• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • ScillaBlå

Jag ska absolut kolla upp vad som egentligen gäller på landstinget först. Men sen blir det inte av att ringa. Av nån konstig anledning är jag varje månad helt övertygad om att det kommer att funka just den här månaden. Jag planerar till och med nästa sommarsemester med tanke på att jag kommer att bli gravid nu och få i juli. Fast hur stor är egentligen chansen när det inte skett på femton månader... Jag kanske håller på att bli galen på riktigt.

• ScillaBlå

Ringde Fertilitetsmottagningen idag. Eftersom jag hade ett missfall i maj så behöver jag vänta ett år efter det innan det kan bli aktuellt med en S.k. utredning. Då får kvinnan ägglossningsstimulerande medicin och mannens spermieantal räknas. That's it.

Men jag fick iaf en tid till KK idag. Ska dit om två veckor för VUL. Den tiden har jag ljugit mig till... Sagt att jag har smärtor.

Och så ska jag träffa en healer på söndag. Hoppas hon kan ge mig en hint om det är värt att fortsätta kämpa eller ej...

• Maramina

ScillaBlå: varför vänder du dig inte privat? I och för sig så är det ju bra att man får någon hjälp över huvudtaget via landstinget när man redan har barn, men det är väl ändå bättre att göra en ordentlig undersökning innan man börjar ta olika slags hormonbaserade läkemedel? Jag menar, man vet inte om det är något fel hos någon av er, och särskilt hos kvinnan kan det vara så mycket som krånglar, och då kommer man inte långt med ett ultraljud och ägglossningsstimulerande! Sådant gör varken till eller från om man tex har fel på ämnesomsättningen eller har låg ämnesomsättning. Gå in på tex fertilitetsguiden.com så kan du där läsa om både kvinnlig och manlig fertilitet och vad dom kan vara fel, men även vad man kan göra

Sedan så måste jag säga att jag tycker det är fel att ljuga till sig en undersökning, med tanke på de knappa resurser som landstingen har. Men det är jag det....

För övrigt kan jag berätta att i fredags så var jag iväg på äggplock och då blev skörden totalt 11 ägg. 8 av dessa var mogna, 5 befruktades. Ett toppenägg fick jag tillbaka i måndags och de övriga odlades vidare till blastocyter. 3 klarade detta och ligger nu i frysen.

• ScillaBlå

Grattis till lyckat äggplock! Håller tummarna för att det går bra med första insättningen.

Jag håller faktiskt med om att det är fel att ljuga sig till en läkartid. Det var lite av en överdrift. När jag ringde så hade jag verkligen ont. Men det är över två månader sedan... Vårdgarantin... Jag tänker inte avboka tiden.

Däremot avbokade healern så det blir inget. Men om man kan boosta kroppen med naturläkemedel så ser jag inget fel i det.

• Maramina

Än en gång, varför vänder du dig inte till en privat gynekolog istället? Visst, naturläkemedel kan kanske hjälpa men är det inte bättre att börja med att kolla om det är något fel som en enkel undersökning och behandling kan hitta och åtgärda, och hittar de inget, ja då kan ju alternativa vägar vara något?

• Maramina

Har de verkligen låtit dig vänta i två månader fast du har haft ont? Vart är det du bor någonstans där det är så dålig sjukvård? Som sagt var, sök privat istället för ditt lön verkar ju vara katastrofalt dåligt!

• Annica87

Jag tycker inte att det är fel att du drog en vit lögn för att få en tid TS. Vill man något så tar man för sig! Jag själv kan inte sitta på röven och vänta snällt på min tur! Jag såg till att jag och sambon fick gå på utredning hos privat läkare utan några försök till graviditet.. Jag sa helt enkelt att vi hade försökt i 1 år och 1,5 månad senare hade vi en tid :)

• ScillaBlå

Klart jag kan vända mig till privat läkare, men det känns som att jag ska gå på min tid på KK och kolla först. Sen är det så märkligt, för jag är fortfarande helt säker på att jag kommer bli gravid. Varje månad.

• Maramina
    Annica87 skrev 2013-10-11 22:53:18 följande:

Jag tycker inte att det är fel att du drog en vit lögn för att få en tid TS. Vill man något så tar man för sig! Jag själv kan inte sitta på röven och vänta snällt på min tur! Jag såg till att jag och sambon fick gå på utredning hos privat läkare utan några försök till graviditet.. Jag sa helt enkelt att vi hade försökt i 1 år och 1,5 månad senare hade vi en tid :)

Men där är det ju skillnad då du betalar själv hos privat läkare och tar inte tid eller resurser från någon som verkligen behöver det
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?