• Anonym (Gör man så?)

Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!

Var i lördags på ett bröllop. Vi hade det jättetrevligt hela kvällen jag blev ändå lite fundersam på vissa saker. Jag vet att brudparet hade hyrt in catering för att ordna med maten, och antagligen då även drycken?
    Jag blev lite förvånad över att när det gällde alkoholfritt så var det inte riktiga läsk utan Lidls Freeway cola istället för riktig cola. Är det inte lite väl snålt att servera denna typ av cola istället för originalet? Samma sak gällde när man beställde vodka redbull av den inhyrda bartendern, då fick man Powerking från typ Willys och Hemköp istället för äkta vodka redbull.
    Jag vet inte om det var cateringsfirman som ordnat billigaste möjliga drycker eller om det var brudparet själva, men det verkade onekligen lite småsnålt att bjuda på billigaste möjliga dricka. Hur stor hade skillnaden blivit om man använt original istället? En 5 hundring extra?
    Är det vanligt att göra såhär? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:40
    Men gud!!!! Får man inte ha en åsikt på Familjeliv utan att bli påhoppad????
    Läs tråden från början, eller iallfall de 3 första sidorna. J sedan spårar det ur i vanlig ordning...
    Jg har inte sagt något till brudparet och tänker självklart inte heller göra det, men får man inte ens tycka något för sig själv?????? Likväl som att jag kan anse att de blivit lurade av bröllopsfotografen kan jag anse att de blivit lurade av cateringsfirman om de betalar 500 kr per kuvert och får fulcola i det priset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:41
    Missade att skriva att bröllopsfotografen tog 12500 för ett par timmars jobb.

• Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!
  • Celest
    Virriga Vera skrev 2012-08-21 10:08:28 följande:

Om det nu hade varit förbjudet att tillsätta det i Sverige så måste du väl förstå att det även är förbjudet att sälja i Sverige?

Nej, det är det inte!
  • Anonym
    Celest skrev 2012-08-21 10:37:47 följande:
    Nej, det är det inte!
    Vilka "konstiga ämnen" finns det i lidl's cola?
  • Anonym
    Celest skrev 2012-08-21 10:37:47 följande:

Nej, det är det inte!
    Vad är  det i då?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Celest skrev 2012-08-21 06:25:38 följande:

Ja det kan tyckas märkligt men i flertalet av Lidls produkter används ämnen som svensktillverkade produkter inte får! Ex har deras diet/light produkter ofta baserats på cyklamat vilket är förbjudet att använda i livsmedel i Sverige. De tfår endast användas som bordssuketter efter som högre doser är giftigt.
    Det gäller även flera av deras produkter, exempelvis säljs FÄRSK entrecote med enbart 80% kött, resten är insprutade stabiliserings och utfyllnadsmedel som inte används i Sverige!
    Var får du din felaktiga information från? Cyklamat är godkänt för användande i livsmedel i hela EU, alltså inklusive Sverige. Man trodde tidigare att det var farligt i högre doser men studier genomförda senare visade att detta var felaktigt.

USA har däremot fortfarande ett förbud (eller en begränsning, minns inte riktigt) på cyklamat.
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Celest
    Ejin skrev 2012-08-21 07:20:52 följande:
    öhh nej det gör den inte.

Innehåll:  vatten, socker, kolsyra, färgämne (e150) syra arom (koffein) naturlig arom.
    Står klart o tydligt på flaskan, som hör o häpna.. Ligger uppdrucken jämte mej i soffan...  o nej.. jag dog inte.. blev inte grön eller spydde.. Tvärtom.. Jag tyckte den var GOD!!

Varför sprider man ut saker man bara har hittat på och inte har någon som helst koll på?

Herregud. Coca cola har verkligen lyckats med sin hjärntvättning.

De använder visst ämnen som ej är godkända att använda i den uträckningen av svenska tillverkare.
    Läs exakta innehållsförteckningen på utbudet av samtliga deras läsk, och ölvriga produkter, så kommer du finna både färgämnen och sötningstillsattser som ej är OK för svenska producenter att använda. Det är skillnad på rätt att använda för personligt bruk och för tillstatts i livsmedel eftersom mängderna då inte kan regleras på samma sätt.
    Ingen äter ett rör suketter på en dag men ungar som sörplar läsk, käkar lightyoghurt och andra typer av dietvarianter skrider LÄTT över de rekomnderade gränserna. Problemet är välkänt i bland annat just Tyskland.  

Cyklaminsyra och cyklamat är godkända endast i s.k. bordsötningsmedel, alltså sötningsmedel för användning i det egna hushållet. Dess användning är mycket omdiskuterad och den är förbjuden som livsmedeltillsats i flera länder efter att den visats vara cancerframkallade.

• Gammelsmurfen
    Åsa skrev 2012-08-21 00:35:26 följande:
    Visst kan man det. Vad jag fann lite lustigt var att du så bestämt kallade den billigare cola-drycken "B" vid festliga sammanhang och jag vet många som skulle tycka detsamma om att alls servera cola/läsk vid vuxenmiddag.
    Nu har jag funderat så det knakar på hur jag skulle göra- jag skulle ha läsk ändå. Många av dem jag känner som inte dricker alkohol skulle hellre inte dricka alls än att dricka vatten (i alla former) så för deras skull jag ha läsk.

Sen skulle jag ställa fram små glasflaskor, inte ett gäng 1,5-litersflaskor.
  • Anonym (Törstu)

Ja det är ju för maten och drickat som man går på ett bröllop, eller?

• Anonym (Messerschmidt)
    Celest skrev 2012-08-21 10:47:15 följande:

De använder visst ämnen som ej är godkända att använda i den uträckningen av svenska tillverkare.
    Läs exakta innehållsförteckningen på utbudet av samtliga deras läsk, och ölvriga produkter, så kommer du finna både färgämnen och sötningstillsattser som ej är OK för svenska producenter att använda. Det är skillnad på rätt att använda för personligt bruk och för tillstatts i livsmedel eftersom mängderna då inte kan regleras på samma sätt.
    Ingen äter ett rör suketter på en dag men ungar som sörplar läsk, käkar lightyoghurt och andra typer av dietvarianter skrider LÄTT över de rekomnderade gränserna. Problemet är välkänt i bland annat just Tyskland.  

Cyklaminsyra och cyklamat är godkända endast i s.k. bordsötningsmedel, alltså sötningsmedel för användning i det egna hushållet. Dess användning är mycket omdiskuterad och den är förbjuden som livsmedeltillsats i flera länder efter att den visats vara cancerframkallade.

Och den lokala pizzerian har råttkött i pizzan? Nä, den innehåller inga förbjudna tillsatser. Sverige har en lagstiftning om vad livsmedel får innehålla och inte innehålla, spelar ingen roll om den säljs på Lidl eller ICA. För övrigt har hela EU samma regelverk, så Lidl har precis samma krav på sig hemma i Tyskland.
  • woopie

Lidls Freeway Cola är ju mycket godare än Coca Cola!

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Anonym

Var på ett bröllop i helgen som var sjukt budget... bara "fuldricka" osv. Dagen efter skulle det serveras "brunch" detta är LÅNGT bort, det fanns inga taxibilar o folk var bakis o kunde själva inte åka o handla. På "brunchen" serverades det microvärmd varmkorv o en påse med hembakta frysta bullar slängdes fram... till 50 bakfulla hungriga gäster !!! Till detta serverades endast vatten från kran, kan ju tillägga att alla hade ca 40 mil hem att köra så det blev stop på mc donalds för samtliga... pinsamt !!

Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!