• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • linasahlsten
    hannis skrev 2013-01-03 15:21:31 följande:
    Tuffen: TS har ju lämnat tråden för länge sen?

Menar du att det är jag som är ego? Som offrar helgdagar, jobbar jul och nyår... Sliter ute i vinternatten i snöstorm i stället för att vara hemma i min varma säng. Allt för samhället skall fungera och att ni vanliga människor skall få hjälp när ni behöver. Är det ego att tycka att ens barn har rätt att känna sig trygg på förskolan året runt? Även under dessa jävla skollov? Ja kalla mig ego du. Det säger mer om dig än om mig...
  • Tuffen
    RöttÄrSött skrev 2013-01-03 15:26:31 följande:
    Hannis: självklart ska du kunna jobba! Men du kan inte begära att varje barn ska ha känd personal hela dagen. Det finns det inte pengar till! Är det fyra barn på förskolan från fyra avdelningar innebär det att det isåfall måste vara MINST fyra personal, troligen fler för att ha täckning hela dagen.
    Exakt. 
  • hannis

Mmm fast vi har inte 4 avdelningar. Vi har två olika förskolor som slås ihop. Alla barnen får samsas på en avdelning vilket är helt okej men jag tycker inte att det är för mycket begärt att alla barnen skall känna en av personalen dvs man måste ha minst 2 st där på heltid. Hade inte protesterat om det var en personal från en annan avdelning. Då hade ju min son känt den personen. Nu är det helt okända människor, i detta fallet en administratör som han aldrig hade träffat tidigare. Skulle ni lämna er 2,5-åring till en helt okänd människa verkligen? Där du måste skicka med ett pm om mat, sömn, blöjor osv. Har ni så tåliga barn? :-O (Och så dålig kunskap om barns anknytning)

• hannis

Idag var det 10 barn kan jag väl tillägga. Tycker alltså att 2 personal, en från varje förskola, är rimligt att ha på plats under den mest frekventa tiden.

• Tuffen
    hannis skrev 2013-01-03 16:56:23 följande:
    Mmm fast vi har inte 4 avdelningar. Vi har två olika förskolor som slås ihop. Alla barnen får samsas på en avdelning vilket är helt okej men jag tycker inte att det är för mycket begärt att alla barnen skall känna en av personalen dvs man måste ha minst 2 st där på heltid. Hade inte protesterat om det var en personal från en annan avdelning. Då hade ju min son känt den personen. Nu är det helt okända människor, i detta fallet en administratör som han aldrig hade träffat tidigare. Skulle ni lämna er 2,5-åring till en helt okänd människa verkligen? Där du måste skicka med ett pm om mat, sömn, blöjor osv. Har ni så tåliga barn? :-O (Och så dålig kunskap om barns anknytning)
    Nä, det skulle jag inte och därför ser vi till att någon av oss är ledig alla lovdagar. Inget konstigt med det. Vi är två föräldrar som valt varandra och barnen och därför löser vi det. 
  • hannis

Tuffen: Jag blir helt sjukt provocerad av din attityd. Men det är väl meningen antar jag. Känns det bra att strö salt i andras sår?

• Tuffen
    hannis skrev 2013-01-03 17:27:57 följande:
    Tuffen: Jag blir helt sjukt provocerad av din attityd. Men det är väl meningen antar jag. Känns det bra att strö salt i andras sår?
    Vad provocerar dig? Att om man är förälder så ser man till att lösa sitt vardagspussel och inte bara förlita sig på stat och kommun, eller vad? 
  • MalinEddie
    Tuffen skrev 2013-01-03 17:14:34 följande:
    Nä, det skulle jag inte och därför ser vi till att någon av oss är ledig alla lovdagar. Inget konstigt med det. Vi är två föräldrar som valt varandra och barnen och därför löser vi det. 
    Vad arbetar ni med med tanke på att ni kan vara hemma alla lovdagar alltid?
    Avskyr CIO-metoder.
  • cosinus
    hannis skrev 2013-01-03 16:56:23 följande:
    Så har det alltid varit hos oss också under stängningar. I år är första året det inte är så men det är för att barnen nu går på ett dagis med 6 avdelningar där alla i personalen lär känna alla barn så det funkar. Men när min äldsta var liten så gick hon på ett dagis med 5 avdelningar där det liksom var 3 på ena sidan huset och 2 på andra och de inte kände varandra över gränserna och vid ihopslagningar så kände inte barnen de fröknarna som var där. Vi valde då att inte lämna vår dotter när hon var kring 2-3 år för hon fixade det inte så bra. Senare var det inga problem.

På sommaren är det ju ännu värre om man behöver dagis för då är det 5 dagis inom ett område som slås ihop med bara okänd personal för så gott som alla barn.
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?