Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Nu bor jag inte i Kalmar men svarar i alla fall.
    jag lägger otroligt lite tid och energi på hur andra löser sin vardag och sitt livspussel mer än att jag kan inspireras kanske av en del knep.
    Men att med 5 veckors ledighet kunna ge små barn ledigt 15 veckor fungerar ju för ganska få familjer.
    Att gå omlott är inte heller ett alternativ för oss då vi vill vara lediga ihop hela familjen minst 3  av veckorna, gärna fler.

• mandelblomma
    hannis skrev 2012-12-03 19:39:00 följande:
    Ja jag tycker det är väldigt stressande! Båda vi föräldrar jobbar som mest kring storhelger och har ingen familj i närheten som avlastning.
    men varför stressa upp sig över något ni inte kan påverka och dessutom är det ju knappast skadligt/ farligt för ert barn att vara på dagis?
  • mandelblomma
    hannis skrev 2012-12-03 20:28:27 följande:
    mandelblomma:

När man tvingas lämna sitt gråtande barn till helt okända pedagoger pga att de ordinarie är lediga på loven så skapar det stress. I alla fall hos mig.
    ok ja det förstår jag. Men har ni det så 10 veckor varje år eller är det enstaka gånger?
  • mandelblomma
    hannis skrev 2012-12-04 15:33:24 följande:
    Mandelblomma:

Nej det är värst på jul då vi måste jobba. På sommaren kan vi ta lite mer ledigt och på höst, sport och påsklov brukar i alla fall några barn finnas på förskolan. Julen är som sagt värst!
    usch ja det förstår jag. Har ju också en del helger och storhelger men undviker dem om jag kan- vilket jag numra kan hyfsat på det jobb jag har.
    Men under de år jag hade mer såna pass så var jag lyckligt lottad att ha barnvakter omkring oss i form av mormor, mostrar och andra som barnen kunde vara på.
    Trist att de inte kan ha någon känd pedagog i alla fall vissa av tiderna för er.
  • mandelblomma
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:29:14 följande:
    Man löser det vid rekryteringen. Ser till att ha en blandad personalgrupp. 
    och det var ju enkelt. varje arbetsgivares dröm att ha sådana personalgrupper, tyvärr så växer inte alltid personer arbetsplatser behöver på träd. Att då ställa krav på rätt typ av person med barn eller inte och ålder är ganska svårt
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?