• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • C Boom
    Uffesson skrev 2012-08-23 23:31:44 följande:
    Japp, skitgott... och det innehåller en massa proteiner som är nästintill omöjliga att få i tablettform. :)

För mig handlar det om mitt eget liv, och mina barns liv. Då mina barn ska börja äta fast föda tänker jag tänka på DEM i första hand och inte på hur djuret mådde.

Har du barn? Värderar du kossorna högre än dem? :)
    Nästintill, you say...

Jag värderar så klart mina barn högre än något annat, precis som vilken vettig förälder som helst. Därför ger jag dom aldrig animaliska produkter. De får dock äta när det bjuds av annat folk och fä, men jag tar avstånd. De får göra ett val later on.
  • C Boom
    Strövaren skrev 2012-08-23 23:47:11 följande:
    Sedär! Är du då inte moraliskt ansvarig för dessa individers lidande.

Tillåt mig citera Martin Luther King: Det värsta är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas likgiltighet.
    Hade jag resurser att förändra skulle jag göra det.

Problemet med till exempel minkutsläpp är att minkarna dör när det släpps fria. Så utgången är den samma. Jag tror inte att det är rätt sätt att bemöta problemet.
  • Jon the papa
    C Boom skrev 2012-08-23 23:03:40 följande:
    Nu finns det även forskning som tyder på att vi inte alls är menade att äta kött.
    Nej människan är konstruerad att äta kött, hela vårat matsmältningssystem är tillämpat för det och våran kropp behöver det som finns i kött. Hade vi varit enbart växtätare hade vårat matsmältningssystem sett annorlunda ut och vi hade antagligen haft mer magar för att få ut all näring ur maten som kossor behöver.

Vi är gjorda för att äta fettrik kost och kött. Och lite grönt när man hittar det. Du funkar bättre med pil och båge kroppsligt än med jordiga knän.  

Äter du massa soya produkter då eller ? för det är ju helt lysande för miljön, eller nä just ja, plus att det pajjar din kropp då man inte är avsedd att äta det.

Skippa det hysteriska, klart som fan det är synd om djur som lider, fast fan då borde man kanske lägga mer fokus på människor först o inte fasen djur, fattar inte hur man tänker. 
  • Jon the papa

Du får gärna hänvisa till forskningen också så man kan kassera den som meningslös :) Fast hade varit kul läsning om någon som antagligen inte vet vad kroppen behöver. 

• Simon 681
    C Boom skrev 2012-08-23 23:43:28 följande:
    Håller med dig. Ett infall bara. Kanske inte vidare genomtänkt. Men nu är bollen i rullning :)

Jag håller med om att det är logiskt att äta mycket mer icke-animaliskt. För mig är det inte en etisk fråga utan en praktisk ock politisk fråga. Köttfarmare subventioneras med skattepengar, priserna hålls nere. Om kött kostade vad de borde så skulle det bli mer av en lyxvara, och ersättningsprodukter med samma textur och smak skulle komma. Dessa skulle duga i vardagen och så äter man en riktig kotlett med andakt när man gifter sig och så.

Med vitanim/minealtilskott, hampaprotein och annat så finns det ingen näringsmässig anledning att inte äta vegankost. Förutom att ägg, mjölk och kött är så satans billigt i gämförelse (kr / gram protein)

Och det är där subventionerna kommer in. Få bort dem så löser sig problemet av sig själv. 
  • C Boom
    Simon 681 skrev 2012-08-23 23:55:46 följande:

Jag håller med om att det är logiskt att äta mycket mer icke-animaliskt. För mig är det inte en etisk fråga utan en praktisk ock politisk fråga. Köttfarmare subventioneras med skattepengar, priserna hålls nere. Om kött kostade vad de borde så skulle det bli mer av en lyxvara, och ersättningsprodukter med samma textur och smak skulle komma. Dessa skulle duga i vardagen och så äter man en riktig kotlett med andakt när man gifter sig och så.

Med vitanim/minealtilskott, hampaprotein och annat så finns det ingen näringsmässig anledning att inte äta vegankost. Förutom att ägg, mjölk och kött är så satans billigt i gämförelse (kr / gram protein)

Och det är där subventionerna kommer in. Få bort dem så löser sig problemet av sig själv. 
    Word på dig du.
  • Strövaren
    C Boom skrev 2012-08-23 23:52:35 följande:
    Hade jag resurser att förändra skulle jag göra det.

Problemet med till exempel minkutsläpp är att minkarna dör när det släpps fria. Så utgången är den samma. Jag tror inte att det är rätt sätt att bemöta problemet.
    Nä nu försöker du slinka undan, och det vet du. Du sitter i en rävsax här... Det krävs väl inga större resurser för att hämta lite katter som utsätts för djurförsök? Eller fara ut i skogen och skrika när det är älgjakt. Osv.
    Du värderar din egen bekvämlighet högre än dessa individers liv. Du agerar i det stora hela som en simpel köttätare (som mig).
    Däremot iklär du dig en åsikt som fungerar ungefär som en AIK-tröja. Bonding.

• Uffesson
    Simon 681 skrev 2012-08-23 23:55:46 följande:

Och du tror att det är bra att äta så mycket konstgjort, istället för att få i sig det igenom kött? Alltså, du förespråkar tabletter åt alla?
  • C Boom
    Jon the papa skrev 2012-08-23 23:55:35 följande:
    Du får gärna hänvisa till forskningen också så man kan kassera den som meningslös :) Fast hade varit kul läsning om någon som antagligen inte vet vad kroppen behöver. 
    Här kommer lite fakta:

Det finns forskare som anser att människan behöver kött, det finns forskare som hävdar det motsatta.
    Det finns rapporter som visar att kött är absolut nödvändigt för folks hälsa, och rapporter om motsatsen.

Så är det i princip alla frågor.

Vad som är intressant är vem som finansierat forskningen, vem som har något att vinna respektive förlora på resultatet.

Man får känna in vad som verkar troligast och välja läger. Jag har gjort min läxa och vet var jag står.
  • Uffesson
    C Boom skrev 2012-08-23 23:50:43 följande:
    Nästintill, you say...

Jag värderar så klart mina barn högre än något annat, precis som vilken vettig förälder som helst. Därför ger jag dom aldrig animaliska produkter. De får dock äta när det bjuds av annat folk och fä, men jag tar avstånd. De får göra ett val later on.
    Hur gör du när barnen är för små för att ta tabletter, förresten? Och, ger du dem hellre tabletter än riktig mat?
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...