Tuffen skrev 2013-01-03 19:23:11 följande:
Man väljer hur man vill ha det i sitt liv. Man MÅSTE ju inte vara brandman eller sjuksköterska eller vad det nu kan vara man arbetar med. Man kan byta yrke för att barnen ska ha det bra eller lösa det md farmor/mormor eller spara f-penningdagar som man tar ut under loven eller gud vet vilka lösningar man kan ha. Min poäng är att man som förälder har ett eget ansvar.
Vem vill du då ska ta hand om dina barn när de behöver sjukvård på julafton? Om alla sjuksköterskor med barn skulle byta yrke skulle det nämligen inte finnas tillräckligt med personal att ta hand om dina sjuka barn. Det skulle också innebära att vård, räddningstjänst, polis och andra samhällsviktiga funktioner skulle tappa mängder med kompetesns bar aför att personalen skaffade barn och därmed bytte yrke. Vill vi ha det så? Bara för att förskolorna ska kunna stänga/minska sin verksamhet på loven.
Som förälder har man ett eget ansvar gentemot sin egen familj det håller jag med om. Men man har inte ansvar för hur andra yrkesgrupper tar ut sin semester. Varför ska jag byta jobb för att andra ska kunna ta ledigt? Mitt jobb innebär att min barn aldrig behöver gå hela veckor på förskolan. En lösning som passar MIN familj alldeles utmärkt. Varför ska jag byta bort den möjligheten för att förskolepersonalen ska kunna ta semester på vanliga vardagar. Det är ett jättekonstigt resonemang.
Världen cirkulerar inte kring skolan och skolans lov.