• Maybe

Vi gravida från RMC Malmö

stegen skrev 2013-03-31 21:20:24 följande:
    Ok till mig sa dem att det var hela Skåne, dock vet jag en i Kristianstad som inte fått det så det stämmer säkert!
    Men jag är 100 procent säkert på att det gäller Malmö' har en släkting i malmö som senaste 4 åren fått 3 barn och alla har hon fått tillväxtultraljud på i vecka 33 typ.
    Sen vet jag att det även gäller Ystad, Trelleborg och Svedala.

Konstigt att min bm sa fel såfall. Men jag hoppas att min bm har fel och att du har rätt stegen! Vill som sagt gärna ha ett ul sent i graviditeten också.
    Jag är en person som behöver förbereda mig myyyyycket inför något såhär stort som att få barn och är orolig och nervös och en hel del förlossningsrädsla osv. Ultraljud har hjälpt jättemycket i början på graviditeten när jag va orolig och tror att det hjälper mig mycket senare också och hjälper mig att förbereda mig på vad som komma skall 
  • Maybe
    Hjärtat78 skrev 2013-03-31 21:58:07 följande:
    Maybe var går du hos Bm? Jag går på Mama Mia här i Malmö och där gör man vecka 32-33, dom har UL där med läkare från KK Mas. Man kan även få gjort UL på Mas och det har inget med problem i graviditeten utan det får alla göra. Kolla igen med din Bm för det borde även du få göra.

Jag går på sundet hos en som heter Anna. Det ligger i limhamn...

Har en kompis som gick på sundet och fick barn för lite mer än ett år sen och hon fick enbart ett ul i vecka 20 och sen iget mer :-\
  • Maybe
    Annanax skrev 2013-04-01 09:14:28 följande:
    Hur generösa de är med ultraljud verkar helt variera. Ställ frågan om ni inte får och fråga varför det är rutin på andra sjukhus, men inte på ert!
    Jag ska absolut ta upp detta med min bm när jag ska dit nästa gång. Det blir när jag är i v.25 nån gång.
    Jag antar att svaret blir det gamla vanliga. Man ska spara in pengar...  
  • Maybe
    Tant Groda skrev 2013-04-01 09:28:29 följande:
    Detta sparande har helt gått över styr.

Jag får mitt ul eftersom det är ivf, men jag tycker att det är väldigt lustigt att det är olika i samma region.

Jag fick mitt tidigare vul på RMC då i vecka 8 eller vad det nu kan tänkas vara. För att se så att hjärtat slår och att den sitter på rätt plats osv.
    Sen skrevs jag ut från RMC och tillhörde vanliga mödravården. Då skulle man vänta tills rul och sen får man se sin bebis vid förlossningen.
    Annars får man gå o betala själva och det kostar runt 1000 kr. 
    Så har jag uppfattat situationen iallafall och önskar verkligen att man fått ett ul senare i graviditeten också.
    Det borde man få oavsett ivf eller ej.     
  • Maybe
    pussel skrev 2013-04-01 09:39:19 följande:
    Den Infon vi fick på RUL var att man inte blir kallad till ett till UL per automatik utan att det måste skickas en remiss från BM. Vi frågade vår BM (i Staffanstorp) när vi var där i måndags och hon sa att hon hon hört att det är många som har dragit in på det sista UL. Hon blev lite upprörd när vi pratade om det och sa att hon och hennes kollegor kommer att strida för att det ska få vara kvar om det blir prat om att det ska dras in. så ni får komma till min BM i Staffanstorp!
    hehe hade det inte varit så osmidigt att köra den sträckan varje gång hade jag gärna gjort det om det inneburit att jag fått ett ul till =)
  • Maybe

Jag frågar på rul på torsdag när jag ändå är där, om jag kommer få komma en gång till.
    Jag hade en ordentlig blödning runt vecka 11-12 som berodde på ett hematom men blev inte sjukskriven (valde dock själv att ligga hemma och ta det lungt hela helgen) och hematomet minskade och blödningen minskade efter någon dag. Bebis mår bra och de vet inte varför jag fått ett hematom som börjat blöda.
    Nu är allting jättebra (sovitt jag vet).

Så jag kan nog inte använda mina tidigare blödningar som argument för tul. Men det känns ändå orättvist att vissa får och andra får inte. Det lät på min bm på inskrivningen som att de nyligen slutat med tul och att jag missat det precis.
    Är det inte på tul som man ser om man får ett väldigt stort barn tex? Eller ett väldigt litet?
    Det kan ju vara bra att veta inför förlossningen tex.      

• Maybe

Hmmm... När ni bestämt dag och tid och plats för fika så säger jag till om jag dyker upp.
    Nya vänner är aldrig fel och fika är ju livet. Men jag är så förbenat blyg och osäker så brukar vanligtvis hoppa över sådana här träffar... 

• Maybe
    Hjärtat78 skrev 2013-04-04 19:12:17 följande:
    Karin13 vi har beställt Emmaljunga Nitro City med PolarSystem på G-Knapp här i stan.
    Vi kommer också köpa nitro city (om vi inte ångrar oss men det tvivlar jag på) men vi kommer köpa begagnad.
  • Maybe

Nu avbryter jag er diskussion om att hitta en passande dag och fliker in att jag hade ett underbart lyckat rul igår!
    En väldigt blyg bebis som skiftade mellan att knipa ihop benen och ligga med en hand mellan benen. Ville inte alls visa sig! Sen efter många om och men och mycket skakande av magen säger hon som gör ultraljudet "och här ser man då en pung, och här är snoppen" och pekar på något grått på skärmen. 
    Vi ska alltså ha en son som är alldels perfekt och alla delarna sitter på plats Glad   

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö