• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Januariblomma

Nej.

TS - Hur skulle du reagera på om någon åt upp djurens mat så de svalt ihjäl, skulle det vara okej? 

• C Boom

Hur som helst. Allt jag gjorde var att ställa en fråga. Käka kött, ge era barn kött, mig kvittar det.

MEN gillar man inte djurplågeri bör man rimligtvis inte äta kött, dricka mjölk eller äta ägg.

• Cersei

Hur många koparker skulle behövas i Sverige för att rymma alla kor? hur många hönsparker och grisparker?

• C Boom

Tråkigt att typ Strövaren och alla med vettiga motfrågor och argument har gått och lagt sig.

Följer deras fotspår och kollar om det finns tillräckligt relevanta frågor att besvara vid senare tillfälle.

• Cersei
    C Boom skrev 2012-08-24 01:39:47 följande:
    Hur som helst. Allt jag gjorde var att ställa en fråga. Käka kött, ge era barn kött, mig kvittar det.

MEN gillar man inte djurplågeri bör man rimligtvis inte äta kött, dricka mjölk eller äta ägg.
    Det kommer jag att göra. Tack tack
  • Cersei
    C Boom skrev 2012-08-24 01:42:01 följande:
    Tråkigt att typ Strövaren och alla med vettiga motfrågor och argument har gått och lagt sig.

Följer deras fotspår och kollar om det finns tillräckligt relevanta frågor att besvara vid senare tillfälle.
    Så låter det när argumenten tar slut :)

Godnatt TS.. Jag följer ditt exempel jag med
  • Uffesson

Plågeri av växter då? Och, har du tänkt på de människor som får jobba livet av sig i utlandet för att du ska få dina grödor?

Eller, du kanske bara äter morötter och tomat? :)
  • Ziraya

Jag tycker inte nödvändigtvis att det är fel att döda och äta andra djur. Däremot tycker jag som många andra att behandlingen av djuren innan avlivningen skulle kunna vara mycket bättre. Ett fritt och naturligt liv där djuren får ströva fritt och utöva sina naturliga behov vad de än må vara, i stället för att vara instängda och ihopträngda.
    Glada djur ger godare kött än stressade djur dessutom. Om djuret lever ett trevligt och relativt stressfritt liv (inga av de djur vi normalt äter kan leva stressfria liv eftersom de är bytesdjur), och sedan får en smärtfri avlivning så ser jag inget fel med att också konsumera köttet. Sedan tycker jag att det utefter det får vara upp till var och en att välja huruvida man vill äta kött eller inte. En sådan djurhållning och köttindustri skulle kosta otroligt mycket mer, men skulle troligen i längden ge mindre miljöpåverkan.

Vilt och fisk äter jag gärna på grund av att de fått leva ett liv där de fått utöva alla sina naturliga instinkter. Men jag ska inte hymla med att jag äter vanligt kött också, dock endast ekologiskt och aldrig biffar eller liknande, det  tycker jag inte smakar gott alls. Jag kanske inte äter överdrivet mycket kött ändå när jag tänker efter. Fyller ut mat mycket med bönor, rotsaker och liknande. Men en del äter jag ju.

Angående människan - människan är allätare. Kort och lätt förklarat så behöver vi ett visst antal essentiella aminosyror (proteiner) för att överleva och må bra. Alla dessa går att få tag på från växtriket. Aloe vera innehåller till exempel väldigt många av dem. Däremot är det svårare om man är vegan. Men äter man ägg och dricker mjölk, samt äter en balanserad och varierad vegetarisk kost så får man i sig det man behöver.

Angående den plågade hunden skulle jag precis som de flesta andra säga åt barnen att sluta. Varför? För att det är något som händer nära en. Människan är konstruerad som så att vi lättare bryr oss om händelser som på något vis berör oss hyfsat nära, på ett eller annat sätt. En anonym ko som står i ett bås i skåne och har ont i juvret berör helt enkelt inte lika mycket som grannhunden som blir sparkad på framför ens egna ögon. Helt krasst är det så, oavsett vad man tycker om det. Däremot kan man ju arbeta med sina tankar runt händelserna och inse att det egentligen är precis lika illa.

• Ziraya
    Uffesson skrev 2012-08-24 01:49:04 följande:
    Plågeri av växter då? Och, har du tänkt på de människor som får jobba livet av sig i utlandet för att du ska få dina grödor?

Eller, du kanske bara äter morötter och tomat? :)
    Växter kan inte plågas, de har inga nerver och inga smärtreceptorer. De reagerar däremot på stressor genom att utsöndra olika ämnen, men de har inget medvetande. För att ha ett medvetande krävs minst ett gangliekluster.

Däremot är det ju riktigt att många som jobbar på plantager far illa.
  • Januariblomma

Min granne har höns.
    På vilket sätt är det djurplågeri att äta hönsens ägg?

Min morfar och mormor har kor, mjölkar för hand (det du!)
    På vilket sätt är det djurplågeri?

Lantgården en bit bort säljer eget kött.
    På vilket sätt är det djurplågeri att smärtfritt avliva djuret?

Varför rekommenderas det att veganer äter tillskott (fatta onaturligt, kemiskt framställa "näring" i fabriker på det som skulle kunna fungera som betesmark/odlingar för att människan ska få i sig näring, erkänn ironiskt?)

Jag är emot plågeri.
    Jag är däremot för kött, mjölk och ägg.
    Det ena tar inte ut det andra  
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...