Jag hatar HEN!!!
Knyttan skrev 2012-09-02 14:15:04 följande:
Nej ingen kan göra allt men alla kan göra lite. Självklart kommer alla att strida för den frågan som ligger en själv närmst/ påverkar en mest. Att feminismen fram tills de senaste decennierna mest uppmärksammat kvinnors situation är ju bara naturligt eftersom det är en rörelse som har drivits av kvinnor på grund av att de upplever ett förtryck. När situationen börjar bli mer jämställd och de mer skriande formerna av ojämlikhet (som att kvinnor har lika tillgång till demokrati, utbildning och är lika männen inför lagen) är åtgärdade kan man börja gå in på mindre saker. Samtidigt är det ju ett faktum att kvinnor har ett försprång i debatten iom att de redan i decennier har diskuterat dessa frågor och är vana att se sig själva som en grupp med "särintressen" osv. För män är det fortfarande delvis ett uppvaknande, att de också måste se sig som en grupp bland alla andra och inte normen för alltings varande. Att männen nu har börjat vakna upp och se att de också förlorar på könsrollerna tycker jag bara är jättebra.
Synd bara att vissa inte kan diskutera det hela konstruktivt utan försvinner in i foliehatten med diverse konspirationsteorier om feministnätverk som planerar att ta över världen, omprogrammera alla till att bli tvångslesbiska och göra männen kollektivt sterila genom att hälla hormoner i dricksvattnet...
Precis. Jag är feminist och jag ser det som ett viktigt steg att just ifrågasätta mansrollen nu, inte bara kvinnorollen. Det ironiska är att samma människor som anklagar feminismen för att strunta i männen är samma män som blankvägrar initiativ för att förbättra männens villkor. Det är klassiskt reaktionärt tänkesätt: VÅGA inte förändra något, oavsett hur mycket bättre det kan bli!!!!!