Skollov stressfaktor för föräldrar?
Jag kan tycka det är stressande när vi får hem lappar om vilka dagar barnen ska vara hemma under jul/nyår och vi måste kryssa i att barnen ska vara där flera klämdagar. Allså jag förstår ju att de måste fråga för att kunna planera. Men sen vet man ju att de kanske helst vill stänga hela förskolan om ingen behöver ha barnomsorg.
Både jag och min man arbetar i vården och vi får inte ta hur mycket semester som helst under jul/nyår eftersom det är så svårt att få tag i personal. Vi måste arbeta ganska mycket under den här perioden. Jag har tagit fyra dagar föräldrapenning men dels så måste man söka det tre månader innan för att inte bli nekad (inte alltid lätt att planera exakt flera månader innan). Och sen vet jag att någon kollega kanske beordras ut att arbeta istället för mig om jag söker fp vilket inte känns OK. Så barnen får vara på förskolan. De är mycket lediga annars så det är väl OK egentligen. Men det känns tråkigt att man vet att de med stor sannolikhet blir ensamma där vissa dagar/tider. Tur jag har två barn så de iaf är där tillsammans.
Egentligen ska man släppa den här tanken för jag tror ingen vill att det ska vara tomt på sjuksköterskor ute i vården under julen. Så klart några måste arbeta.