• Maybe

Vi gravida från RMC Malmö

Miilli81 skrev 2013-01-14 21:44:28 följande:
    När var ni på vul sist? Vilken vecka är du i?

Skratta inte nu...
    Jag är i vecka 8 eller 9 och vi gjorde vul i torsdags förra veckan. Den 10e.
    Den 10e som va i torsdags stod det 7+2 på skärmen. Är jag i vecka 8 eller 9 idag?  
  • Maybe

Det går säkert snabbt till vecka 12 men gör jag inget ul då så kommer jag gå runt o tro att jag har MA hela tiden fram till vecka 18.
    En fråga då, om man har MA så växer inte magen väl?
    Så om magen växer borde allt va bra?  

• Maybe

Tack för ditt svar. Jag uppskattar det

Jag kommer säkert vilja kolla igen men det känns som att v.12 är den stora milstolpen för om det blir bebis eller inte. Det känns som att om det ser bra ut i v.12 så ser det bra ut i v.18 också

• Maybe

Men när man är i v.12 har missfallsrisken gått ner så pass mycket att man kan slappna av. Eller jag kan nog det iallafall. Men eftersom jag inte har ett enda symptom förutom lite magont så är jag orolig för ma.

Jag vill gå in i andra trimestern och VETA att jag fortfarande är gravid med ett välmående barn.

Då går jag in i den säkra perioden med vetskapen om att jag faktiskt är gravid.

Självklart kan saker hända i både andra och tredje trimestern men majoriteten händer innan vecka 12 och jag klarar mig nog fram till rul iallafall.

Då och då känner jag lite magont. Jag antar det är livmodern som växer men det känns inte som mensvärk.

Förutom det känner jag verkligen ingenting alls. Jag antar att inte livmodern växer om det är något fel på barnet?

Längre fram kan jag känna mig lugnare när jag känner sparkar och ser att magen växer ordentligt. Men nu i början har man bara symptomen att gå efter och jag har ju inga... :-\

• Maybe
    Annanax skrev 2013-01-15 11:02:54 följande:
    Maybe, jag respekterar all oro!
    Kan lugna dig med att jag hade en vecka av trötthet med min tjej. That's it!
    Jag mådde dåligt av korvkioskos också. Det är helt ok att må bra och ändå vara gravid! :)
    Kram!

Det verkar som min sambo är mer positiv till ett vul/ul i vecka 12-13.
    Han har idag gått med på att betala hälften av kostnaden och vill absolut följa med.
    Dock måste jag lova att inte göra fler ul förrän rul (sålänge jag inte får kraftiga blödningar såklart) och jag måste också lova att inte oroa mig så mycket.
    Jag tror jag ska kunna hålla mitt löfte Glad

Spelar det någon roll om jag bokar ul före eller efter inskrivningen hos barnmorskan?     
  • Maybe

Krystoff ringde mig precis.
    Han sa att jag ska börja äta levaxin varje dag, samt att jag har förhöjd missfallsrisk samt att jag måste ringa och prata med barnmorskan om detta. Dock får jag inte tag i min egna barnmorska utan jag måste ringa till något växelnummer och be dem hjälpa mig.

Jag undrar om detta har ett samband med att jag inte har symptom?
    Ska jag va helt ärlig är jag helt utom mig själv av oro och tror att bebisen har dött i magen.      

• Maybe
    Annanax skrev 2013-01-15 18:17:45 följande:
    Maybe, ring gynakuten och be att få komma upp direkt! Klart att du blir orolig av ett sådant samtal. Nu får de ta in dig på Vul!

De kommer inte ta in mig på vul för att jag har för höga värden av något jag inte kommer ihåg vad det heter.

Jag va på vul förra veckan o då såg det bra ut.

De är stränga här och tar bara in om man har kraftiga blödningar eller kraftiga smärtor.

Eftersom jag va på vul förra veckan kommer jag inte få göra ett nu.

Men kanske större chans att jag slipper gå privat för ul i vecka 12-13.
  • Maybe

Jag ska prata med bm imorgon så får vi se vad hon säger.

Vad kan hända om man går länge utan levaxin? Förutom missfall.

Kan fostret bli missbildat? Hjärnskador?

• Maybe
    Tant Groda skrev 2013-01-15 19:40:59 följande:
    Maybe: Jag tror att det bästa är att du ställer de frågorna till din bm och inte till oss här! Våra svar kan bli så fel. Bolla tankar oro glädje med oss, men direkta vårdfrågor ska man undvika på forum likt fl för här har vi alla våra egna sanningar (erfarenheter) läkare/bm är proffitionella.

Iaf levaxin är läkemedlet du ska äta, inte ämnet du har brist på.

Självklart har du rätt. Blev bara lite chockad och orolig men lugnar mig säkert när jag pratar med bm imorgon.
    Jag skulle ju vilja prata med min bm egentligen och inte någon växel som är någon slags universal...  
  • Maybe
    Tant Groda skrev 2013-01-15 20:26:15 följande:
    Har du inget nummer till din bm. Vi gick hennes direkt nummer. Så vi ringer henne. Svarar hon inte ringer hon senare. Smidigt.
    Skulle inte heller vilja prata med någon växel, men de kan säkert koppla dig till din bm. Eftersom det är lite speciellt.

Nä jag antog att jag skulle få det vid inskrivning. Vi har bara varit på hälsosamtal.
    Hon kan säkert koppla mig eller ge mig nummer dit.
    Jag vill inte vänta till 13e februari med att berätta att jag måste äta levaxin eftersom det lät så brådskande när jag pratade med Krystoff  
Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö