• Anonym (Gör man så?)

Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!

Var i lördags på ett bröllop. Vi hade det jättetrevligt hela kvällen jag blev ändå lite fundersam på vissa saker. Jag vet att brudparet hade hyrt in catering för att ordna med maten, och antagligen då även drycken?
    Jag blev lite förvånad över att när det gällde alkoholfritt så var det inte riktiga läsk utan Lidls Freeway cola istället för riktig cola. Är det inte lite väl snålt att servera denna typ av cola istället för originalet? Samma sak gällde när man beställde vodka redbull av den inhyrda bartendern, då fick man Powerking från typ Willys och Hemköp istället för äkta vodka redbull.
    Jag vet inte om det var cateringsfirman som ordnat billigaste möjliga drycker eller om det var brudparet själva, men det verkade onekligen lite småsnålt att bjuda på billigaste möjliga dricka. Hur stor hade skillnaden blivit om man använt original istället? En 5 hundring extra?
    Är det vanligt att göra såhär? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:40
    Men gud!!!! Får man inte ha en åsikt på Familjeliv utan att bli påhoppad????
    Läs tråden från början, eller iallfall de 3 första sidorna. J sedan spårar det ur i vanlig ordning...
    Jg har inte sagt något till brudparet och tänker självklart inte heller göra det, men får man inte ens tycka något för sig själv?????? Likväl som att jag kan anse att de blivit lurade av bröllopsfotografen kan jag anse att de blivit lurade av cateringsfirman om de betalar 500 kr per kuvert och får fulcola i det priset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:41
    Missade att skriva att bröllopsfotografen tog 12500 för ett par timmars jobb.

• Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!
  • PearlA

Det bästa, finaste och framför allt ROLIGASTE bröllop jag varit på hade festen hemma på tomten med hembakade pajer, sallader och en hemmagjord bröllopstårta som liknades lutande tornet (vilket alla hade kul åt - även bröllopsparet). Drickat bestod av ful-öl ful-vin och ful-läsk.      

Det var både fint, romantiskt, okonstlat och underbart kul :D       Mycket roligare än "formella" bröllop när alla sitter på rad, pratar tyst och sofistikerat. 

Sen beror det väl på vad man vill och kan prioritera. Detta par prioriterade inte lyx, utan att alla skulle ha en skitrolig kväll - och det blev succé!  Kyss   

• Anonym

Om de betalade 500 kr/ kuvert låter det som om de blev lurade, ja.

• darkangel82

Var du där för att njuta av ett bröllop eller var du där för att skriva en recension på det som fanns där? Förstår inte att folk lägger så mycket energi på vad det är för märken eller vad andra betalar för olika saker.

Vi hade smörgås tårta, öl, mousserat vin och olika alkohol fria alternativ när jag och min make gifte oss ingen som klagade för dom var där för oss inte för vad vi hade eller inte hade råd att ge och köp. 

Vi gifte oss för att vi älskar varandra inte för att visa upp någon slags ekonomisk märkes bjudning     

• Fiaz

Jag skulle iof aldrig ens tänka tanken att langa fram en 2liters cola på bordet åt mina bröllopsgäster, vanlig cola eller freeway, bara för jag tycker det ser illa ut!
    Men jag skulle å andra sidan inte klaga på hur andra gjorde på sitt bröllop, stämningen blir ju Inte sämre för det. Skulle förmodligen ha skitkul ändå!

• Åsa

Nu har jag själv aldrig smakat Freeway-cola tror jag  (är ingen stor läskdrickare) och är väl inte fanatiskt förtjust i Coca Cola heller (däremot druckit Freeways tonic-vatten och tyckt det var helt ok) men jag tycker det är tämligen tydligt att det uppfattade problemet här inte handlar om i första hand smak utan om att Freeways uppfattas som ett billighetsalternativ och att det är snålt att erbjuda ett sådant.

Jämför: Eldorados julmust fick bäst i blindtest i vår lokala tidning härom året och förvånade testare som var övertygade om att de tyckte bäst om ex Apotekarnes (som inte fick lika bra). Men jag kan mycket väl tänka mig att "statusmedvetna" personer skulle kunna klaga på ett märke de visste eller uppfattade som billigare med  motiveringen att de gillar smaken på ett annat bättre, men utan problem acceptera ett märke de visste eller uppfattade var dyrare, typ Zeunerts eller Vasa.

Vilka smaker man gillar är för övrigt mest vana. Varför sjutton tycker annars så många svenskar att säg amerikanska favvon root beer är äcklig och varför föredrar peruanerna sitt sockerstinna gula Inca Cola framför Coca Cola?

Jag tror alltså inte det spelar någon större roll för gäster som TS om smaken på läsken avviker från det invanda; det handlar om känslan att det snålats, kanske rentav att man inte varit "värd" att spendera några kronor till på.

• Åsa

Jag håller med ovan om att små glasflaskor ser betydligt trevligare ut på en mer formell tillställning än stora plastflaskor. Jämför att hiva fram en synlig bag-in-box med rödvin, oavsett hur praktiskt det kan vara och smaken på innehållet.

• Trust me
    Fiaz skrev 2012-08-21 13:36:03 följande:
    Jag skulle iof aldrig ens tänka tanken att langa fram en 2liters cola på bordet åt mina bröllopsgäster, vanlig cola eller freeway, bara för jag tycker det ser illa ut!
    Men jag skulle å andra sidan inte klaga på hur andra gjorde på sitt bröllop, stämningen blir ju Inte sämre för det. Skulle förmodligen ha skitkul ändå!

Fast om festen handlar om valet av cola och om det är "äkta" Red Bull i den Red Bull Vodka som serveras så är det nog en kombo Lan/Bröllop. Då är det helt rätt med en 2-liters cola på bordet och ett gäng öppnade pizzakartonger med slizad pizza. Inga ostbågar för det blir en gegga som totalförstör musmattan.
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • M Y L F
    woopie skrev 2012-08-21 10:54:31 följande:
    Lidls Freeway Cola är ju mycket godare än Coca Cola!
    Håller helt med....
  • M Y L F
    PearlA skrev 2012-08-21 13:02:06 följande:
    Det bästa, finaste och framför allt ROLIGASTE bröllop jag varit på hade festen hemma på tomten med hembakade pajer, sallader och en hemmagjord bröllopstårta som liknades lutande tornet (vilket alla hade kul åt - även bröllopsparet). Drickat bestod av ful-öl ful-vin och ful-läsk.      

Det var både fint, romantiskt, okonstlat och underbart kul :D       Mycket roligare än "formella" bröllop när alla sitter på rad, pratar tyst och sofistikerat. 

Sen beror det väl på vad man vill och kan prioritera. Detta par prioriterade inte lyx, utan att alla skulle ha en skitrolig kväll - och det blev succé!  Kyss   
    De roligaste festerna/bröllopen har för oss också varit de som anses vara budget. 
Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!