Skollov stressfaktor för föräldrar?
Ja jag tycker det är väldigt stressande! Båda vi föräldrar jobbar som mest kring storhelger och har ingen familj i närheten som avlastning.
Ja jag tycker det är väldigt stressande! Båda vi föräldrar jobbar som mest kring storhelger och har ingen familj i närheten som avlastning.
mandelblomma:
När man tvingas lämna sitt gråtande barn till helt okända pedagoger pga att de ordinarie är lediga på loven så skapar det stress. I alla fall hos mig.
Mandelblomma:
Nej det är värst på jul då vi måste jobba. På sommaren kan vi ta lite mer ledigt och på höst, sport och påsklov brukar i alla fall några barn finnas på förskolan. Julen är som sagt värst!
Återigen superstressad pga förskolan. Jag har tagit semester och fixat och trixat den här julen. Jobbat på natten och varit vaken på dagen och min man har tagit in extra personal för att vår son skulle slippa förskolan så mycket under jullovet.
Nu är det 2 dagar kvar då vi har sagt att han skall gå och förskolan skulle ha ordinarie personal de dagarna, i alla fall minst en från sonens avdelning. Trodde jag...
Igår ringde de från förskolan och meddelade att personalen ej kommer förrän kl 9 idag. Innan dess (sonen hade tid från kl 7) skulle en administratör vara där, alltså en person som sonen aldrig träffat. Blir så jävla förbannad! Fick såklart ställa in möten, ändra mina jobbtider så att jag jobbar från 9.30 i stället samt att maken får åka tidigare från jobbet för att hinna hämta innan den ordinarie personalen går hem kl 16. 9-16 kunde de alltså lova att någon som sonen träffat innan skulle vara där. Varför har man inskolning när man resonerar så här så fort det blir lov? Varför skall det vara så jävla svårt att fatta att samhället inte stannar bara för att det är jullov i skolans värld?
Maisie
Nej ingen är sjuk. En i personalen hade fått semester trots att jag hade blivit lovad att det skulle finnas personal där.
Och nej, på mitt jobb måste det alltid finnas personal. Året runt, dygnet runt, röd dag eller ej.
Jaha, så av sex personal så kan ingen av dem vara på arbetet bara för att det är så lite som 2-3 barn som har behov av det? Varför? Är mitt barn mindre viktigt än det stora flertalet? Hur fan tänker du nu cloudberry79? Mitt barn skall vara ledset så att personalen får sin ledighet? Alla kan inte vara lediga samtidigt, hur jävla svårt skall det att fatta det? Min arbetsplats hade aldrig fungerat om alla ordinarie fick ledigt samtidigt. Det är helt uteslutet. Varför är förskolan så speciell?
Exakt Sixxty!
Alla KAN inte vara lediga alla skollov. Resten av världen fortsätter liksom att snurra även under "mellandagar". Eller vill man inte ha tex sjukvård, brandkår och polis under skollov?
Mitt barn är viktigast av allt men för att försörja honom och mig måste jag arbeta och eftersom jag har ett jobb som ej innebär att jag kan vara ledig alla lov så behöver jag adekvat barnomsorg även då.
Tuffen: TS har ju lämnat tråden för länge sen?
Menar du att det är jag som är ego? Som offrar helgdagar, jobbar jul och nyår... Sliter ute i vinternatten i snöstorm i stället för att vara hemma i min varma säng. Allt för samhället skall fungera och att ni vanliga människor skall få hjälp när ni behöver. Är det ego att tycka att ens barn har rätt att känna sig trygg på förskolan året runt? Även under dessa jävla skollov? Ja kalla mig ego du. Det säger mer om dig än om mig...
Mmm fast vi har inte 4 avdelningar. Vi har två olika förskolor som slås ihop. Alla barnen får samsas på en avdelning vilket är helt okej men jag tycker inte att det är för mycket begärt att alla barnen skall känna en av personalen dvs man måste ha minst 2 st där på heltid. Hade inte protesterat om det var en personal från en annan avdelning. Då hade ju min son känt den personen. Nu är det helt okända människor, i detta fallet en administratör som han aldrig hade träffat tidigare. Skulle ni lämna er 2,5-åring till en helt okänd människa verkligen? Där du måste skicka med ett pm om mat, sömn, blöjor osv. Har ni så tåliga barn? :-O (Och så dålig kunskap om barns anknytning)
Idag var det 10 barn kan jag väl tillägga. Tycker alltså att 2 personal, en från varje förskola, är rimligt att ha på plats under den mest frekventa tiden.
Tuffen: Jag blir helt sjukt provocerad av din attityd. Men det är väl meningen antar jag. Känns det bra att strö salt i andras sår?
Tuffen: Det provocerar m
Tuffen: Det provocerar mig att du går in i en tråd som handlar om stressande skollov för föräldrarna och påstår att man som förälder kan lösa det så att ens barn får vara led
* ledig alla lov för så gör minsann ni. Du fattar ju inte vad jag och flera andra skriver. DET FUNGERAR INTE SÅ INOM ALLA YRKEN. Vissa måste arbeta, skollov eller ej. Och vi som måste det betalar också skatt och har rätt till precis samma kommunala barnomsorg som er andra.
Bara för att ditt liv är så perfekt så är det inte så för alla. Du är inte duktigare eller en bättre förälder för det! Du har bara ett lättare vardagsliv. Var glad för det du men sluta var så jäkla självgod!
Och jag är polis. Vi kan inte ha vikarier alls. Vi måste täcka för varandra. Året runt, dygnet runt. Svårt att fatta för en lärare kanske?
Ja det var jag som inte ville ha okänd personal till min 2,5- åring. Är det så konstigt alltså? Han klarar inte att gå till dagis när det är helt okänd personal där och i år hade jag blivit lovad att det INTE skulle bli så de här två dagarna men det löftet bröts och den ordinarie personalen fick semester. Hade man från början talat om att mellan 7-9 har vi ingen personal som mitt barn känner så hade jag planerat mina arbetstider efter det. Nu tvingas vi föräldrar lämna in tider först innan vi vet hur personalläget ser ut.