• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 14:32:10 följande:
    Jag tror att barnen mår bra av att vara lediga. Jag tycker att det borde finnas ett antal dagar med ersättning motsvarande f-penning som man skulle kunna ta ut fr o m den dagen barnet börjar dagis och fram till dess att barnen börjar åk 4. Problemet är inte att barnen är lediga för mkt eller att det saknas ordinarie personal på dagis och fritids, problemet är att föräldrar arbetar dessa dagar. 
    Visst mår barn bra av att vara lediga men det är inte avhängt på att den ledigheten ligger på "loven". Visst vore det fint om det fanns möjlighet att vara ledig med ersättning i högre utsträckning än idag men diskussionen måste föras från de förutsättningar som finns i verkligheten.

Alla KAN inte ta ledigt alla dagar under julhelgen. Man har bara ett visst antal semesterdagar att ta ut per år och många verksamheter tillåter inte att man tar ledigt. Hetsen kring att ledighet MÅSTE tas ut just under skolans lov leder ju också till att det blir ännu svårare att kunna ta ledigt just de dagarna eftersom det är många som vill ha ledigt då.

• Maisie
    hannis skrev 2013-01-03 14:10:29 följande:
    Jaha, så av sex personal så kan ingen av dem vara på arbetet bara för att det är så lite som 2-3 barn som har behov av det? Varför? Är mitt barn mindre viktigt än det stora flertalet? Hur fan tänker du nu cloudberry79? Mitt barn skall vara ledset så att personalen får sin ledighet? Alla kan inte vara lediga samtidigt, hur jävla svårt skall det att fatta det? Min arbetsplats hade aldrig fungerat om alla ordinarie fick ledigt samtidigt. Det är helt uteslutet. Varför är förskolan så speciell?
    Men det jobbar ju en mellan 9 och 16?
  • hannis

Exakt Sixxty!

Alla KAN inte vara lediga alla skollov. Resten av världen fortsätter liksom att snurra även under "mellandagar". Eller vill man inte ha tex sjukvård, brandkår och polis under skollov?

Mitt barn är viktigast av allt men för att försörja honom och mig måste jag arbeta och eftersom jag har ett jobb som ej innebär att jag kan vara ledig alla lov så behöver jag adekvat barnomsorg även då.

• Tuffen
    hannis skrev 2013-01-03 15:00:38 följande:
    Exakt Sixxty!

Alla KAN inte vara lediga alla skollov. Resten av världen fortsätter liksom att snurra även under "mellandagar". Eller vill man inte ha tex sjukvård, brandkår och polis under skollov?

Mitt barn är viktigast av allt men för att försörja honom och mig måste jag arbeta och eftersom jag har ett jobb som ej innebär att jag kan vara ledig alla lov så behöver jag adekvat barnomsorg även då.
    Var är pappan då?
  • RöttÄrSött

Vi har haft en avdelning öppen under jul med 1-3 personal under dagarna. Det innebär att vissa barn är på en annan avdelning än normalt och/eller är utan ordinarie personal - men vad ska man göra? Ska alla avdelningar ha ordinarie personal hela dagen så innebär det 2-3 personal PER AVDELNING för 4-15 barn. Det är att bränna pengar! Sådant skulle göra att vi inte får ta in vikarier då barngruppen är full och någon blir sjuk...

Det är inte optimalt för barnen men jag tror inte någon skulle tillåta skattepengar att användas så slösaktigt! Ska vi ha en barnomsorg som utgår från barnens bästa i alla lägen skulle det kosta enorma summor... Vem vill betala det?

• Sixxty
    hannis skrev 2013-01-03 15:00:38 följande:
    Exakt Sixxty!

Ja, jag skulle vilja se hur en julhelg där alla föräldrar som arbetar inom vård, räddningstjänst och polis skulle få ledigt. Det är många som inte kan se utanför sin egen 9-5 bubbla där man per automatik är ledig på röda dagar.
  • Tuffen
    RöttÄrSött skrev 2013-01-03 15:02:43 följande:
    Vi har haft en avdelning öppen under jul med 1-3 personal under dagarna. Det innebär att vissa barn är på en annan avdelning än normalt och/eller är utan ordinarie personal - men vad ska man göra? Ska alla avdelningar ha ordinarie personal hela dagen så innebär det 2-3 personal PER AVDELNING för 4-15 barn. Det är att bränna pengar! Sådant skulle göra att vi inte får ta in vikarier då barngruppen är full och någon blir sjuk...

Det är inte optimalt för barnen men jag tror inte någon skulle tillåta skattepengar att användas så slösaktigt! Ska vi ha en barnomsorg som utgår från barnens bästa i alla lägen skulle det kosta enorma summor... Vem vill betala det?
    Ts tänker inte på sådant. Hon tycker att det är bättre att vikarier inte tas in och att det får utgöra en fara för alla barn än att hennes barn får vara med en personal han inte känner under enstaka dagar på ett lov. Herregud... Ego. 
  • hannis

Tuffen: TS har ju lämnat tråden för länge sen?

Menar du att det är jag som är ego? Som offrar helgdagar, jobbar jul och nyår... Sliter ute i vinternatten i snöstorm i stället för att vara hemma i min varma säng. Allt för samhället skall fungera och att ni vanliga människor skall få hjälp när ni behöver. Är det ego att tycka att ens barn har rätt att känna sig trygg på förskolan året runt? Även under dessa jävla skollov? Ja kalla mig ego du. Det säger mer om dig än om mig...

• Tuffen
    hannis skrev 2013-01-03 15:21:31 följande:
    Tuffen: TS har ju lämnat tråden för länge sen?

Menar du att det är jag som är ego? Som offrar helgdagar, jobbar jul och nyår... Sliter ute i vinternatten i snöstorm i stället för att vara hemma i min varma säng. Allt för samhället skall fungera och att ni vanliga människor skall få hjälp när ni behöver. Är det ego att tycka att ens barn har rätt att känna sig trygg på förskolan året runt? Även under dessa jävla skollov? Ja kalla mig ego du. Det säger mer om dig än om mig...
    Du har rätt. Ts har lämnat tråden för länge sedan och jag kallar någon annan för ego... 
  • RöttÄrSött

Hannis: självklart ska du kunna jobba! Men du kan inte begära att varje barn ska ha känd personal hela dagen. Det finns det inte pengar till! Är det fyra barn på förskolan från fyra avdelningar innebär det att det isåfall måste vara MINST fyra personal, troligen fler för att ha täckning hela dagen.

Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?