• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • C Boom
    MalinEddie skrev 2012-08-24 00:58:25 följande:
    Så pappan är lika illa enligt din mening som någon som inte ser något problem med djurplågeri? Och förskolan, du tillåter det.
    Det är inte alls det jag säger. Jag har aldrig sagt att köttätare gillar djurplågeri, och där har vi problemet. Äter man kött stödjer man djurplågeri utan att egentligen inse det (vissa ser dock inga problem i det). Det blir lite dubbla budskap. Undrade bara hur tankegångarna går.

Och varför är det inte okej att plåga ett djur, men okej att döda det?

På förskolan finns kött och veg alternativ. Jag har tidigare förklarat att jag inte gillar denna lösning. Men ge mig gärna förslag på bättre alternativ.

Jag vill inte välja åt henne att äta kött, men inte heller att avstå. Vad hon väljer för stå för henne. Jag kommer däremot aldrig att hymla om hur hennes kött hamnar på tallriken.

• C Boom
    Cersei skrev 2012-08-24 01:01:23 följande:
    Ja det är mycket mer okej
    Haha. På riktigt?
  • C Boom
    Cersei skrev 2012-08-24 01:00:53 följande:
    Jag börjar allvarligt talat tro att du driver med oss. Du tycker att det är fel att döda djur. De ska få leva eftersom de är individer blablabla. Tror du då att Moder Jord kommer göra djuren sterila så att de inte kan få ungar? vart ska djuren ta vägen om vi inte får döda dem?
    Djur i frihet avlar inte av sig som dom gör när de blir våldtagna i fångenskap där syftet är att skaffa så mycket kött som möjligt.
  • Cersei
    Lilia skrev 2012-08-24 01:02:33 följande:

Suck, vi föder upp färre djur så blir det färre djur. Kossan inseminerar inte sig själv, det är vi som gör det.
    Då kommer vi ju till en annan fråga. Varför inseminera kossan om vi inte har någon nytta av den? Om vi ska sluta äta kött behöver vi inte djur. Ska vi utrota arten helt och hållet då eller ska vi sätta dem i djurparker så att barn och vuxna kan åka långväga för att kolla på kossor?

Vi föder inte upp djur vi inte har något behov av och därför kommer antagligen intresset för att bevara vissa arter försvinna och därmed arten i sig.
  • Lilia
    adaeze skrev 2012-08-24 01:03:41 följande:
    Klart det gör. Miljöförstörelsen påverkar nog djuren i rätt mycket större mängd och utsträckning än lite oskyldigt köttätande

Att äta kött motsvarar en Thailands resa tur och retur varje år i utsläpp.
  • Cersei
    C Boom skrev 2012-08-24 01:05:21 följande:
    Haha. På riktigt?
    Ja på riktigt. I den svenska kulturen ser vi hundar som något helt annat än mat. Hundar anses vara människans bästa vän, något som vi skaffar för att ha i många år som en trogen kamrat. Kor är kött. Så enkelt är det
  • C Boom
    Cersei skrev 2012-08-24 01:07:37 följande:
    Då kommer vi ju till en annan fråga. Varför inseminera kossan om vi inte har någon nytta av den? Om vi ska sluta äta kött behöver vi inte djur. Ska vi utrota arten helt och hållet då eller ska vi sätta dem i djurparker så att barn och vuxna kan åka långväga för att kolla på kossor?

Vi föder inte upp djur vi inte har något behov av och därför kommer antagligen intresset för att bevara vissa arter försvinna och därmed arten i sig.
    Du verkar tro att djur existerar för människan skull.
  • Lilia
    Cersei skrev 2012-08-24 01:07:37 följande:

Ja, naturligtvis. Men kor kommer fortfarande finnas sålänge vi dricker komjölk.
  • Strövaren
    C Boom skrev 2012-08-24 01:04:31 följande:
    Det är inte alls det jag säger. Jag har aldrig sagt att köttätare gillar djurplågeri, och där har vi problemet. Äter man kött stödjer man djurplågeri utan att egentligen inse det (vissa ser dock inga problem i det). Det blir lite dubbla budskap. Undrade bara hur tankegångarna går.

Och varför är det inte okej att plåga ett djur, men okej att döda det?

På förskolan finns kött och veg alternativ. Jag har tidigare förklarat att jag inte gillar denna lösning. Men ge mig gärna förslag på bättre alternativ.

Jag vill inte välja åt henne att äta kött, men inte heller att avstå. Vad hon väljer för stå för henne. Jag kommer däremot aldrig att hymla om hur hennes kött hamnar på tallriken.

Men nu är du där igen!
    Varför är det inte okej att äta ett djur, men okej att som bättre vetande individ underlåta sig att rädda ett djur från döden?
    Menar du verkligen att allt beror på om djuret hamnar i magen eller ej?

Nä nu går jag och lägger mig. Du är ju nästan lika trångsynt som hon som tror att jorden invaderas av grisar om vi slutar äta korv.
  • C Boom
    Cersei skrev 2012-08-24 01:09:17 följande:
    Ja på riktigt. I den svenska kulturen ser vi hundar som något helt annat än mat. Hundar anses vara människans bästa vän, något som vi skaffar för att ha i många år som en trogen kamrat. Kor är kött. Så enkelt är det
    Fyfan, nu är jag mållös för första gången i mitt liv.
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...