• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M
    Maramina skrev 2013-09-15 11:29:19 följande:
    Jag har många gånger mötts av åsikten att då jag redan har barn så kan inte min längtan vara lika stark som hos den som inga barn har. Hur ser andra på det? Själv så tror jag att det är något individuellt. Och att längtan är som så många andra känslor inte jämförbara. Som kärlek, man kan känna kärlek till sin partner, till sitt barn, sina föräldrar men i inget fall är känslorna 100% det samma. Eller för att inte tala om sorg! Även det är något vi alla hanterar olika, och att vi även hanterar våra sorger på olika vis från gång till gång.

Jag tror nästa det kan v tvärtom på ett vis. Som min kompis säger, du vet vad du går. miste om. Man längtar massor för man vet vad man går miste om då man varit. med om det här häftiga en gång redan och vill desperat göra det igen. Sen är det bara sett min familj inte är klar. Jag är så fantasikt otroligt jätteglad över min dotter, men jag vill ha fler barn. Jag längtar ihjäl mig efter det så är det bara! Så någon som säger annat vet inte vad de pratar om. Sätt dom i den sitsen själv får vi se vad dom säger då...
  • Maramina
    M och M skrev 2013-09-18 06:54:38 följande:
    Jag tror nästa det kan v tvärtom på ett vis. Som min kompis säger, du vet vad du går. miste om. Man längtar massor för man vet vad man går miste om då man varit. med om det här häftiga en gång redan och vill desperat göra det igen. Sen är det bara sett min familj inte är klar. Jag är så fantasikt otroligt jätteglad över min dotter, men jag vill ha fler barn. Jag längtar ihjäl mig efter det så är det bara! Så någon som säger annat vet inte vad de pratar om. Sätt dom i den sitsen själv får vi se vad dom säger då...

Det är lite så jag känner också! Varje gång jag möts av kommentaren

"Ja, men du har ju i alla fall ett barn! Jag skulle vara nöjd om jag så bara hade ett!"

så kan jag inte låta bli att tänka, tyst för mig själv att de inte vet vad jag pratar om för de har inte suttit i min sits. Visst, det finns säkert de som upplever det jobbigare än vad jag gör, men det finns garanterat de som inte alls upplever det lika jobbigt som jag. Vi är ju så olika!

Visst, jag har inte heller suttit i deras sits med att försöka i evigheter med ett första barn tå dottern tog "bara" sju månader, men jag vill ändå tro att jag har en bättre bild av det och även en bättre förståelse. För jag tror ändå att längtan efter ett första barn när man försökt en längre tid kan kännas precis lika jobbig som längtan efter ett andra, tredje, eller tionde barn. Finns längtan där, och man inte lyckas, sorgen är tung att bära!

Det var så skönt vid ett tillfälle när detta kom upp när en tjej som precis hade fått sin efterlängtade bebis efter flera års fruktlösa försök sa att om hon och hennes man skulle få en längtan efter ett syskon till deras barn så trodde hon att längtan skulle vara precis lika stark! Och hon borde ju ha koll med tanke på att det var ju drygt nio månader tidigare som hon hade sörjt att mensen kom månad efter månad
  • M  och  M

Jag använder clearblues digitala ägglossningstest. Igår morse, tidigt, så tog jag testet utan utslag men rätt likt starka linjer när jag tog ut det. På kvällen hade jag väldigt känningar i mage och rygg. Idag på morgonen när jag tar testet så får jag inte heller utslag som jag skulle trott, och ena strecket är Mkt svagare än det andra. Nu g om det kan ha varit för tidigt på morgonen igår, vid kl5, och att värdet var på väg upp men var inte tillräckligt starkt för att ge utslag och att jag hade ägglossning igår ändå. Kan det vara så tror ni? Eller hur snabbt stiger och sjunker det lh?? Värdet?

• Maramina

Man ska inte testa på morgonen har jag läst, utan först efter 10 eller något liknande. Sedan så kan stegringen vara bara på någon timme, så du kan mycket väl ha haft toppen av stegringen under dagen. Sedan är ägglossningen 12-36 timmar efter det då mys på ni! Tog du något test i förrgår? Det kan ju ha varit plus då?

• M  och  M

Med clearblues digitala test ska det inte spela någon roll vilken tid och andra månader har jag fått utslag på morgonen. Men jag blev så fundersam eftersom jag hade såna känningar i mage och rygg igår kväll. Det brukar jag haft på kvällen efter jag fått utslag på morgonen. Har testat sen dag 11, är på dag 16 nu. Förra månaden hade Jag utslag på dag 18 först. Har fått till det på dag 12, 14 och 16 så hoppas det räcker än om jag har ägglossning på dag 15

• Thotis90
    Maramina skrev 2013-01-14 22:35:26 följande:

Utredningen kan man få via landstinget men om det blir aktuellt med någon slags behandling får man stå för det själv
    Inom Dalarnas landsting får man inte ha gemensamma barn om man skall göra en fertilitetsutredning. Då får man vända sig någon annanstans. 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Maramina
    M och M skrev 2013-09-28 07:14:04 följande:
    Inte så många som är här inne längre....

Det är ju inte det...

Hur går det för dig? Jag började med vårt andra IVF-försök i tisdags med att ta första sprutan (det blir korta protokollet den här gången) och på måndag och onsdag blir det ultraljud
  • ScillaBlå

Åh, jag känner precis igen mig i trådstarten. Och då är det ändå ett år sedan den skrevs... Ser att du kämpar fortfarande. Vet inte om jag orkar kämpa ett år till. Inne på femtonde månaden nu och det sliter så.

När jag hörde av mig till KK för att be dem kolla med ett UL att allt ser bra ut och jag inte har några cystor eller ärrvävnad eller så så sa de att eftersom jag och min man har två barn sedan innan så skulle vi inte få nån utredning. När jag sa att jag haft två missfall så sa hon att va bra, då kan vi ju bli gravida. Då är det ju ingen fara... Så jag orkar inte vända mig till sjukvården igen. Nu ska jag till en healer i helgen. Galet, jag vet, men jag är desperat. Så har jag börjat äta massa kosttillskott också. Känns som att jag skulle göra vad som helst just nu...

Vore skönt att få lite sällskap i min desperation. ;)

• Maramina

Herregud, så kan dom ju inte säga! Bara för att det har fungerat tidigare behöver det inte betyda att det fungerar nu! Det är ju mycket som kan ha skett sedan senaste barnet, det kan ju vara, som du skrev cystor eller ärrvävnad som dykt upp, men det kan även vara så mycket annat så som att din ämnesomsättning rubbats, att din äggreserv blivit dålig, att din man fått någon infektion och hans spermier inte är tillräckligt bra eller... Det finns ju massor av orsaker till varför man inte lyckas, även om man skulle ha lyckats tidigare! Min livmoder tex såg ju fin-fin ut, vi har vår dotter och jag hade lyckats få två missfall. Utredningen visade sedan att mina äggreserver var låga och mannens spermier var få till antal och inte av så bra kvalitet.

Gå in på din landstings hemsida och kolla vad som gäller för att få en utredning om man redan har barn. Västra Götaland tex är ett av de landsting där man får göra en utredning på landstingets bekostnad, även om man har gemensamma barn sedan tidigare. Har du annars funderat på att vända dig till en privat gynekolog?

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?