• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • hannis

Mandelblomma:

Nej det är värst på jul då vi måste jobba. På sommaren kan vi ta lite mer ledigt och på höst, sport och påsklov brukar i alla fall några barn finnas på förskolan. Julen är som sagt värst!

• mandelblomma
    hannis skrev 2012-12-04 15:33:24 följande:
    Mandelblomma:

Nej det är värst på jul då vi måste jobba. På sommaren kan vi ta lite mer ledigt och på höst, sport och påsklov brukar i alla fall några barn finnas på förskolan. Julen är som sagt värst!
    usch ja det förstår jag. Har ju också en del helger och storhelger men undviker dem om jag kan- vilket jag numra kan hyfsat på det jobb jag har.
    Men under de år jag hade mer såna pass så var jag lyckligt lottad att ha barnvakter omkring oss i form av mormor, mostrar och andra som barnen kunde vara på.
    Trist att de inte kan ha någon känd pedagog i alla fall vissa av tiderna för er.
  • Litet My

Stressande varje gång, dels pga att jag ofta jobbar obekväma dagar såsom i juldagarna samt att den älsta har högfungerande Autism så loven när alla rutiner bryts brukar bli ganska jobbiga och sommarlovet ett rent helsicke sista veckorna.Ledighet är inte alltid att föredra för alla barn.

• Bollen2

Om man jobbar julhelgen har väl troligen inget dagis öppet. Alla får inte ledigt på ex julafton bara för att man har barn..

• phillipha

Vi tog ut väldigt lite f-dagar när sonen var liten så att vi skulle kunna ta ledigt på loven. Sonen började på fsk i oktober (han blir 2 i januari) och vi har ca 150 dagar kvar.

Nu vet jag att inte alla kan göra så men vi kunde och valde därför det.

Maken har även möjlighet att jobba övertid och på så sätt få ihop komptid som han kan ta ut. Han är exvis kompledig hela julen, jag är fl så vi har två veckors lov/semester nu i jul.    

• Tuffen

Jag undrar vad syftet med tråden är. Är det att pressa politikerna till att ge barnen färre lovdagar på ett år, eller vad? 

• ViVäntarLois

Nej, vi tycker inte att det är stressande. Nu är dottern i den sk "förskoleåldern" men är ändå hemmabarn så vi känner inte av om det är lovtider eller inte. Men vi visste redan innan hon kom att tid tillsammans är prioriterat (även för oss som par). Vi går lite i skift, jobbar hemifrån och jobbar inte heltid. Maken har en vanlig anställning (jag eget företag) så han visar större hänsyn till sina kollegor (så att även dem har möjlighet att vara hemma jul/sommar). Men om han är på jobbet så är ju jag hemma istället.

• cloudberry79

Jag tycker inte det är stressigt alls. Samverkans/planeringsdagarna är knivigare, eftersom många i familjen är lärare och de har samma dagar, men vi har stor släkt och stort nätverk, det är alltid någon som kan hoppa in och hjälpa till om det behövs. Sonen har aldrig varit på jour, börjar sexårs till hösten.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Göteborgsmamman75

Nu har vi inte barn i skolåldern ännu, men jag tror nog inte att det är just 15 arbetsveckor som man förväntas vara ledig. Har jag aldrig hört talas om faktiskt. Dessutom så tex på påsk och julloven så är ju många av dagarna röda dagar eller lediga klämdagar så man behöver ju kanske bara ta 2 dagar för att vara ledig i en vekca osv.

På sommaren har väl många barn fritids att gå till, inte är det så många som är helt lediga i 10 veckor det tror jag inte. Vi själva var lediga i 10 veckor men jag vet att det inte fanns en enda unge hemma i kvarteret då så barnen ville ju gå till förslokan för det var ju där alla de andra barnen var. Så det är nog en myt att alla är hemma lika många veckor som skolan är stängd. Särskilt efter åttaårsdagen då man inte kan ta ut föräldrapeng längre.

• Hemmaföräldern
    ViVäntarLois skrev 2012-12-17 22:37:50 följande:
    Nej, vi tycker inte att det är stressande. Nu är dottern i den sk "förskoleåldern" men är ändå hemmabarn så vi känner inte av om det är lovtider eller inte. Men vi visste redan innan hon kom att tid tillsammans är prioriterat (även för oss som par). Vi går lite i skift, jobbar hemifrån och jobbar inte heltid. Maken har en vanlig anställning (jag eget företag) så han visar större hänsyn till sina kollegor (så att även dem har möjlighet att vara hemma jul/sommar). Men om han är på jobbet så är ju jag hemma istället.
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?