Hej, jag hoppar också in i tråden!
Är lite bekant med några av er, har bytt nick på senare tid bara då jag är en gammal FL-hängare och fick lust att vara lite mer inkognito ett tag. ;) Så ni som känner igen mig behöver ju inte nämna mitt gamla nick då jag som sagt vill vara lite mer inkognito.
Nåja, jag är 41, har ett barn sedan tidigare som vi kämpade i 4,5 år för den graviditeten. Nu är han 4 år och vi har kämpat ett tag för nummer två men det vill sig inte. Jag har en annorlunda livmoderform och min man har annorlunda spermier, kaka söker maka således ;) Vi lyckades förra gången, kanske med insemination, kanske med hemmasexet i anslutning, vi vet inte egentligen!? Nu försöker vi hemmavid.
Jag ville bara lägga till mina erfarenheter till dina undringar Che!
1. Jag har en väninna som fick flera missfall och som också upptäcktes ha någon form av APC-resistens (eller vad det nu är). De misstänkte att hon fick små blodproppar i moderkakans fina fina kärl varför hon fick mf på mf. Hon fick ta fragmin (tror jag det var) i sprutform själv fram till v 12 och hon har 2 barn idag. Jag trodde det var vedertaget med blodförtunnande idag!?
2. Gällande progesteron så tror jag att det kanske hjälper i vissa fall, men jag tror inte att det är någon superlösning. !? Jag har själv kort menscykel och förhållandevis kort lutelfas 10-12 dagar, men min tidigare fertilitetsläkare var av den tron att lutelfasen är individuell och att kroppen märker av en graviditet hyfsat direkt efter själva befruktningen så att, såvida lutealfasen är 10 dagar eller mer, så är den fullt tillräcklig.
Och när jag själv blev gravid märkte jag det redan ca 4 dagar efter befruktning, fast jag var såklart inte säker förrän jag fick plusset på stickan.
Hur som helst så har jag testat progesteron i vagitorieform utskrivet av Sophiahemmet, under 4 månader, från äl till mens. Den enda effekten på mig var viktuppgång och oerhörd trötthet. Jag fick inte heller mens förrän jag slutade med progesteronet 14 dagar efter äl + 2 dagar = mens. Så för mig hade det ingen positiv effekt. (Vi gjorde inseminationer under denna behandling och jag hade säkerställd äggblåsa och äggblåsesläpp med vul). Så, jag är lite böjd att hålla med din läkare Che, att det är nog inte progesteronet som felar i ditt fall. Däremot skulle jag om jag vore du se till att du får blodförtunnande i din nästa graviditet och skippa studien, du har ju inte tid med en studie om du skulle råka få placebo. Och efter 3 mf så är du berättigad till blodförtunnande, som jag ser det, med konstaterad apc-resistens.
Ville bara säga det. :)
Lycka till alla!