• Anonym (Gör man så?)

Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!

Var i lördags på ett bröllop. Vi hade det jättetrevligt hela kvällen jag blev ändå lite fundersam på vissa saker. Jag vet att brudparet hade hyrt in catering för att ordna med maten, och antagligen då även drycken?
    Jag blev lite förvånad över att när det gällde alkoholfritt så var det inte riktiga läsk utan Lidls Freeway cola istället för riktig cola. Är det inte lite väl snålt att servera denna typ av cola istället för originalet? Samma sak gällde när man beställde vodka redbull av den inhyrda bartendern, då fick man Powerking från typ Willys och Hemköp istället för äkta vodka redbull.
    Jag vet inte om det var cateringsfirman som ordnat billigaste möjliga drycker eller om det var brudparet själva, men det verkade onekligen lite småsnålt att bjuda på billigaste möjliga dricka. Hur stor hade skillnaden blivit om man använt original istället? En 5 hundring extra?
    Är det vanligt att göra såhär? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:40
    Men gud!!!! Får man inte ha en åsikt på Familjeliv utan att bli påhoppad????
    Läs tråden från början, eller iallfall de 3 första sidorna. J sedan spårar det ur i vanlig ordning...
    Jg har inte sagt något till brudparet och tänker självklart inte heller göra det, men får man inte ens tycka något för sig själv?????? Likväl som att jag kan anse att de blivit lurade av bröllopsfotografen kan jag anse att de blivit lurade av cateringsfirman om de betalar 500 kr per kuvert och får fulcola i det priset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:41
    Missade att skriva att bröllopsfotografen tog 12500 för ett par timmars jobb.

• Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!
  • Krokimodell
    Anonym skrev 2012-08-22 23:32:57 följande:

Man ska köpa RIKTIG cola!
    Exakt vad är det som gör det till riktig cola? Det är inget ämne i Coca-Cola som är dyrare eller mer högkvalitativt så att det motiverar ett prispåslag. Det enda speciella är att de har lyckats göra sig till norm genom skicklig marknadsföring.
    Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Charlie Bravo
    Krokimodell skrev 2012-08-22 23:44:40 följande:
    Exakt vad är det som gör det till riktig cola? Det är inget ämne i Coca-Cola som är dyrare eller mer högkvalitativt så att det motiverar ett prispåslag. Det enda speciella är att de har lyckats göra sig till norm genom skicklig marknadsföring.
    Det handlar om smakupplevelsen. Vad gör ett billigt vin sämre än ett dyrare.....jo just det, smakupplevelsen. Fulcola smakar helt enkelt inte lika gott. Förmodligen för att vi förväntar oss en riktig colasmak. Hade företagen marknadsfört fulcola som något annat (alltså inte som cola), så kanske konsumenterna hade haft större accept för smaken och inte jämfört det med riktig fincola. I vart fall. Fulcola hör hemma på knattedisko och sunkiga husvagnsfester på campingplatser där allt vad smak ändå saknas.
  • Åsa
    Krokimodell skrev 2012-08-22 23:44:40 följande:
    Det enda speciella är att de har lyckats göra sig till norm genom skicklig marknadsföring.
    Och att de var först, skall sägas. Men Pepsi t ex har ju iofs marknadsfört sig så pass kraftigt att de betraktas som ett original själva idag. Innehållsmässigt  är det ju som du skriver inget som motiverar pris- eller statusskillnad, däremot kostar givetvis marknadsföring.
  • trytofindme
    Charlie Bravo skrev 2012-08-23 09:38:11 följande:
    Det handlar om smakupplevelsen. Vad gör ett billigt vin sämre än ett dyrare.....jo just det, smakupplevelsen. Fulcola smakar helt enkelt inte lika gott...

Jaha, vad spännande. Det var mer än vad jag visste. Gäller det andra ät- och drickbara produkter också eller bara vin och cola? Vad jag har lärt mig gällande vin är ju att det definitivt inte automatiskt är godare bara för att det är dyrare. Men min lärare i dryckeskunskap som dessutom är sommilier (osäker på stavning) kanske har fel om vin. Vad är förresten gott och vad är mindre gott? Jag trodde det var en smaksak, olika från person till person. Måste genast pränta in i huvudet att god smak har med pris att göra. *dyrt är gott, dyrt är gott, dyrt är gott*
  • Anonym (nyfiken)

Nå hur är det, har vi fått veta vad som finns i freeway-colan som är förbjudet? Har jag missat nåt?

• Krokimodell
    Charlie Bravo skrev 2012-08-23 09:38:11 följande:
    Det handlar om smakupplevelsen. Vad gör ett billigt vin sämre än ett dyrare.....jo just det, smakupplevelsen. Fulcola smakar helt enkelt inte lika gott.
    Kolla

från 13:17
    Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Anonym

Snälla, kan någon berätta vad det är som gör att människor orkar bry sig om så pass triviala saker som vilken sorts cola som serveras? Jag har aldrig förstått varför någon vill ödsla sin energi på små skitsaker.

Herregud TS, var istället glad att de serverade "fulcola" på bröllopet, kanske de på så sätt fick råd att bjuda in även en tråkmåns som dig.

• Charlie Bravo
    trytofindme skrev 2012-08-23 17:29:52 följande:

Jaha, vad spännande. Det var mer än vad jag visste. Gäller det andra ät- och drickbara produkter också eller bara vin och cola? Vad jag har lärt mig gällande vin är ju att det definitivt inte automatiskt är godare bara för att det är dyrare. Men min lärare i dryckeskunskap som dessutom är sommilier (osäker på stavning) kanske har fel om vin. Vad är förresten gott och vad är mindre gott? Jag trodde det var en smaksak, olika från person till person. Måste genast pränta in i huvudet att god smak har med pris att göra. *dyrt är gott, dyrt är gott, dyrt är gott*
    Helt ärligt. Menar du på fullaste allvar att du inte kan smaka skillnad på ett vin till 44 kr och ett till 100 kr? Finns ju flera aspekter som gör att man får betala mer för de dyrare vinerna. Lagringstiden är ett exempel. Och om du tror att du kan få samma kvalitet på livsmedel oavsett pris, så kanske du ska ta prova att handla livsmedel i andra butiker än LIDL.  
  • Åsa
    Charlie Bravo skrev 2012-08-24 13:04:10 följande:
    Helt ärligt. Menar du på fullaste allvar att du inte kan smaka skillnad på ett vin till 44 kr och ett till 100 kr? Finns ju flera aspekter som gör att man får betala mer för de dyrare vinerna. Lagringstiden är ett exempel. Och om du tror att du kan få samma kvalitet på livsmedel oavsett pris, så kanske du ska ta prova att handla livsmedel i andra butiker än LIDL.  
    Det finns ett generellt samband mellan smak och kvalitet men inte alltid ett rakt samband (vilket tydligt visas i många blindtest).

Senast idag läste jag  t ex en recension som rejält skrev en köttrestaurang som inte ligger i lågprisskiktet och som inte bedömdes särskilt prisvärd eller bra.
    .
    Ibland handlar det om att priset inte står i relation till kvalitén; ibland handlar det om att kvalitén är dålig (eller bra) oavsett högt eller lågt pris.

Vad gäller cola-dryck kan jag inte se att det finns något objektivt sätt att motivera att den ena skulle vara "finare" än den andra. Det finns vana, marknadsföring och givetvis olika smak, men inget i råvarorna motiverar tal om "fint" och "fult"  (att det är lite skrattretande att tala om coca cola och "fint" i samma mening är en annan  sak). Att använda en prisskillnad på några kronor som intäkt i sig för kvalitetsskillnad verkar inte som något bra argument heller.

Sedan kan säkert många många (inklusive jag själv) tycka både att det är mindre tjusigt att slänga upp plastflaskor på bordet (och just Coca Cola har glasflaskor) och att det kan vara enklast, om man nu ska ha läsk, att lägga de extra kronorna på att servera den mest välkända coladrycken  så att de som gillar cola troligast ska känna igen smaken  och den som mäter värdens omtanke i några kronors skillnad på läsken slipper bli irriterad.

Vad gäller "objektiv" kvalitetsbedömning får man å andra sidan  bedöma kvalitet utifrån smak, innehåll och vad man vet om produktionen och inte bara efter marknadsföringskampanjer och lite prisskillnad. Sedan får man själv bedöma om man vill betala för ev kvalitetsskillnad.
    Själv köper jag ofta tomater som är några gånger dyrare än de billigaste för att få god smak på dem, men det finns mellanpristomater med kilopriser rund femtiolappen  som inte är särskilt bra, o s v. På äpplen handlar det ofta om att välja mellan smak (+ svenska äpplen) och utseende (+import); jag väljer svenska äpplen, någon annan Granny Smith.
    I cola-väg - de gånger jag dricker det vilket inte är särskilt ofta - är jag själv för övrigt mest svag för sötsliskig cherry coke Under studietiden gällde Jolt cola.
  • trytofindme
    Charlie Bravo skrev 2012-08-24 13:04:10 följande:

Ett direkt svar på din fråga: Nej. Kan du genom att blint smaka på ett vin avgöra vad flaskan kostade kan jag bara berömma dig. Det finns säkert fina jobb som provsmakare för en tunga som din. Resten orkar jag inte kommentera, och särskilt inte från telefonen.
Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!