Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Jag kan tycka det är stressande när vi får hem lappar om vilka dagar barnen ska vara hemma under jul/nyår och vi måste kryssa i att barnen ska vara där flera klämdagar. Allså jag förstår ju att de måste fråga för att kunna planera. Men sen vet man ju att de kanske helst vill stänga hela förskolan om ingen behöver ha barnomsorg.

Både jag och min man arbetar i vården och vi får inte ta hur mycket semester som helst under jul/nyår eftersom det är så svårt att få tag i personal. Vi måste arbeta ganska mycket under den här perioden. Jag har tagit fyra dagar föräldrapenning men dels så måste man söka det tre månader innan för att inte bli nekad (inte alltid lätt att planera exakt flera månader innan). Och sen vet jag att någon kollega kanske beordras ut att arbeta istället för mig om jag söker fp vilket inte känns OK. Så barnen får vara på förskolan. De är mycket lediga annars så det är väl OK egentligen. Men det känns tråkigt att man vet att de med stor sannolikhet blir ensamma där vissa dagar/tider. Tur jag har två barn så de iaf är där tillsammans.

Egentligen ska man släppa den här tanken för jag tror ingen vill att det ska vara tomt på sjuksköterskor ute i vården under julen. Så klart några måste arbeta.

• En blå giraff
    Tuffen skrev 2013-01-03 19:18:55 följande:
    Jag är lärare och därmed hemma i princip alla lovdagar. Övriga dagar fixar maken. Maken kan antingen kompa, flexa eller arbeta hemifrån vid behov. 
    Ja men då är det ju lätt för er att fixa de här loven för era barn. Både jag och min man arbetar i äldreomsorgen och de gamla är minst lika sjuka fast det är jullov, jag lovar Skrattande Vem ska ta hand om mormor ifall alla är hemma med jullov? Väldigt trångsynt inställning. Mina två pojkar var ensamma på dagis idag på eftermiddagen eftersom vi var tvungna att jobba. Med en personal från stora pojkens avdelning. Den lilla känner inte henne men det gick bra ändå, han hade storebror med sig. Vad ska man göra liksom?
  • En blå giraff
    En blå giraff skrev 2013-01-03 20:20:05 följande:
    Ja men då är det ju lätt för er att fixa de här loven för era barn. Både jag och min man arbetar i äldreomsorgen och de gamla är minst lika sjuka fast det är jullov, jag lovar Skrattande Vem ska ta hand om mormor ifall alla är hemma med jullov? Väldigt trångsynt inställning. Mina två pojkar var ensamma på dagis idag på eftermiddagen eftersom vi var tvungna att jobba. Med en personal från stora pojkens avdelning. Den lilla känner inte henne men det gick bra ändå, han hade storebror med sig. Vad ska man göra liksom?
    Jag kan tillägga att vi är 5 sjuksköterskor som går skift på "min" enhet. Och 4 av oss har barn - stackars henne som är äldre och har stora barn om alla vi andra skulle gå hem 3 veckor på jullov.... Skulle bli tufft för hela verksamheten.
  • En blå giraff
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:29:14 följande:
    Man löser det vid rekryteringen. Ser till att ha en blandad personalgrupp. 
    Men då ska mina kolleger utan barn arbeta varje jul/nyår/sommar då? Väldigt taskigt faktiskt. Och det skulle bli svårare som förälder att få ett jobb (speciellt som mamma eftersom mammor statistiskt sett är hemma mer med sina barn än pappor). Jag vet inte vilken värld du lever i Tuffen. Har du aldrig behövt söka akut sjukvård på obekväm tid, ringt brandkår eller haft en gammal släkting som bor på ett ålderdomshem eller behöver hemtjänst?
  • En blå giraff
    Sixxty skrev 2013-01-03 20:33:58 följande:
    Småbarnsföräldrar ska alltså dessutom riskera att inte få jobb för att de är just det. Så att inte gruppen blir blandad menar jag. Lysande lösning på ett ickeproblem.

Varför kan du inte acceptera att alla inte kan eller vill ha 9-5 jobb. Jobbar man obekvämt är man ledig på andra tider och barnen får ledigt ändå. Varför måste ledigheten infalla just när skolan har lov?
    Ja precis - min man har haft en långledig period under november-december. Dock inte under jul och nyår eftersom personalbehovet varit stort då. Barnen är mycket lediga men just på dagar då andra barn är lediga måste ofta våra vara på dagis.
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?