Knyttan skrev 2012-09-04 17:37:40 följande:
Till att börja med finns det olika feminismer. Precis som det finns olika riktningar inom andra politiska strömningar. Man kan vara vänsterpartist utan att vara KPML(r):are!
En sorts feminism förespråkar att kvinnor och män är i allt väsentligt lika, att de skillnader som finns är individuella och bör behandlas som sådana.
En annan feminism hävdar att män och kvinnor är varandras motsatser, men att man bör uppvärdera de "kvinnliga egenskaperna" till att bli likvärdiga med "manliga egenskaper".
Som jag sagt innan, ingen behöver kalla sig feminist, ingen ska påtvingas några åsikter, ingen ska indoktrineras och hjärntvättas. Det ENDA jag är ute efter är en konstruktiv diskussion där vi faktiskt kan prata om vad feminism ÄR. Det behöver man inte tatuera in "FEMINIST" i pannan för att göra. Men det är rätt svårt att göra det med personer som tror att feminister offrar små pojkbebisar som brännoffer till Tiina Rosenberg och käkar pungkulor till frukost.
En mycket stor del av feministers frustration på olika nätforum är den massiva okunskapen om vad feminism är, och att folk trots detta breder ut sig vitt och brett och diskuterar om hur hemskt och förfärligt det är med feminism.
Oerhört många män har helt enkelt fått tuppjuck på ordet feminism, när de i grund och botten egentligen håller med i en hel del av vad feminismen innebär. Rätt få svenska män brukar när det kommer till kritan tycka att det är fina fisken att kvinnor inte får samma rättigheter till utbildning och yttrandefrihet som dem själva tex.
Att feminismen har ett bakslag just nu är inte så konstigt. Med alla nedskärningar, med ökad otrygghet, med ökad misstänksamhet mot grannen ("är han en soc-fuskare/svartjobbare/arbetarklassparasit?"), med ökar arbetslöshet blir mångas enda trygghet den status de har i sin självbild; då många har en taskig självbild blir nationen och/eller könet det enda de har att klamra sig fast vid. Och då leder det tyvärr till nationalism (läs främlingsfientlighet) och antifeminism (läs misogyni). Tanken går: "jag kanske inte har ett jobb, jag kanske inte har en framtid, jag kanske är en värdelös dynga bland svenska män, men jag ÄR i alla fall SVENSK och MAN, och alla icke-svenskar och alla icke-män är därför under mig!!!"