• hjaltemod

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar som upplever det kämpigt att få ihop
    barnens ledighet som ligger på 15 veckor per per år med de 5 veckors semester.
    Hur löser ni det under julen?
    Är det en stressfaktor?
    Upplever du att ledighet har blivit en statussymbol?
    Helst i Kalmar län!
    Kontakta mig här.
    Eller maila: ericssonelin@live.se

• Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?
  • mandelblomma

Nu bor jag inte i Kalmar men svarar i alla fall.
    jag lägger otroligt lite tid och energi på hur andra löser sin vardag och sitt livspussel mer än att jag kan inspireras kanske av en del knep.
    Men att med 5 veckors ledighet kunna ge små barn ledigt 15 veckor fungerar ju för ganska få familjer.
    Att gå omlott är inte heller ett alternativ för oss då vi vill vara lediga ihop hela familjen minst 3  av veckorna, gärna fler.

• hannis

Ja jag tycker det är väldigt stressande! Båda vi föräldrar jobbar som mest kring storhelger och har ingen familj i närheten som avlastning.

• mandelblomma
    hannis skrev 2012-12-03 19:39:00 följande:
    Ja jag tycker det är väldigt stressande! Båda vi föräldrar jobbar som mest kring storhelger och har ingen familj i närheten som avlastning.
    men varför stressa upp sig över något ni inte kan påverka och dessutom är det ju knappast skadligt/ farligt för ert barn att vara på dagis?
  • Alexi

Det var ju en artikel i det här ämnet i DN idag och visserligen har jag bara småbarn ännu (och bryr mig därför inte om skolans lov) men jag förstår liksom inte problemet. klart att vanliga anställda inte har tre månaders sommarlov liksom, varför ska man ens tro att man ska ha det? Barnen går väl på fritids på heltid då fram till föräldrarnas semester börjar, vad är problemet med det? Om man aldrig ens förmedlar till barnen att "vi kunde vara hemma och lediga och göra kul saker" från 10 juni typ utan att skolan stänger då och ni är på fritids, 1/7 eller så börjar den riktiga ledigheten.

• hannis

mandelblomma:

När man tvingas lämna sitt gråtande barn till helt okända pedagoger pga att de ordinarie är lediga på loven så skapar det stress. I alla fall hos mig.

• mandelblomma
    hannis skrev 2012-12-03 20:28:27 följande:
    mandelblomma:

När man tvingas lämna sitt gråtande barn till helt okända pedagoger pga att de ordinarie är lediga på loven så skapar det stress. I alla fall hos mig.
    ok ja det förstår jag. Men har ni det så 10 veckor varje år eller är det enstaka gånger?
  • En blå giraff

Jag kan tycka det är stressande när vi får hem lappar om vilka dagar barnen ska vara hemma under jul/nyår och vi måste kryssa i att barnen ska vara där flera klämdagar. Allså jag förstår ju att de måste fråga för att kunna planera. Men sen vet man ju att de kanske helst vill stänga hela förskolan om ingen behöver ha barnomsorg.

Både jag och min man arbetar i vården och vi får inte ta hur mycket semester som helst under jul/nyår eftersom det är så svårt att få tag i personal. Vi måste arbeta ganska mycket under den här perioden. Jag har tagit fyra dagar föräldrapenning men dels så måste man söka det tre månader innan för att inte bli nekad (inte alltid lätt att planera exakt flera månader innan). Och sen vet jag att någon kollega kanske beordras ut att arbeta istället för mig om jag söker fp vilket inte känns OK. Så barnen får vara på förskolan. De är mycket lediga annars så det är väl OK egentligen. Men det känns tråkigt att man vet att de med stor sannolikhet blir ensamma där vissa dagar/tider. Tur jag har två barn så de iaf är där tillsammans.

Egentligen ska man släppa den här tanken för jag tror ingen vill att det ska vara tomt på sjuksköterskor ute i vården under julen. Så klart några måste arbeta.

• Vilmagbg

Vi försöker att pussla så vår son som går i skolan ska vara ledig på loven men i bland går det helt enkelt inte och då får han vara på fritids. Nu på jullovet t ex kommer han att få vara på fritids 4 av 6 dagar. På höstlovet var han ledig 2 dagar och 3 dagar på fritids. Jag det har fungerat bra men det känns ju inte som han har "lov" när han ändå får vara på fritids som är i samma lokaler där han normalt går i skolan. De har också för många barn och för få pedagoger på loven så de gör inget speciellt .Men vi kan inte lösa det på ngt annat sätt så jag är glad och tacksam över att fritids finns. 

• Thaleia

Jag hade nog tyckt att det var mer stressande om jag inte haft mina föräldrar som brukar hitta på saker med barnen när det är lov och vi ej kan vara lediga. Vi brukar vara lediga hela jullovet och 5 veckor (jag och mannen saxar lite så barnen kan få 7 veckors sommarlov) under sommarlovet.
    Men det betyder ju att vi inte kan vara lediga när det är studiedagar, planeringsdagar, påsklov, höstlov och sportlov. Och då brukar mina föräldrar ställa upp och ha dom då, ibland hela veckan och ibland någon dag på fritids och sen hos mina föräldrar. Evigt tacksam för det och barnen tycker det är lyx att vara hos mormor och morfar.

Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?