• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • En blå giraff
    Sixxty skrev 2013-01-03 20:33:58 följande:
    Småbarnsföräldrar ska alltså dessutom riskera att inte få jobb för att de är just det. Så att inte gruppen blir blandad menar jag. Lysande lösning på ett ickeproblem.

Varför kan du inte acceptera att alla inte kan eller vill ha 9-5 jobb. Jobbar man obekvämt är man ledig på andra tider och barnen får ledigt ändå. Varför måste ledigheten infalla just när skolan har lov?
    Ja precis - min man har haft en långledig period under november-december. Dock inte under jul och nyår eftersom personalbehovet varit stort då. Barnen är mycket lediga men just på dagar då andra barn är lediga måste ofta våra vara på dagis.
  • Tom Araya
    Tuffen
    Inse att samhället inte fungerar om folk inte jobbar även när barnen har lov och mycket av den service du nyttjar kommer inte att finnas.
  • Liverithe

Tuffen - patetiskt att stoltsera med att barnen kan vara lediga på loven när man är LÄRARE och själv har lov stora delar av samtliga skollov.

• Tuffen
    Liverithe skrev 2013-01-03 20:57:27 följande:
    Tuffen - patetiskt att stoltsera med att barnen kan vara lediga på loven när man är LÄRARE och själv har lov stora delar av samtliga skollov.
    Vadå stoltsera? Det är ju bara så det är. 
  • hannis
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:05:38 följande:
    Men det är ju knappast så att alla poliser har barn som behöver passning, eller hur? 
    Nej men de allra flesta som arbetar i yttre tjänst är unga och har därmed familjer/småbarn. De som är så gamla att de inte har småbarn är också för gamla för att springa efter tjuvar, jobba nätter och brottas med fyllon och narkomaner. 

Skiftjobb är tungt och det är få som orkar med det ett helt yrkesliv. Det förkortar också livet avsevärt. Har du själv jobbat obekvämt någon gång så kanske du vet det?  
  • KimPossible
    Tuffen skrev 2013-01-03 21:03:19 följande:
    Vadå stoltsera? Det är ju bara så det är. 
    Jag kanske har missuppfattat, men du menar alltså att man bör välja yrke efter hur mycket man kan vara ledig vid lov? Du har alltså valt att bli lärare just för att kunna ha barnen hemma så mycket som möjligt? Gäller detta både mammor och pappor, eller är det bara mammor som bör tänka på sånt när de väljer yrke?

Jag hoppas jag missförstått dig, annars hoppas jag innerligt att du inte arbetar på någon av mina barns skolor. Jag vill allt ha bättre engagerade lärare än så. 
  • MalinEddie
    KimPossible skrev 2013-01-03 21:14:02 följande:
    Jag kanske har missuppfattat, men du menar alltså att man bör välja yrke efter hur mycket man kan vara ledig vid lov? Du har alltså valt att bli lärare just för att kunna ha barnen hemma så mycket som möjligt? Gäller detta både mammor och pappor, eller är det bara mammor som bör tänka på sånt när de väljer yrke?

Jag hoppas jag missförstått dig, annars hoppas jag innerligt att du inte arbetar på någon av mina barns skolor. Jag vill allt ha bättre engagerade lärare än så. 
    Avskyr CIO-metoder.
  • mandelblomma
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:29:14 följande:
    Man löser det vid rekryteringen. Ser till att ha en blandad personalgrupp. 
    och det var ju enkelt. varje arbetsgivares dröm att ha sådana personalgrupper, tyvärr så växer inte alltid personer arbetsplatser behöver på träd. Att då ställa krav på rätt typ av person med barn eller inte och ålder är ganska svårt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:10:51 följande:
    Tycker inte ni att det är rimligt att viss hänsyn tas till småbarnsföräldrar av just den orsaken? Inget större bekymmer att jobba i t ex mellandagarna om man inte har småbarn, eller hur? 
    Nej, det är inte rimligt att barnlösa mer eller mindre tvingas jobba i mellandagarna, högtider och så vidare. Men det är klart, om du tar din lön och ger till arbetsgivaren som sedan ger den till mig så är det klart att jag ställer upp så att du får ledigt så att du kan vara med dina barn, helt ok för mig.

Att jag väljer bort barn (eller snarare väljer att inte skaffa barn) ska förstås inte innebära att jag åker på att jobba de skift som de som har barn inte ska jobba.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?