• Anonym (Gör man så?)

Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!

Var i lördags på ett bröllop. Vi hade det jättetrevligt hela kvällen jag blev ändå lite fundersam på vissa saker. Jag vet att brudparet hade hyrt in catering för att ordna med maten, och antagligen då även drycken?
    Jag blev lite förvånad över att när det gällde alkoholfritt så var det inte riktiga läsk utan Lidls Freeway cola istället för riktig cola. Är det inte lite väl snålt att servera denna typ av cola istället för originalet? Samma sak gällde när man beställde vodka redbull av den inhyrda bartendern, då fick man Powerking från typ Willys och Hemköp istället för äkta vodka redbull.
    Jag vet inte om det var cateringsfirman som ordnat billigaste möjliga drycker eller om det var brudparet själva, men det verkade onekligen lite småsnålt att bjuda på billigaste möjliga dricka. Hur stor hade skillnaden blivit om man använt original istället? En 5 hundring extra?
    Är det vanligt att göra såhär? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:40
    Men gud!!!! Får man inte ha en åsikt på Familjeliv utan att bli påhoppad????
    Läs tråden från början, eller iallfall de 3 första sidorna. J sedan spårar det ur i vanlig ordning...
    Jg har inte sagt något till brudparet och tänker självklart inte heller göra det, men får man inte ens tycka något för sig själv?????? Likväl som att jag kan anse att de blivit lurade av bröllopsfotografen kan jag anse att de blivit lurade av cateringsfirman om de betalar 500 kr per kuvert och får fulcola i det priset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:41
    Missade att skriva att bröllopsfotografen tog 12500 för ett par timmars jobb.

• Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!
  • Vargen1979

Jag fattar inte vad vissa har så svårt att förstå. Coca Cola är gott. Alla kopior smakar skunk. Bjud inte på skit!

Jag kan fatta Pepsi (även om jag själv aldrig skulle svälja skiten) men att drica typ Indian Cola eller något? Nä, servera då heller citronvatten! Jolt cola och skit är en skymf mot gästerna, man kan lika gärna servera ruttet kött då.

• Vargen1979
    Krokimodell skrev 2012-08-22 23:44:40 följande:
    Exakt vad är det som gör det till riktig cola? Det är inget ämne i Coca-Cola som är dyrare eller mer högkvalitativt så att det motiverar ett prispåslag. Det enda speciella är att de har lyckats göra sig till norm genom skicklig marknadsföring.
    SMAKEN!
  • Anonym (Mr Perfect)
    Anonym (Gör man så?) skrev 2012-08-20 16:29:57 följande:
    Var i lördags på ett bröllop. Vi hade det jättetrevligt hela kvällen jag blev ändå lite fundersam på vissa saker. Jag vet att brudparet hade hyrt in catering för att ordna med maten, och antagligen då även drycken?
    Jag blev lite förvånad över att när det gällde alkoholfritt så var det inte riktiga läsk utan Lidls Freeway cola istället för riktig cola. Är det inte lite väl snålt att servera denna typ av cola istället för originalet? Samma sak gällde när man beställde vodka redbull av den inhyrda bartendern, då fick man Powerking från typ Willys och Hemköp istället för äkta vodka redbull.
    Jag vet inte om det var cateringsfirman som ordnat billigaste möjliga drycker eller om det var brudparet själva, men det verkade onekligen lite småsnålt att bjuda på billigaste möjliga dricka. Hur stor hade skillnaden blivit om man använt original istället? En 5 hundring extra?
    Är det vanligt att göra såhär? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:40
    Men gud!!!! Får man inte ha en åsikt på Familjeliv utan att bli påhoppad????
    Läs tråden från början, eller iallfall de 3 första sidorna. J sedan spårar det ur i vanlig ordning...
    Jg har inte sagt något till brudparet och tänker självklart inte heller göra det, men får man inte ens tycka något för sig själv?????? Likväl som att jag kan anse att de blivit lurade av bröllopsfotografen kan jag anse att de blivit lurade av cateringsfirman om de betalar 500 kr per kuvert och får fulcola i det priset.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-20 23:41
    Missade att skriva att bröllopsfotografen tog 12500 för ett par timmars jobb.

Grattis TS till ett perfekt liv!!

Om du orkar lägga energi på att klaga på 'fel' cola på ett internetforum så måste ditt liv verkligen innehålla få bekymmer....  Skrattande
  • Krokimodell

Det är synd att jag inte har möjlighet att bjuda Vargen1979 och Charlie Bravo på fest. Hade varit riktigt intressant att köpa Freeway-cola och Coca-Cola, och hälla över Coca-Colan i Freeway-flaskorna och tvärtom. Förmodligen hade de suttit och druckit det som fanns i Coca-Cola-flaskorna, och pratat om hur gott det är med riktig Coca-Cola och hur dumma i huvudet de som dricker Freeway-cola när det finns Coca-Cola, är.

Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
  • Anonym (Mr Perfect)
    Krokimodell skrev 2012-08-27 02:03:18 följande:
    Det är synd att jag inte har möjlighet att bjuda Vargen1979 och Charlie Bravo på fest. Hade varit riktigt intressant att köpa Freeway-cola och Coca-Cola, och hälla över Coca-Colan i Freeway-flaskorna och tvärtom. Förmodligen hade de suttit och druckit det som fanns i Coca-Cola-flaskorna, och pratat om hur gott det är med riktig Coca-Cola och hur dumma i huvudet de som dricker Freeway-cola när det finns Coca-Cola, är.

Hmm, det är inte så svårt att känna skillnad..

Jag är själv petig när det gäller coca cola.. Beställer alltid med 'hela namnet' på restaurang så att man inte får Vårgårda cola eller ngt dylikt (skickar då tillbaks den och tar ngt annat). 

Är dock medveten om att de flesta inte är så petiga och tänker cola som cola, som tex de som arrangerade brölloppet TS var på.   
  • OlleSQ
    Flo skrev 2012-08-20 22:00:24 följande:
    Hade den vårtor? Var den blå? Hade den 7 ben? Eller hade läsken en stackars finne i kolsyran? 
    Det är ett mysterium för mig hur läsk kan vara snygg/ful... Det kanske var trolldricka?

Vill du spela mer dum?
  • Åsa
    Vargen1979 skrev 2012-08-27 00:11:46 följande:
    Jag fattar inte vad vissa har så svårt att förstå. Coca Cola är gott. Alla kopior smakar skunk. Bjud inte på skit!

Jag kan fatta Pepsi (även om jag själv aldrig skulle svälja skiten) men att drica typ Indian Cola eller något? Nä, servera då heller citronvatten! Jolt cola och skit är en skymf mot gästerna, man kan lika gärna servera ruttet kött då.

Smaksak. För den som är väldigt förtjust i coca cola gör det väl mer skillnad vilken sort det är (och där finns det olika smaker om vilken som är bäst). För folk som jag som egentligen tycker Coca Cola är mest för småbarn, vid glesa tillfällen, spelar det ingen större roll, så när som på att plastflaskor (särskilt stora) på bordet inte ser särskilt festligt ut.
    Coca Cola var först, ja. I så måtto är de andra kopior. Pepsi lika mycket som de övriga Att du har mer förståelse för dem än för andra märken är uppenbarligen för att deft en framgångsrik marknadsföring som gör att de behöver ta ut samma priser som Coca Cola eller mer; ren statusanledning av andra ord (eftersom du inte gillar smaken själv).
    Själv är jag inte märkesbunden vid läsk mer än så att jag tar vad jag blir ombedd, inte ens julmust som är nästan den enda jag köper själv (fast jag är svag för Vasa som var långt ifrån först) och jag hoppas att mina preferenser av märken i andra saker åtminstone oftast styrs av smak och inte av upplevd status.

Mina ungar blandade förresten ihop diverse drycker, däribland Pepsi,, och drack glädjestrålande resultatet vid pauskorv på IcaMaxi härom dagen. Jättegott tyckte de. Kan inte påstå att jag tänker lägga ner min själ i att skola dem in i att gynna något visst multinationellt företag bara för att   
  • Anonym (blivande fru)
    Anonym (Gör man så?) skrev 2012-08-22 23:32:17 följande:
    Prisskillnaden på fulcola och riktig cola är ca 5-10 kr per 1,5 liters flaska. Det var 70 gäster på bröllopet, och jag tror de köpte ungefär 30 flaskor cola. Mellanskillnaden då blir inte mer än MAX EN 5 HUNDRING, inte några 3000 kr!!!

Men snälla du lilla smartpelle läs mitt inlägg innan du komenterar inga 3000 kr hit! Du betalar inte prisskillnaden på det sättet när det handlar om catering. Jag pratade utifrån mitt bröllop och vi får maten och drickan via ett cateringbolag. Inga jävla petflaskor på vårt bröllop, utan på varje bord har vi riktiga cola flaskor i GLAS flaskor 33 cl. Och prisskillnaden per skalle var att det ingick i priset att ha apotekarnas cola och ville man ha "äkta" coca cola så blev det 15 kr per skalle. 15x200= 3000 KR!!!!!!!

Som sagt, detta gäller catering inte per flaska. Det betyder 15 kr per huvud extra för äkta cola innebär inte per jävla flaska det betyder att det är den prisskillnaden för att våra gäster ska få fri tillgång till Coca Cola under hela vår kväll. Min poäng i det hela handlade om att du kanske ska fatta att det som du tror är småsaker hit och dit kan bli riktigt stora skillnader i slutändan och att ma som gäst kanske borde vara glad för att få medverka på deras dag där dem har lagt ner mycket tid och pengar på att fixa. Inte ha en åsikt om drickans som det BJUDS på.

Men det låter ju som att dem har gått och hadlat sina egna petflaskor med dricka och ja då skiljer det sig några kr mellan flaskorna. Men det var inte MIN poäng i mitt inlägg människa. Läs.
    Dessutom så kanske brudparet helt enkelt är vana att dricka den drickan dem valde och att det kändes rätt för dem. Synd för dig att det var DERAS bröllop. Den dagen du har ditt eget bröllop kan du komma med åsikter om ditt eget bröllop. Man ska aldrig ha åsikter om ANDRAS bröllop. Herregud vad pinsamt.

Haha.

• Anonym (blivande fru)
    Charlie Bravo skrev 2012-08-22 15:23:28 följande:
    Vansinne att bjuda in 200 personer. Varför så många? Blir ju bara en massa tjo och tjim och ni hinner ändå inte att umgås med alla 200 gäster til bröllopet. Och så att lägga ut 170.000 på ett bröllop. Det blir ju vansinne i kvadrat.

Är det vansinne att ha ett bröllop för 200 personer? Trevligt att du tycker det är vansinne, jag tycker snarare att det är mer vansinne att du ens reflekterar över det. Varje person har rätt att ha sitt bröllop på sitt sätt. Jag kommer visst hinna träffa alla mina gäster, du har ingen aning om hur vårt bröllop ska vara. Jag och min fästman har vart på flera bröllop där man har haft 500-600 gäster, och det har vart superroligt!
    170 000 kr tycker jag heller inte är ett VANSINNE att betala för ett bröllop för 200 gäster. Om du räknar ut det i kuvert avgift och om du bara visste vad som ingår i detta skulle du aldrig ha öppnat din mun.  Herregud männsika alla kanske inte vill ha ett bröllop för 40 personer och som kostar 20 000 kr för att dem gjort allt själva. Janetlag eller vad!
Svar på tråden Brudparet bjöd på "ful" cola på festen!