• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Strövaren
    C Boom skrev 2012-08-24 00:14:45 följande:
    Jag önskar att jag kunde hålla med, men det gör jag inte. Inget djur har satt livet till för mina smaklökar x antal år. Hur många har hamnat i din kagge?
    Du smiter ju från frågan! Kom ihåg Martin Luther King-citatet ovan.

Nej, inget djur har satt livet till för dina smaklökar. Men många djur har satt livet till för att du inte förhindrat deras död. Och för dig som värderar djur så högt borde det vara en självklarhet att stoppa detta.

Jag, i egenskap av blind höna, kan väl inte bära ett det moraliska ansvar du tillskriver mig för att djur sätter livet till? Du med dina "insikter" är väl den som ska klandras då du inget gör?
  • Lilia
    Paksenarrion skrev 2012-08-23 22:45:12 följande:
    Jag känner mig snäll ikväll så jag ska upplysa om något du verkar ha missat: det finns människor som inte kan leva på vegetarisk kost, de skulle dö.

Vilka då? Alla kan äta vegetariskt och må bra av det. Om man vill det eller ej är en annan sak.
  • C Boom
    Strövaren skrev 2012-08-24 00:25:33 följande:
    Du smiter ju från frågan! Kom ihåg Martin Luther King-citatet ovan.

Nej, inget djur har satt livet till för dina smaklökar. Men många djur har satt livet till för att du inte förhindrat deras död. Och för dig som värderar djur så högt borde det vara en självklarhet att stoppa detta.

Jag, i egenskap av blind höna, kan väl inte bära ett det moraliska ansvar du tillskriver mig för att djur sätter livet till? Du med dina "insikter" är väl den som ska klandras då du inget gör?
    Räddade en mus ur en musfälla en gång. Räknas det?
  • Strövaren
    C Boom skrev 2012-08-24 00:35:19 följande:
    Räddade en mus ur en musfälla en gång. Räknas det?
    Jo det räknas. Allt bra räknas. Poängen är bara att det bästa sättet att förbättra världen är vända de pekpinnar man riktar mot andra mot sig själv istället. Sopa framför egen dörr alltså.
  • Lilia
    Uffesson skrev 2012-08-23 23:11:37 följande:
    Dessutom skulle världen bli PROPPFULL med djur om vi inte dödade några av dem. Vi är menade att döda och jaga.

Vad hade du tänkt annars? Skulle vi bara döda dem för att de inte ska bli för många, och därmed inte överleva?

Herregud, läs på lite. Snälla!
  • Uffesson
    C Boom skrev 2012-08-24 00:18:41 följande:
    Många antaganden från ditt håll. Jag ger dom inga tillskott eftersom dom ju äter en allsidig blodig kost.
    Hur ska du ha det? Först säger du att du inte ger dem kött, sedan får de en blodig kost?

Menar du att de äter kött på dagis/skola?
  • C Boom
    Lilia skrev 2012-08-24 00:30:02 följande:
    Jag är själv vegetarian och äter inte djur pga etiska skäl (tycker det är fel att döda någon och sedan äta upp dem helt enkelt) men inte ens jag tycker det är samma sak att gå hem till någon och plåga deras hund som att ge ett barn kött. Däremot önskar jag att fler tänkte igenom vad de tyckte istället för att bara göra som de alltid har gjort. Gjorde folk det skulle vi ha många, många fler vegetarianer och veganer. Det är jag övertygad om.
    Låt oss säga att barnet har ihjäl en hundvalp då. Inte omöjligt. Och sedan äter av djuret (många köttätare hävdar ju att det är människans instinkt att döda och äta djur), hur skulle köttätande föräldrar reagera då?
  • Jon the papa
    C Boom skrev 2012-08-24 00:11:39 följande:
    Men du hänger ju verkligen inte med i vad jag säger. DE äter KÖTT för att jag inte kunde komma på en bättre lösning. Men JAG ger dom inte det, det gör deras PAPPA och annat folk. Men jag skulle aldrig lura mina barn att tro att jag tycker att det är finemang att äta en flintastek. Jag ger mina barn en vegetarisk kost som omöjligt kan vara skadlig för dom.

Vegetarisk kost minskar risken för hjärt- och kärlsjukdoma.

KÄLLA ÄR: Ornish m fl. Can lifestyle changes reverse coronary heart disease? The lifestyle Heart Trial. Lancet 1990; 336:129-133.
    nepp det är fel, veganer / vegeterianer löper precis lika stor risk för hjärt&kärlsjukdommar. Så kolla lite bättre forskningsresultat från en tidsålder där alla promta på att fett va farligt. liten hint är att alla blev tjocka i sveige runtikring här när nyckelhålsmärkt och annat tjaffs började införas. Och nu är det fan skandal. Ät som man är ämnad att göra. 

Vegankost är farligt för människor, för vi är inte gjorda för den typen av mat. Punkt. Hade vi ätit så så hade vi inte utvecklats nämnvärt från det att vi jollra omkring i träd och va dåliga på det mesta.  
  • Uffesson
    Lilia skrev 2012-08-24 00:41:09 följande:

Herregud, läs på lite. Snälla!
    Ja, det gör jag! Varför tror du att vi skjuter av djur när de blir för många?

Vi är menade att döda och äta, end of story. :)

• trollizz
    C Boom skrev 2012-08-23 22:51:55 följande:
    Ja och ja.

Dom torteras??..

Förutom att slaktas då? Vilket sker under ordnade former. Jag köper inte vad som helst...

Du menar att dom plågas och utsätts för tortyr före slakt?...   
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...