Inlägg från: LinneaJosie |Visa alla inlägg
  • LinneaJosie

Skollov stressfaktor för föräldrar?

hannis skrev 2013-01-03 16:56:23 följande:
    Mmm fast vi har inte 4 avdelningar. Vi har två olika förskolor som slås ihop. Alla barnen får samsas på en avdelning vilket är helt okej men jag tycker inte att det är för mycket begärt att alla barnen skall känna en av personalen dvs man måste ha minst 2 st där på heltid. Hade inte protesterat om det var en personal från en annan avdelning. Då hade ju min son känt den personen. Nu är det helt okända människor, i detta fallet en administratör som han aldrig hade träffat tidigare. Skulle ni lämna er 2,5-åring till en helt okänd människa verkligen? Där du måste skicka med ett pm om mat, sömn, blöjor osv. Har ni så tåliga barn? :-O (Och så dålig kunskap om barns anknytning)

Seriöst? Ser det ut så på loven? Jag har ännu inga barn så jag är inte insatt, men det låter ju horribelt! Jag kanske ska föreslå på jobbet (psykiatrin) att nästa jul får receptionisterna jobba istället för oss eftersom alla har rätt att vara långlediga över jul.
  • LinneaJosie
    Tuffen skrev 2013-01-03 17:56:52 följande:
    Vad provocerar dig? Att om man är förälder så ser man till att lösa sitt vardagspussel och inte bara förlita sig på stat och kommun, eller vad? 

Det som provocerar är med största sannolikhet din enorma självgodhet.
  • LinneaJosie

Men alltså, varför kommer kommunerna undan med att drastiskt sänka kvaliteten på barnomsorgen under loven? Administratörer som dagispersonal låter ju horribelt!

• LinneaJosie
    cloudberry79 skrev 2013-01-03 19:23:37 följande:
    Men verksamheten fungerar ju i den omfattning som krävs! Alla kan tydligen vara lediga samtidigt, eftersom det finns personal att ta hand om det lilla antal barn som absolut behöver omsorg. Om ditt barn är väl inskolat så ska det klara en eller två dagar med bara vikarier, det återkommer nämligen lite då och då, inte bara under loven.
    (M)amma till V -07 och E -12

Men de flesta andra verksamheter inom omsorgen fungerar ju inte så, varför är förskolepersonalens ledighet viktigare än tex sjuksköterskornas?
  • LinneaJosie
    cloudberry79 skrev 2013-01-03 19:30:05 följande:
    Det är ju ganska stor brist på förskollärare, hellre har jag en av förskolans administratörer som personal än en tjugoåring som råkar vara dotter till rektorns granne eller nåt liknande, vilket normalt är den sorts vikarier vi har på min förskola. 

Och jag jobbar inom psykiatrin, och vi skulle aldrig drömma om att ha bara vikarier (vi ser dock till att ha kompetenta vikarier) i två veckor. Varför ska fsk fungera annorlunda?
  • LinneaJosie
    cloudberry79 skrev 2013-01-03 22:10:43 följande:
    Vem som helst får inte göra sjuksköterskans arbete, men vem som helst (förutom den som förekommer i straffregistret) får arbeta inom barnomsorgen (som tillhör skola, inte vård!). Dessutom VILL ju föräldrar ha det så här, se bara här på FL där man föredrar outbildade framför förskollärare...

Ok, dåligt exempel. Ta mitt jobb på psyket, inte fasen kan vi sätta in bara vikarier i två veckor, har aldrig hänt. Och barnskötare finns väl fortfarande? Inte lika stor brist på dessa som på fsk-lärare. Dåligt av föräldrar iofs, att inte kräva en högre lägstanivå på kompetens än så. Tycker bara överlag att det är ett lustigt sätt att bedriva en verksamhet av en chef, att bevilja ledighet för hela den ordinarie personalstyrkan samtidigt.
  • LinneaJosie
    RöttÄrSött skrev 2013-01-04 10:14:45 följande:
    LinneaJosie: säg dock att ni har patienter för fem skötare, då kan ni knappast ha åtta skötare det passet för att patienterna känner sig tryggare med de övriga tre. Lite svårt att jämföra yrken men de är principen. Föräldrar ska få jobba och någon någorlunda känd personal ska finnas men det går inte att ha hela dagen mellan 630-1730. Sedan kan jag bli grymt irriterad då föräldrar skriker sig blå för att den kända personalen börja nio eller blir förvånade över att de är enda barnen 639 och sedan lägger de om schemat så barnet inte behöver börja förrän nio. Kan man inte bestämma nio från början istället? Vi öppnade i mellandagarna 630 men barnen kom nio för föräldern bett mormor lämna - då det är få barn måste schemat stämma plus att jag tycker att man sätter de tider man behöver och inte bara de som är enklast. Det är bara krav på att vi förskollärare ska anpassa oss och erbjuda barnomsorg, men jag tycker att föräldrar ska ha vett nog att planera tiderna efter hur det blir enklast för alla parter.

Nej, absolut inte. Det har jag heller aldrig påstått eller föreslagit. Självklart är det bra om folk kan vara lediga, alla kan inte vara lediga samtidigt bara. Jag tycker inte att det är hela världen om det är okänd personal nån timma här och där, men de ska ha kompetens och det bör inte vara okänd personal hela lov.
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?