• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-09 17:17:20 följande:
    Jag lär mina barn att inte dra i hundars svans för att slippa bli bitna och inte för att de ska skona hund i första läget.

Nått som kallas självbevarelsedrift som man dock får lära sina barn.

Och att äta ett nötdjur, behöver inte alls betyda djuret lider innan det hamnar på min tallrik.

Vill man där emot att nötdjur INTE ska lida, så ska man verka för bättre djurskyddslagar och kontroll.

Att inbilla sig att vi människor kommer sluta äta kött, ja då är man inte naiv längre utan rätt så dum/ointelligent.

Jag vill att mina barn skall äta en blandad kost och där ingår kött och fisk och inget mer med detta.

Sen om man ska vara lite rolig så äter faktiskt vegetariskt fast vi har kött till.

Varför jag säger så är för vegetarianer säger vegetarisk mat är så god, ja det kan den vara men lägger man till kött blir den än godare.

Hitta ETT sätt att massdöda djur utan att de lider. Det finns inget skonsamt sätt att döda. Det innebär alltid ett lidande, även om det inte är fysiskt.
  • gravade laxen
    Biffus skrev 2013-01-09 19:59:03 följande:

Hitta ETT sätt att massdöda djur utan att de lider. Det finns inget skonsamt sätt att döda. Det innebär alltid ett lidande, även om det inte är fysiskt.
    Jo, du vill intala dig detta.
    Massdöda låter som man radar upp 50 djur.
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-09 21:33:26 följande:
    Jo, du vill intala dig detta.
    Massdöda låter som man radar upp 50 djur.
    Försök att döda djur nog till ca 6 miljarder (ungefärlig uppskattning av hur många i världen som äter kött) och döda dem ett och ett. Seriöst, lycka till med att hitta ett sätt att lösa det problemet.
  • gravade laxen
    Biffus skrev 2013-01-10 17:24:59 följande:
    Försök att döda djur nog till ca 6 miljarder (ungefärlig uppskattning av hur många i världen som äter kött) och döda dem ett och ett. Seriöst, lycka till med att hitta ett sätt att lösa det problemet.
    Du försöker dramatisera själv slaktprocessen genom att säga massdöda.
    Vi alla vet att det är många djur som slaktas.
    Ser noll problem med detta i sak, däremot ska man se till man att man följer regler som är satta.
    Då känner jag mig trygg att detta sköts till största delen.
    Och för ta de som inte sköter sig har man kontroller för.
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-12 12:36:39 följande:
    Du försöker dramatisera själv slaktprocessen genom att säga massdöda.

Vi alla vet att det är många djur som slaktas.

Ser noll problem med detta i sak, däremot ska man se till man att man följer regler som är satta.

Då känner jag mig trygg att detta sköts till största delen.

Och för ta de som inte sköter sig har man kontroller för.

Jag dramatiserar inte, jag lägger bara fram sanningen. De tar inte in djuren ett och ett samt städar mellan varje djur. De ser sina nära dö. Det är sanning, igen dramatisering. Jag förstår att man gärna vill ha skygglappar på, men man ska inte säga att det som finns bakom dem inte finns.
  • gravade laxen
    Biffus skrev 2013-01-12 14:05:27 följande:

Jag dramatiserar inte, jag lägger bara fram sanningen. De tar inte in djuren ett och ett samt städar mellan varje djur. De ser sina nära dö. Det är sanning, igen dramatisering. Jag förstår att man gärna vill ha skygglappar på, men man ska inte säga att det som finns bakom dem inte finns.
    Är väl insatt i hur man slaktar djur.
    Du dramatiserar det för skapa en "poäng", tyvärr så går jag inte på detta.
    Men den som har mindre koll, kan nog låta sig övertygas av dig.
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-12 16:40:57 följande:
    Är väl insatt i hur man slaktar djur.

Du dramatiserar det för skapa en "poäng", tyvärr så går jag inte på detta.

Men den som har mindre koll, kan nog låta sig övertygas av dig.

Du har nog ingen vidare koll om du seriöst tror att djuren dödad ett och ett med en rejäl städning mellan varje så att alla spår/lukter av död försvinner och att de dessutom dödas på ett humant sätt. Det fungerar helt enkelt inte så, det vet även jag (som också är insatt).
  • Guldrosen

Jag har varit på ett slakteri och sett hur de gör där. De tog in ett djur i taget. De dödade och slaktade inte djuren i samma utrymme. I första slussen gjodes djuret medvetslöst. I nästa sluss tömdes djuret på blod sedan åkte djuret vidare till nästa sluss osv. Alltså kunde inte nästa djur lukta sig till död och blod.
    Den största delen av befolkningen kommer alltid att äta kött. Så jag tycker hellre att vi ska kämpa för att slakten ska bli så human som möjligt, eller hur?
    Att lägga krut på att omvända hela världen till att bli veganer eller vegetarianer är nog dödsdömt.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • gravade laxen
    Biffus skrev 2013-01-12 17:02:55 följande:

Du har nog ingen vidare koll om du seriöst tror att djuren dödad ett och ett med en rejäl städning mellan varje så att alla spår/lukter av död försvinner och att de dessutom dödas på ett humant sätt. Det fungerar helt enkelt inte så, det vet även jag (som också är insatt).
    Du är inte det minsta insatt, du bara inbillar dig detta.
    Som sagt vad jag går inte på detta och hoppas att inte andra gör det heller.

Är djur hanteringen perfekt på alla ställen?
    Nä, det är den inte, och det är här kontroller kommer in.
    Men är man en halleluja vegetarian, så kan man inte förvänta sig nått annat än vad du försöker med.
  • Biffus
    Guldrosen skrev 2013-01-13 12:59:17 följande:
    Jag har varit på ett slakteri och sett hur de gör där. De tog in ett djur i taget. De dödade och slaktade inte djuren i samma utrymme. I första slussen gjodes djuret medvetslöst. I nästa sluss tömdes djuret på blod sedan åkte djuret vidare till nästa sluss osv. Alltså kunde inte nästa djur lukta sig till död och blod.

Den största delen av befolkningen kommer alltid att äta kött. Så jag tycker hellre att vi ska kämpa för att slakten ska bli så human som möjligt, eller hur?

Att lägga krut på att omvända hela världen till att bli veganer eller vegetarianer är nog dödsdömt.

Jag har aldrig sagt att hela världen kommer att bli veganer. Om så EN människa blir det, gör det enorm skillnad. Människor ändrar sig oftast inte till det som de aldrig hört talas om, vilket gör det extremt svårt att få ens en endaste människa att bli vegan om man inte får prata om det. Varför är det tabu att tala om ett liv med misskund?
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-14 16:43:13 följande:
    Du är inte det minsta insatt, du bara inbillar dig detta.

Som sagt vad jag går inte på detta och hoppas att inte andra gör det heller.

Är djur hanteringen perfekt på alla ställen?

Nä, det är den inte, och det är här kontroller kommer in.

Men är man en halleluja vegetarian, så kan man inte förvänta sig nått annat än vad du försöker med.

Är det nu jag ska bryta ihop för att en person på internet (tydligen) vet mer om mig själv än vad jag gör?
  • molly80

TS Du dödar aldrig? Inte ens en spindel eller fluga eller geting?

• Juste

TS, Jag kan ett argument:

Människan är skapt köttätare och behöver det för att kroppen ska må bra 

Förstår dock att prata med dig är som att bra med en vägg eftersom du jämför att plåga ett levande djur med att äta köttet från ett som redan är dött och samtidigt få det att låta som att du föredrar att barnen ska få plåga djur.

• Guldrosen
    Biffus skrev 2013-01-16 15:47:33 följande:

Jag har aldrig sagt att hela världen kommer att bli veganer. Om så EN människa blir det, gör det enorm skillnad. Människor ändrar sig oftast inte till det som de aldrig hört talas om, vilket gör det extremt svårt att få ens en endaste människa att bli vegan om man inte får prata om det. Varför är det tabu att tala om ett liv med misskund?

Jag upplever inte att det är tabu att tala om ett liv med misskund.

Jag upplever att veganer och vegetarianer inte kan "prata och upplysa" folk på ett nyanserat sätt. De flesta (inte alla) målar upp de värsta scenarierna och säger att alla omnivorer är mödrare och älskar att plåga djur till döds. 
    Jag upplever att omnivorer har ett mer nyanserat sätt till veganer och vegetarianer. Samtidigt som vi inte vill att djuren ska lida innan slakt och jobbar för detta så låter vi veganer och vegetarianer ha sina matvanor ifred och inte dömmer dem för valet som de gjort.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • vampyria2
    molly80 skrev 2013-01-16 15:49:59 följande:
    TS Du dödar aldrig? Inte ens en spindel eller fluga eller geting?
    TS ger sina egna barn kött så hon dödar och medverkar till det hon sitter här och hånar, hm smart eller >.<
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...