• Maybe

Vi gravida från RMC Malmö

Malphie: Hoppas de får bukt med infektionen, lite lyxigt med frukost på sängen Glad
    Hoppas att allt går bra för dig och tack för infon om profylaxen!

Tyvärr kommer vi inte kunna boka en profylaxkurs för nästan 2000 kr.
    Det har visat sig att KK inte alls tänker ge mig ett ultraljud i vecka 32 som de lovat mig för politikerna har gått in och dragit in det för någon vecka sen sa dom.
    Vilket innebär att min värld gick under åter igen för typ 6 gången på 3 dagar.
    Min sambo verkar gå med på privat ultraljud men då kostar det också över 1000 kr ju. Plus att jag får dåligt med pengar resterande två månader samt att vi har en del kvar att köpa till bebisen.
    Min sambo verkar inte så väldigt förjtust i profylaxkurs och tycker inte alls det är värt de pengarna...       

• Maybe
    Annanax skrev 2013-06-17 09:34:02 följande:
    Maybe, jag är journalist och hade genast satt tänderna i din historia om jag hade jobbat.

"Föda på sommaren - en dyr affär".
    Ultralljud indraget, föräldrakurs indraget, samtal för förlossningsrädda indraget ( i alla fall här). Den som vill gå privat får punga ut med 5 000 kronor, resten av året är det gratis. 

Och så en blivande förälder som uttalar sig om hur oförberedda de känner sig.  Det är en bra story. Och viktig.

Finns det ens möjlighet att gå privat föräldrakurs? Så som jag fattat det finns det inte möjlighet till det öht i Malmö.
    Möjlighet till privat ultraljud finns, men det är ont om tider även där och kostar mellan 1000-2000 kr för ett ultraljud.

Det är sjukt att de drar in så mycket på sjukvården på sommaren. Min sambo jobbar inom psykiatrin och där är det en hel avdelning som stänger över sommaren. Vart ska de patienterna bli av? Ska de ränna runt på Malmös gator i behov av vård? För på de andra avdelningarna blir det snabbt fullt.

KK akut i Lund har stängt över sommaren så behöver man akut vård får man snällt ta sig till malmö. 

Jag anser att sjukvård och skola är ingenting man kan dra in på hur som helst!!
    Det verkar som jag kanske får ultraljud iallafall men inte förrän runt vecka 34 eller 35, men ingen annan får ju verkar det som, om de inte redan fått kallelse. Och inte ens minsta lilla empati får man i telefon heller....         
  • Maybe
    Karin13 skrev 2013-06-28 11:05:44 följande:
    Hur är det med er alla idag? Vår lille kille är snart två veckor. Tiden har gått snabbt. Det går bättre och bättre här hemma och vi börjar få in lite rutiner. Vi har fått ett riktigt matvrak, så det är mycket ammande just nu. Det där med namn har blivit ett problem här hemma. Vi har total beslutsångest. Vi har i alla fall sorterar ner det till fyra alternativ, så nu vill jag höra vad ni tycker (sen gör vi som vi vill ändå:)). Förslagen är Axel, Leo, Elis och Silas. Vilket hade ni valt?

Leo eller Silas.
    Vad heter din man? Vad får sonen för efternamn? Ta det som passar bäst ihop med resten av namnen Glad 
  • Maybe

Vad tycker ni om namnet Milo?
    Har jag frågat det innan kanske? Efternamn blir Lindén, andranamn blir Anders. Föräldrarna heter Elin och Sebastian. Barnet kommer va ljus, alltså antagligen blond och blå ögon 

• Maybe
    marisabelle skrev 2013-06-30 13:08:59 följande:
    Jag var på RMC i torsdags och fick se ett litet litet hjärta ticka. Jag kan verkligen inte förstå att det lyckades på första försöket!!

Grattis! Det är en fantastisk känsla oavsett om man fick se det lilla hjärtat efter första eller elfte försöket =)
    Så nu tillhör du vanliga mödravården? 
  • Maybe
    marisabelle skrev 2013-07-02 10:47:01 följande:
    I natt och igår kväll har jag varit på akuten. Jag började blöda igår eftermiddag. Så jag var helt säker att det gått helt åt skogen. Det blev många tårar under vår långa väntan. Men när hon väl kom läkaren så fick vi se vårt lilla liv!!( som verkligen växt sen i torsdags då det var svårt att se "honom") Sen i torsdags har "han" mer än tredubblat sin storlek och man såg tydligt och klart hjärtat slå. Så där byttes tårarna!
    Jag blöder dock fortfarande men det är bara att vänta.... 

Jag blödde också i början av graviditeten. Fick en enorm blödning på jobbet en dag så det va bara raka vägen till KK akut. Träffade en otrevlig sköterska först som verkade vilja konstatera missfall utan att ha undersökt mig men jag lyckades få ett vul i alla fall.
    Min lilla grabb dansade på för fullt där inne och mådde bra. Däremot hade jag ett hematom, en blodsamling i livmodern, dock utanför bebisen. Det kunde innebära missfall fick jag höra men det va inte alls säkert att bebisen skulle bli påverkad av detta öht.
    Hematomet läkte ut av sig själv och jag slutade blöda sakta men säkert.
    Nu är jag i vecka 33 och grabben mår prima Glad   
  • Maybe
    marisabelle skrev 2013-07-02 18:53:48 följande:
    Tack Maybe för info som ger mig hopp och tro!!

Jag håller alla tummar och tår att det kommer gå bra!! Sa de inte varför du blödde när de gjorde vul?
  • Maybe

Marisabelle: Fick du ingen tid för återbesök för en kontroll till?

• Maybe
    marisabelle skrev 2013-07-03 11:10:31 följande:
    Jag har en tid bokat nästa vecka för kontroll. Det gick inte att se varför det blödde. Men det var inte inne i livmodern utan utanför. Jag går på Fragmin och det gör ju inte saken bättre. 

Tack ni som ger mig hopp! 

Ingen aning vad Fragmin är, men om det va utanför livmodern är det säkert helt lugnt med bebisen Glad
  • Maybe

Första vul på rmc gjorde jag 10e januari. fick en bild med mig hem
    Sen gjorde jag ett privat ul några veckor senare.Fick bilder både utskrivna och på cd men då betalade vi
    Sen tul nu 10e juli, då va jag i vecka 34 eller 35. Fick ingen bild men han låg så dumt så det hade inte blivit bra ändå. Gör de inte alltid tul om det är ivf?
    Min bebis va lite liten så gör ett tul till 8e augusti.
    Bf 28e augusti enligt rmc och  22 augusti enligt rul  

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö