• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Lilia
    Uffesson skrev 2012-08-24 00:05:43 följande:
    Hur gör du när barnen är för små för att ta tabletter, förresten? Och, ger du dem hellre tabletter än riktig mat?

Vad du tjatar om tabletter. Varför ska man äta en massa tabletter som vegan/vegetarian? Jag är själv vegetarian och inte äter jag en massa tabletter, jag äter en allsidig och nyttig kost istället.
  • Lilia
    Uffesson skrev 2012-08-24 00:48:19 följande:
    Oj, då mår hans hjärta dåligt...

Inte alks, han är kroppsbyggare så han gör regelbundna hälsokontroller. Han har perfekta värden.
  • C Boom
    Cersei skrev 2012-08-24 00:54:50 följande:
    Du får gärna dela med dig av din stora kunskap och motbevisa oss som tror att jorden blir proppfull av djur ifall vi skulle sluta äta dem. Om vi inte får döda dem alls eftersom det är fel och uppenbarligen tortyr. Var ska vi då göra av djuren? blir det bättre i framtiden då eller när vi antagligen kommer få ha jakt på djuren för att det finns för många?
    Hur mycket djur det finns beror endast på efterfrågan. Have a little faith in Moder jord, va.
  • adaeze
    C Boom skrev 2012-08-23 22:30:17 följande:
    Bara för att det anses vara "naturligt" att äta kött, betyder väl inte det att vi måste fortsätta? Förr hade människan inte så mycket valmöjligheter som vi har idag och tvingades därför mer eller mindre att äta kött för att överleva. Man måste äta för att överleva, men man måste verkligen inte äta kött. Varför inte göra ett humanare val när möjligheten finns?

Visst, köper man alltid vilt/ekologiskt kött så kommer man undan detta dilemma. Men så fort man är lat och köper ett paket Mamma Scans så är denna fråga ytterst relevant.

Vad jag menar är att plåga en hund är att utsätta denna individ för onödigt lidande. Största delen av det kött som finns att köpa i Sverige kommer från djur som har utsatts för extremt mycket lidande innan det är dags för slakt. Alltså serverar de allra flesta döda djur som har utsatts för onödigt lidande.

Sen förstår jag inte riktigt hur man kan rättfärdiga att döda en annan varelse enbart för njutningens skull. Med eller utan onödigt lidande.
    största delen av dett kött som finns att äta i sverige skulle aldrig fötts överhuvudtaget om vi inte käkade djuren. Onödigt lidande visst, men det är inte så att alla dessa dju skulle skutta runt lyckliga i skogen om vi inte hade käkat kött för hade vi inte käkat kött så hade vi inte fött upp dem och då hade de aldrig fötts
  • MalinEddie
    C Boom skrev 2012-08-24 00:54:04 följande:
    Varför måste jag upprepa mig? Deras farsa käkar kött och ser inga problem att ge dom det. Så då gör han det. Jag däremot gör inte det.

På dagis äter S (nummer två för liten) vad hon önskar. Veg eller kött.
    Så pappan är lika illa enligt din mening som någon som inte ser något problem med djurplågeri? Och förskolan, du tillåter det.
  • C Boom
    adaeze skrev 2012-08-24 00:55:10 följande:
    Nej det voe väl dumt att plåga hunden om man inte ska äta den och vad jag vet så är det inte lagligt att käka hund i sverige
    Tycker du att det är mer okej att äta en ko än en hund?
  • Cersei
    C Boom skrev 2012-08-24 00:57:58 följande:
    Hur mycket djur det finns beror endast på efterfrågan. Have a little faith in Moder jord, va.
    Jag börjar allvarligt talat tro att du driver med oss. Du tycker att det är fel att döda djur. De ska få leva eftersom de är individer blablabla. Tror du då att Moder Jord kommer göra djuren sterila så att de inte kan få ungar? vart ska djuren ta vägen om vi inte får döda dem?
  • Cersei
    C Boom skrev 2012-08-24 00:58:49 följande:
    Tycker du att det är mer okej att äta en ko än en hund?
    Ja det är mycket mer okej
  • Lilia
    Cersei skrev 2012-08-24 00:54:50 följande:
    Du får gärna dela med dig av din stora kunskap och motbevisa oss som tror att jorden blir proppfull av djur ifall vi skulle sluta äta dem. Om vi inte får döda dem alls eftersom det är fel och uppenbarligen tortyr. Var ska vi då göra av djuren? blir det bättre i framtiden då eller när vi antagligen kommer få ha jakt på djuren för att det finns för många?

Suck, vi föder upp färre djur så blir det färre djur. Kossan inseminerar inte sig själv, det är vi som gör det.
  • adaeze
    Anna Svenssonliv skrev 2012-08-23 22:46:22 följande:
    Resa utomlands påverkar väl inte djurens lidande. Måste man vara klimatsmart för att man inte vill äta döda djur?
    Klart det gör. Miljöförstörelsen påverkar nog djuren i rätt mycket större mängd och utsträckning än lite oskyldigt köttätande
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...