Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Jag tycker inte det är stressigt alls. Samverkans/planeringsdagarna är knivigare, eftersom många i familjen är lärare och de har samma dagar, men vi har stor släkt och stort nätverk, det är alltid någon som kan hoppa in och hjälpa till om det behövs. Sonen har aldrig varit på jour, börjar sexårs till hösten.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Men man kan ju inte anpassa verksamheten efter att ETT barn ska gå, då får kanske det barnet klara sig med att gå på annan avdelning eller ha vikarie den dagen. Det händer ju trots allt att all ordinarie personal är på utbildning eller liknande. Man kan inte kräva att det ska finnas ordinarie personal varje dag förskolan är öppen, SÄRSKILT inte när alla barn är lediga utom ett eller två... Det är ju utmärkt att personalen får ta ut sin semester nu när många barn är lediga, det är ju värre att det drabbar många barn än ett fåtal.

• cloudberry79
    hannis skrev 2013-01-03 14:10:29 följande:
    Jaha, så av sex personal så kan ingen av dem vara på arbetet bara för att det är så lite som 2-3 barn som har behov av det? Varför? Är mitt barn mindre viktigt än det stora flertalet? Hur fan tänker du nu cloudberry79? Mitt barn skall vara ledset så att personalen får sin ledighet? Alla kan inte vara lediga samtidigt, hur jävla svårt skall det att fatta det? Min arbetsplats hade aldrig fungerat om alla ordinarie fick ledigt samtidigt. Det är helt uteslutet. Varför är förskolan så speciell?
    Men verksamheten fungerar ju i den omfattning som krävs! Alla kan tydligen vara lediga samtidigt, eftersom det finns personal att ta hand om det lilla antal barn som absolut behöver omsorg. Om ditt barn är väl inskolat så ska det klara en eller två dagar med bara vikarier, det återkommer nämligen lite då och då, inte bara under loven.
  • cloudberry79
    LinneaJosie skrev 2013-01-03 19:03:15 följande:
    Men alltså, varför kommer kommunerna undan med att drastiskt sänka kvaliteten på barnomsorgen under loven? Administratörer som dagispersonal låter ju horribelt!
    Det är ju ganska stor brist på förskollärare, hellre har jag en av förskolans administratörer som personal än en tjugoåring som råkar vara dotter till rektorns granne eller nåt liknande, vilket normalt är den sorts vikarier vi har på min förskola. 
  • cloudberry79
    LinneaJosie skrev 2013-01-03 19:38:26 följande:

Men de flesta andra verksamheter inom omsorgen fungerar ju inte så, varför är förskolepersonalens ledighet viktigare än tex sjuksköterskornas?
    Vem som helst får inte göra sjuksköterskans arbete, men vem som helst (förutom den som förekommer i straffregistret) får arbeta inom barnomsorgen (som tillhör skola, inte vård!). Dessutom VILL ju föräldrar ha det så här, se bara här på FL där man föredrar outbildade framför förskollärare...
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?