Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-13 21:01:39 följande:
    Hen är inte bara ett ord bland andra, hur mycket ni än argumenterar för det. Det har en politisk laddning. Hade det inte haft det hade trådar som denna, eller DN:s hen-policy, inte funnits.

Och då tar vi det igen: det har RUT, ROT, bidragsberoende, skattelättnader, marknadsmässig, löntagarfonder och många andra ord också. Skillnaden är att i fallet "hen" så är det MOTSTÅNDARNA som laddar det politiskt, inte användarna.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-13 21:15:52 följande:
    Kolla in de flesta i den här tråden som inte gillar ordet. De tror att det ska ersätta hon repektive han. Att vi inte får fortsätta vara män och kvinnor *facepalm*

Om folk ska ogilla ordet kan de åtminstone göra det för något som är grundat på lite kunskap. Det jag ser är typ "jag gillar inte bilar för att de är så obekväma, får alltid ont i häcken när jag sitter på motorhuven. Jamen, de är inte tänkta att användas så. Whatever det är obekvämt att sitta på motorhuven och kallt blir det på vintern så jag gillar inte bilar...

Som i Finland, eller Ungern. Där finns det inga män och kvinnor, bara grå könlösa "hen". Eller hur det nu var. Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Aaliyah skrev 2012-09-13 21:24:55 följande:
    DISKAR Julian numera?? Det här är ju upprörande. Jag måste maila förlaget.

Det är ju onaturligt, på stenåldern var det BARA kvinnor som diskade, tvättade och dammsög!!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-13 21:41:30 följande:
    De flesta verkar INTE förstå det. Urbota dumma kommentarer av typen "jag har ett BARN inte en hen" och "jag är ingen hen utan KVINNA och stolt över det fast jag gillar rosa, men jag kan även ha blått ibland" avlöser varandra på löpande band. Det är som att delar av befolkningen upphör att använda hjärnan när de hör det här ordet. Totalt mysko.

När det gäller den politiska laddningen tänker jag som med svenska flaggan som höll på att bli en högerextremistisk symbol. Claima tillbaka den genom att använda den.

Just "BARN och inte HEN" är bara så bitterljuvt ironiskt. Nej, istället för ett könlöst pronomen använder du ett könslöst substantiv som agerar som pronomen. Kudos, du har just kvalat in som jubelidiot liksom!! {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-13 21:55:13 följande:
    Att man vet könet men likaväl använder hen. Precis det som "ni" påstår att ordet inte används till. 

...precis som man gjort i finsk-ugriskan (och egentligen alla språkgrupper utom just de germanska och latinska, efter vad jag förstått) i tusentals år. OJ vad könlösa finnar och ungrare är. En macho-finne är ju totalt omöjlig att hitta. Eller hur det nu var.
  • Dorian Ertymexx
    Aaliyah skrev 2012-09-13 22:03:40 följande:
    Mansmisshandel t.ex. som brukar komma upp i sådana här trådar. Om man beskriver vad som hänt utan att ange kön på skribenten eller gärningspersonen så kanske män som blir misshandlade av sina kvinnor äntligen får den respekt de förtjänar?

Precis. Fast det är klart, tror du att Ulf Brunnberg eller Per Ström skulle respektera ett sådant fjollvåp? Flört
  • Dorian Ertymexx
    AnotherLonelyDay skrev 2012-09-13 22:25:22 följande:
    Varför är det så viktigt för er feminister att just detta ord används?
    Är ni själva könslösa eller varför detta engagemang?

Det borde ju bara vara den lilla promillen människor som berörs som lobbar för HEN.   

En till som behöver språkläxa. Jag har i min ungerska bara sagt "ö" (motsv hen) eftersom det inte FINNS några könade pronomen i ungerskan (precis som i finskan och många, många andra språk). Jag är mycket, men inte könlös.

Och det borde bara vara den lilla feministofoba promillen som borde vara emot ordet, om det nu vore så som du tror.  
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2012-09-13 23:18:44 följande:
    Det beror som sagt vad du menar med ersätta.

Ersätta som i att vi stryker orden han och hon och bara använder hen i ett försök att utplåna könen - nej

Ersätta som i använda hen isf han och hon, när man inte vet könet eller inte vill ange kön, och hanellerhon och om könsöverskridande personer - ja

Vad är det för underhållande med att det finns flera olika användingssätt?

Att bara använda "hen" utplånar inte könen. Hela den debatten är så urbota korkad att jag nästan virtualspyr.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-13 23:22:31 följande:
    Underhållningen ligger inte i användningssätten utan i självmotsägelsen. Först heter det att "hen" är ett komplement som inte ska ersätta något utan bara berika språket. Sedan kommer det fram att jo, i vissa fall och beroende på hur man definierar "ersätta" så ska det nog ersätta "han" och "hon" ändå.

Som alla ord används det olika av olika användare. Att du försöker få det till att vi är i något slags borgiansk samklang om hur ordet ska användas säger mer om dig än om oss.
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-13 23:36:56 följande:
    "Den" och "det" finns redan i språket så det finns inget behov av att införa ett nytt ord. Man kan så klart hitta på ett nytt ord ändå men det går ju lika bra utan.

Droska fanns också i språket. "Bil" var helt överflödigt.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!