Inlägg från: Sixxty |Visa alla inlägg
  • Sixxty

Skollov stressfaktor för föräldrar?

Tuffen skrev 2013-01-03 14:17:19 följande:
    Jag står för att jag tycker att det är viktigare att verksamheten funkar klockrent vanliga veckor. Personligen tycker jag inte att det ska finnas barnomsorg på loven, det vore det bästa för barnen. Men återigen, jag tycker att det är viktigare att all personal är på plats under ordinarie veckor än att de är där när bara ett eller två barn är där på udda dagar. 
    Men hur tänker du nu? Förskolan finns primärt för att barn till arbetande föräldrar ska få omsorg. Varför ska den rättigheten inte finnas för barn till föräldrar som arbetar under "loven"? Lov är något som tillhör skolans värld det finns massor med människor som inte kan ta ledigt under dessa veckor. Varför ska de särbehandlas och varför ska förskolepersonalen per automatik ha rätt att ha ledigt under just de veckorna?
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 14:32:10 följande:
    Jag tror att barnen mår bra av att vara lediga. Jag tycker att det borde finnas ett antal dagar med ersättning motsvarande f-penning som man skulle kunna ta ut fr o m den dagen barnet börjar dagis och fram till dess att barnen börjar åk 4. Problemet är inte att barnen är lediga för mkt eller att det saknas ordinarie personal på dagis och fritids, problemet är att föräldrar arbetar dessa dagar. 
    Visst mår barn bra av att vara lediga men det är inte avhängt på att den ledigheten ligger på "loven". Visst vore det fint om det fanns möjlighet att vara ledig med ersättning i högre utsträckning än idag men diskussionen måste föras från de förutsättningar som finns i verkligheten.

Alla KAN inte ta ledigt alla dagar under julhelgen. Man har bara ett visst antal semesterdagar att ta ut per år och många verksamheter tillåter inte att man tar ledigt. Hetsen kring att ledighet MÅSTE tas ut just under skolans lov leder ju också till att det blir ännu svårare att kunna ta ledigt just de dagarna eftersom det är många som vill ha ledigt då.

• Sixxty
    hannis skrev 2013-01-03 15:00:38 följande:
    Exakt Sixxty!

Alla KAN inte vara lediga alla skollov. Resten av världen fortsätter liksom att snurra även under "mellandagar". Eller vill man inte ha tex sjukvård, brandkår och polis under skollov?

Mitt barn är viktigast av allt men för att försörja honom och mig måste jag arbeta och eftersom jag har ett jobb som ej innebär att jag kan vara ledig alla lov så behöver jag adekvat barnomsorg även då.
    Ja, jag skulle vilja se hur en julhelg där alla föräldrar som arbetar inom vård, räddningstjänst och polis skulle få ledigt. Det är många som inte kan se utanför sin egen 9-5 bubbla där man per automatik är ledig på röda dagar.
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 17:14:34 följande:
    Nä, det skulle jag inte och därför ser vi till att någon av oss är ledig alla lovdagar. Inget konstigt med det. Vi är två föräldrar som valt varandra och barnen och därför löser vi det. 
    Varför är det så svårt att acceptera att det finns människor med arbeten där det är en omöjlighet att ta ledigt alla "lovdagar". Skulle alla med barn inom de yrkena "se till" att vara lediga två veckor över julen skulle samhället kollapsa. Jag antar att du vill kunna få sjukvård om du eller barnen blir sjuka under "lovdagarna" och att brandkåren kommer om ni glömmer att blåsa ut ett ljus och huset börjar brinna? Förmodligen besöker ni också en mataffär under "lovdagarna" eller passar på att fynda på mellandagsrean. Tror du att de ställena skulle fungera om alla föräldrar "såg till" att vara lediga de dagarna?

Sen finns det ju familjer som själva vill bestämma när de ska vara lediga och inte få dikterat för sig när man "ska" vara lediga och inte binder upp sina liv kring skolornas lovdagar.

Vi lever alla olika liv.
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 19:18:55 följande:
    Jag är lärare och därmed hemma i princip alla lovdagar. Övriga dagar fixar maken. Maken kan antingen kompa, flexa eller arbeta hemifrån vid behov. 
    ...och om man inte har jobb där man kan kompa, flexa eller jobba hemma som man vill?

Det är ju jättebra att ni kan ordna det så men ibland kan det vara nyttigt att försöka se utanför sin egen lilla bubbla. Särskilt om man aldrig ens behöver fundera på hur man ska lösa jul eller sommarledighet. Samhället är inte heller uppbundet kring skolans lov utan snurrar på som vanligt även dessa dagar och för att det ska fungera krävs det att det finns människor som arbetar då.
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 19:23:11 följande:
    Man väljer hur man vill ha det i sitt liv. Man MÅSTE ju inte vara brandman eller sjuksköterska eller vad det nu kan vara man arbetar med. Man kan byta yrke för att barnen ska ha det bra eller lösa det md farmor/mormor eller spara f-penningdagar som man tar ut under loven eller gud vet vilka lösningar man kan ha. Min poäng är att man som förälder har ett eget ansvar. 
    Vem vill du då ska ta hand om dina barn när de behöver sjukvård på julafton? Om alla sjuksköterskor med barn skulle byta yrke skulle det nämligen inte finnas tillräckligt med personal att ta hand om dina sjuka barn. Det skulle också innebära att vård, räddningstjänst, polis och andra samhällsviktiga funktioner skulle tappa mängder med kompetesns bar aför att personalen skaffade barn och därmed bytte yrke. Vill vi ha det så? Bara för att förskolorna ska kunna stänga/minska sin verksamhet på loven.

Som förälder har man ett eget ansvar gentemot sin egen familj det håller jag med om. Men man har inte ansvar för hur andra yrkesgrupper tar ut sin semester. Varför ska jag byta jobb för att andra ska kunna ta ledigt? Mitt jobb innebär att min barn aldrig behöver gå hela veckor på förskolan. En lösning som passar MIN familj alldeles utmärkt. Varför ska jag byta bort den möjligheten för att förskolepersonalen ska kunna ta semester på vanliga vardagar. Det är ett jättekonstigt resonemang.

Världen cirkulerar inte kring skolan och skolans lov.
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:05:38 följande:
    Men det är ju knappast så att alla poliser har barn som behöver passning, eller hur? 
    Så alla de som inte har barn ska vara tvingade att arbeta över helgerna för att förskolärarna ska få semester. Ditt resonemang blir faktiskt inte mer logiskt eftersom.
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:10:51 följande:
    Tycker inte ni att det är rimligt att viss hänsyn tas till småbarnsföräldrar av just den orsaken? Inget större bekymmer att jobba i t ex mellandagarna om man inte har småbarn, eller hur? 
    Jag är inte helt övertygad om att människor som inte har småbarn är av samma åsikt . De ska alltså inte kunna få umgås med sina familjer under helgerna enbart för att de inte har småbarn. Hör du inte själv hur verklighetsfrånvänt du resonerar.

Småbarnsföräldrar har ingen självklar förtur till ledighet på attraktiva dagar.Lika lite som förskolepersonal borde ha.
  • Sixxty
    Tuffen skrev 2013-01-03 20:29:14 följande:
    Man löser det vid rekryteringen. Ser till att ha en blandad personalgrupp. 
    Småbarnsföräldrar ska alltså dessutom riskera att inte få jobb för att de är just det. Så att inte gruppen blir blandad menar jag. Lysande lösning på ett ickeproblem.

Varför kan du inte acceptera att alla inte kan eller vill ha 9-5 jobb. Jobbar man obekvämt är man ledig på andra tider och barnen får ledigt ändå. Varför måste ledigheten infalla just när skolan har lov?
Svar på tråden Skollov stressfaktor för föräldrar?