• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Coccolina
    C Boom skrev 2012-08-23 22:36:01 följande:
    Inte av hälsoskäl.

Jag måste det.... Får inte i mig tillräckligt med proteiner och vitaminer annars tar redan massor med tillskott redan för att kroppen inte riktigt hänger med. Och det lilla jag får i mig naturligt behöver jag. Så mina läkare har sagt till mig att jag inte skall försöka mig på vegetarisk kost just av hälsoskäl!

Så jo man kan visste behöva äta kött för hälsoskäl. Dessutom så är det många fler som är som mig och många som inte kan få tillräckligt från grönsaker och artificiellt framställda tillskott... (som ibland dessutom framställs med hjälp av kött.......) 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • C Boom
    Uffesson skrev 2012-08-24 00:01:33 följande:
    Ja, precis! DU ger dem mat som KAN vara skadlig för dem för att DU anser att det är rätt. När de är stora nog att välja så har du redan försummat dem kött i många, många år.

Ät vegetariskt själv, men låt dina barn äta vad vi är menade att äta!!
    Men du hänger ju verkligen inte med i vad jag säger. DE äter KÖTT för att jag inte kunde komma på en bättre lösning. Men JAG ger dom inte det, det gör deras PAPPA och annat folk. Men jag skulle aldrig lura mina barn att tro att jag tycker att det är finemang att äta en flintastek. Jag ger mina barn en vegetarisk kost som omöjligt kan vara skadlig för dom.

Vegetarisk kost minskar risken för hjärt- och kärlsjukdoma.

KÄLLA ÄR: Ornish m fl. Can lifestyle changes reverse coronary heart disease? The lifestyle Heart Trial. Lancet 1990; 336:129-133.
  • C Boom
    Mithra skrev 2012-08-24 00:10:06 följande:
    Tycker TS är söt. Ligga? Drömmer
    Om du borstar tänderna efter kebabrullen :*
  • C Boom
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:00:18 följande:
    Nä nu försöker du slinka undan, och det vet du. Du sitter i en rävsax här... Det krävs väl inga större resurser för att hämta lite katter som utsätts för djurförsök? Eller fara ut i skogen och skrika när det är älgjakt. Osv.
    Du värderar din egen bekvämlighet högre än dessa individers liv. Du agerar i det stora hela som en simpel köttätare (som mig).
    Däremot iklär du dig en åsikt som fungerar ungefär som en AIK-tröja. Bonding.

Jag önskar att jag kunde hålla med, men det gör jag inte. Inget djur har satt livet till för mina smaklökar x antal år. Hur många har hamnat i din kagge?
  • Mithra
    C Boom skrev 2012-08-24 00:12:52 följande:
    Om du borstar tänderna efter kebabrullen :*
    Absolut! Skrattande
  • Strövaren
    C Boom skrev 2012-08-24 00:04:47 följande:
    Här kommer lite fakta:

Det finns forskare som anser att människan behöver kött, det finns forskare som hävdar det motsatta.
    Det finns rapporter som visar att kött är absolut nödvändigt för folks hälsa, och rapporter om motsatsen.

Så är det i princip alla frågor.

Vad som är intressant är vem som finansierat forskningen, vem som har något att vinna respektive förlora på resultatet.

Man får känna in vad som verkar troligast och välja läger. Jag har gjort min läxa och vet var jag står.
    Näst intill konsensus brukar väl ändå uppnås, sen dyker det såklart alltid upp nån perifer forskare som tycker annorlunda(köpt eller bara med nåt konstigt bias). Det innebär inte att "forskningsområdet" kommit fram till bägge sakerna.
  • C Boom
    Uffesson skrev 2012-08-24 00:05:43 följande:
    Hur gör du när barnen är för små för att ta tabletter, förresten? Och, ger du dem hellre tabletter än riktig mat?
    Många antaganden från ditt håll. Jag ger dom inga tillskott eftersom dom ju äter en allsidig blodig kost.
  • C Boom
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:18:39 följande:
    Näst intill konsensus brukar väl ändå uppnås, sen dyker det såklart alltid upp nån perifer forskare som tycker annorlunda(köpt eller bara med nåt konstigt bias). Det innebär inte att "forskningsområdet" kommit fram till bägge sakerna.
    Amningsdebatten är väl ett bra exempel på två läger, båda med övertygande resonemang.
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...