• Anonym (Farmor)

Svärdottern förstör!

Min son har nyligen gift sig med sin sambo sedan många år tillbaka. De har ett barn på två år. Jag får väl erkänna att jag under de första åren av deras relation hade svårt att acceptera henne, vilket jag också lät min son få veta. Visst, det var dumt, men jag ville bara hans bästa och man måste ju få säga vad man tycker. Det är ju egentligen inget fel på henne, hon är snäll, skötsam och smart. 

Problemet: Jag känner att jag inte får träffa och rå om mitt barnbarn och min son så ofta som jag skulle vilja. Vi ses ett par gånger i månaden, men jag skulle helst vilja att det var minst en gång i veckan. Inte en enda gång har jag suttit barnvakt heller, trots att de vet att jag vill. Mormor däremot har jag hört att suttit barnvakt flera gånger. Jag blir ledsen, för när vi träffas allihopa till födelsedagar tex, så märks det att barnbarnet har en närmare relation till hennes sida av släkten än till sonens. Jag tror att svärdottern vill ha det så och manipulerar min son så att det ska bli så. 

Jag vet inte vad jag gör för fel! Jag brukar försöka åka hem till dem någon kväll då och då på väg hem från jobbet. Verkar inte så uppskattat, men man måste väl få kunna komma och hälsa på även en vardagkväll? Jag tycker att jag ställer upp så mycket för dem. Varje gång de ska göra något med huset t.ex. så frågar jag om jag ska komma och hjälpa dem. Oftast svarar de nej, så man får ju nästan tvinga sig på för att få vara delaktig och hjälpa till! Jag brukar också lämna lite saker hemma hos dem som jag tycker att de saknar i sitt hem, som dukar, blommor och gardiner. Ibland kommer jag även med lite matvaror, eller blöjor eller kanske några hundralappar. Jag vet att de har pengar, båda två tjänar ju hyfsat, men jag vill ju också få bidra lite och känna mig nyttig! 

Jag vill ju vara delaktig i mitt barnbarns uppväxt, men jag känner mig motarbetad av svärdottern. Kläder som jag köper verkar inte användas, försöker man komma med något råd så nyps det av direkt. Svärdottern vet ju alltid bäst såklart. Att få ha barnbarnet hos mig en helg känns väldigt långt bort. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svärdottern förstör!
  • Anonym (Be om ursäkt)

Även om svärdottern skulle ha någon del av ansvar (vilket jag i detta fall inte tror). Så är det ändå upp till dig att få en fungerande relation. För din egen skull om du vill få en bra relation till ditt barnbarn. Men allt hänger faktiskt på dig. 

• Anonym (Också farmor)
    Anonym (Farmor) skrev 2012-11-02 11:36:34 följande:
    Kan ingen förstå mig alls? Ja, jag erkänner, jag har gjort fel, men jag har inte menat illa. Det är bara det att jag har längtat sååå länge efter att få barnbarn. Vilken lycka när jag fick veta att jag äntligen skulle bli farmor! Och jag grät av glädje första gången jag fick hålla detta lilla liv i min famn. Och nu... jag är fortfarande så lycklig över mitt barnbarn, men det känns som att många av mina förhoppningar har grusats...
    Har ingen förståelse alls. Du klampar omkring som en elefant i en porslinsbutik. 

Man måste verkligen inte alltid vädra sina åsikter, särskilt om man inte är tillfrågad.

Du har en hel del att begrunda och ställa tillrätta innan svärdottern känner tillit till dig om hon någonsin gör det.   
  • Viktors älskling
    Anonym (Också farmor) skrev 2012-11-03 10:20:32 följande:
    Har ingen förståelse alls. Du klampar omkring som en elefant i en porslinsbutik. 

Man måste verkligen inte alltid vädra sina åsikter, särskilt om man inte är tillfrågad.

Du har en hel del att begrunda och ställa tillrätta innan svärdottern känner tillit till dig om hon någonsin gör det.   
  • sofiepinglan

jag tycker det är konstigt då alla här säger at farmor inte ska lägga sig i eller komma på besök! Bara för att barnen skaffar egen familj så betyderbdet inte att man glömmer sin barndomsfamilj! så typiskt av människor här i Norden att tänka så! Jag bor mr ihop med min kille men jag träffar min mamma, morfar o mormor varje dag! jag hjälper dem med DERAS vardag... så som det på riktigt ska vara:ung hjälper äldre! varför vil ni inte ha besök av era egna släktingar? dom tillför mycke glädje om man tar emot deras kärlek och omsorg!

• Plutteli
    Anonym skrev 2012-11-02 21:56:46 följande:
    Jag har bara läst slutet på tråden, men blir förvånad hur otroligt negativa alla är mot ts. Jag tycker inte att hon, utifrån det som skrivs i ts, beter sig så konstigt. Ja det blev jättefel i början, men nu försöker hon ju verkligen. Tänker ni på era egna mammor (jag förutsätter att de flesta som svarat är kvinnor) och hur de blir bemötta av er brors fru/sambo? Tänker ni på att ni som har söner också blir farmor och svärmor en gång? Barnen har rätt till åde far- och morföräldrar!
    Jag är ensambarn, jag tänker på hur jag förväntar mig att MIN mamma bemöter mig och min man. Hade hon varit som TS hade hon blivit väldigt begränsad i umgänget med oss och barnen. Vi bor dessutom så långt ifrån varandra att det inte hade blivit ett dugg svårt att fixa. Nu är min mamma inte som TS, hon har rejäla brister och jag har fått riva ifrån till henne i början men det är ju betydligt lättare eftersom det är MIN mamma. Min svärmor är inte heller som TS och vi har en BRA relation och hon har således också en bra relation till sina barnbarn. Jag hade inte accepterat att NÅGON klampar på som TS gör, svärmor, mamma, granne eller vän, spelar ingen roll. Det är helt enkelt inte ett ok beteende!
  • ummabdilleh
    Anonym (återuppstått?) skrev 2012-11-02 21:01:47 följande:
    Ni vet "Adam och Eva"?

VAD hette Eva's svärmor???

-
    -
    -

-
    -
    -
    -
    -
    -   

Hon hade ingen, hon bodde i PARADISET och där finns inga svärmödrar.. (Adam hade inte heller nån  )           
    adam och eva hade inga svarforaldrar eftersom de var de forsta manniskorna gud skapade
  • Plutteli
    Anonym skrev 2012-11-03 03:58:38 följande:

OT men jag funderar på hur ofta det är mannen som har problem med svärmor? Är glad att jag har döttrar så jag slipper få någon sonhustru.

Min man har haft stora problem med min mamma, mindre nu för till skillnad från många män klarar jag iaf av att stå upp mot min mamma och försvara min make inför henne. Mycket bättre nu men han är fortfarande inte direkt förtjust i henne ;)
  • Plutteli
    sofiepinglan skrev 2012-11-03 10:26:22 följande:
    jag tycker det är konstigt då alla här säger at farmor inte ska lägga sig i eller komma på besök! Bara för att barnen skaffar egen familj så betyderbdet inte att man glömmer sin barndomsfamilj! så typiskt av människor här i Norden att tänka så! Jag bor mr ihop med min kille men jag träffar min mamma, morfar o mormor varje dag! jag hjälper dem med DERAS vardag... så som det på riktigt ska vara:ung hjälper äldre! varför vil ni inte ha besök av era egna släktingar? dom tillför mycke glädje om man tar emot deras kärlek och omsorg!
    Det är trevligt med hjälp och besök om man BER om det och det sker med ömsesidig respekt! Vi vill inte få oväntat besök på kvällen efter jobbet av den enkla orsak att både vi och barnen är trötta, de går och lägger sig redan halv sju och besök då leder till att de är vakna längre = sover mindre = tröttare dagen därpå = en hel dag som blir förstörd pga stora tjejen dåliga humör som kommer som ett brev på posten så fort hon sovit lite för dåligt. På samma sätt vet jag att svärmor absolut inte vill ha oss rännande hos henne i tid och otid, det har hon tom sagt själv att hon uppskattar att vi alltid ringer och frågar om det kan passa. Hon är trött och två pigga små barn gör henne helt slut så hon skulle helt enkelt inte orka med att ha oss där hur mycket som helst även om hon älskar oss och våra barn.
  • hellokill3r
    sofiepinglan skrev 2012-11-03 10:26:22 följande:
    Man vill inte göra det med människor som inte respekterar eller accepterar en. De tillför säkert mycket glädje om man vill HA deras kärlek och omsorg.
  • Anonym (nathalie)

Jag skulle nästan kunna trott att det är min svärfar som skriver.
    Han gör precis som du. Men han involverar sig verkligen i ALLT.
    Backa undan lite, spela inte ut flickvännen och se dem som en familj. Be henne om ursäkt ordentligt också. För jag skulle aldrig kunna acceptera någon som öppet säger att h*n inte accepterar mig! 

Svar på tråden Svärdottern förstör!