn när de behöver sjukvård på julafton? Om alla sjuksköterskor med barn skulle byta yrke skulle det nämligen inte finnas tillräckligt med personal att ta hand om dina sjuka barn. Det skulle också innebära att vård, räddningstjänst, polis och andra samhällsviktiga funktioner skulle tappa mängder med kompetesns bar aför att personalen skaffade barn och därmed bytte yrke. Vill vi ha det så? Bara för att förskolorna ska kunna stänga/minska sin verksamhet på loven.

Som förälder har man ett eget ansvar gentemot sin egen familj det håller jag med om. Men man har inte ansvar för hur andra yrkesgrupper tar ut sin semester. Varför ska jag byta jobb för att andra ska kunna ta ledigt? Mitt jobb innebär att min barn aldrig behöver gå hela veckor på förskolan. En lösning som passar MIN familj alldeles utmärkt. Varför ska jag byta bort den möjligheten för att förskolepersonalen ska kunna ta semester på vanliga vardagar. Det är ett jättekonstigt resonemang.

Världen cirkulerar inte kring skolan och skolans lov.
  • Dina08

När förskollärarna förhandlade fram planeringsdagar var det inget som sa att förskolorna skulle stängas då och allt vältras över på föräldrarna, men visst bör man spara en och annan fp-dag för framtiden.

• MalinEddie
    Tuffen skrev 2013-01-03 19:18:55 följande:
    Jag är lärare och därmed hemma i princip alla lovdagar. Övriga dagar fixar maken. Maken kan antingen kompa, flexa eller arbeta hemifrån vid behov. 
    Tänk att det inte förvånar mig. Du är ledig alla skollov för att ditt arbete kräver det. Alla är inte lärare (surprise) och alla kan inte arbeta hemifrån vid behov. Se längre än dig själv, människa. Du är bara pinsam och de sista du tänker på är barnen när du förespråkar sämre eller icke-existerande barnomsorg vid skollov.

Avskyr CIO-metoder.
  • LinneaJosie
    cloudberry79 skrev 2013-01-03 19:23:37 följande:
    Men verksamheten fungerar ju i den omfattning som krävs! Alla kan tydligen vara lediga samtidigt, eftersom det finns personal att ta hand om det lilla antal barn som absolut behöver omsorg. Om ditt barn är väl inskolat så ska det klara en eller två dagar med bara vikarier, det återkommer nämligen lite då och då, inte bara under loven.

Men de flesta andra verksamheter inom omsorgen fungerar ju inte så, varför är förskolepersonalens ledighet viktigare än tex sjuksköterskornas?
  • LinneaJosie
    cloudberry79 skrev 2013-01-03 19:30:05 följande:
    Det är ju ganska stor brist på förskollärare, hellre har jag en av förskolans administratörer som personal än en tjugoåring som råkar vara dotter till rektorns granne eller nåt liknande, vilket normalt är den sorts vikarier vi har på min förskola. 

Och jag jobbar inom psykiatrin, och vi skulle aldrig drömma om att ha bara vikarier (vi ser dock till att ha kompetenta vikarier) i två veckor. Varför ska fsk fungera annorlunda?
  • hannis

Och jag är polis. Vi kan inte ha vikarier alls. Vi måste täcka för varandra. Året runt, dygnet runt. Svårt att fatta för en lärare kanske?

• Tuffen
    hannis skrev 2013-01-03 20:02:58 följande:
    Och jag är polis. Vi kan inte ha vikarier alls. Vi måste täcka för varandra. Året runt, dygnet runt. Svårt att fatta för en lärare kanske?
    Men det är ju knappast så att alla poliser har barn som behöver passning, eller hur? 
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?