Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-10 18:58:54 följande:
    Ja och jag är språkvetare och kan med fotnoter, lingvistiska teorier och hela baletten bevisa (på det akademiska sättet) att Poly Pond har rätt. Så kan du tomato tomato hur mycket du vill, för det handlar inte om vad folk tycker utan om hur språket (och vi människor) fungerar.

Vi kan börja med ordet "dryfta", ett gammalt fornnordiskt ord som Viktor Rydberg lyfte upp och började använda i betydelsen "samtala om något" - det blev ett himla ramaskri och debatt i den tidens dagspress, många var rörande eniga om att något töntigare och konstigare hade de aldrig hört. Men tack vare debatten så hängde ordet kvar. Om ingen hade lyft på ögonbrynen så hade dryfta aldrig börjat användas av folk i någon större skala. Och nu står ordet i SAOL i den betydelsen Rydberg lanserade. Ju mer debatt desto troligare att folk i allmänhet börjar använda ordet = och i sin tur desto troligare att ordet införlivas (för kortare eller längre tid) i vårt ordförråd.

www.dagens-ord.se/dryfta/

Men du kan ju tycka precis vad du vill. Jag kan "tycka" att jorden är platt om jag vill, men det gör det till någon sanning för det, oavsett hur mycket jag tycker att det är så.

Precis. Som i länken ovan (den senare), där RFSL aktivt sprider ordet "slidkrans" istället för "mödomshinna". Jag gissar att det kommer exploderas och gås i taket över det också, FY dem som försöker förändra språket bara för att en massa kvinnor ska slippa ha felaktiga kunskaper och medföljande ångest om sin pre-sexualitet... Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-10 20:38:03 följande:
    Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.

Really? Tror du på det själv? Saknar motstycke? Så "löntagarfonder" fanns alltså långt innan sossarna ville använda begreppet, menar du? Eller menar du kanske att ordet var politiskt neutralt? Än ord som rotavdrag och rutavdrag? Kärnkraftsmotståndare? Neutralt och apolitiskt ord förstår jag? Miljövänlig?

Nej du, i floran av politiska ord och fraser är hen väldigt harmlöst, utom för er "jämställdister".    
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-10 22:11:29 följande:
    Ja visst du får gärna ha precis vilka åsikter du vill.
    Men du har fel. Vill du ha åsikter som grundar sig på fel i sak så är det ju upp till dig.

1. Hen kommer inte från en liten "elit" - var skulle denna "självutnämnda elit" sitta som har sådan makt över språket? I regeringskansliet? I svenska akademien? En liten konspiration inom svenska lärarkåren?
    Ordet har börjat användas i internetforum precis som detta. Det står även dig helt fritt att lansera vilka ord och uttryck du vill, blir det tillräckligt mycket debatt om orden så får du in dem i SAOL en vacker dag.
    2. Det saknar inte alls motstycke. Vart tror du alla nya ord kommer ifrån? Jo de hittas på och sprids av oss, språkanvändarna, precis som hen, återvinning, reallönehöjning, grunka och mobba. ALLA nya ord kommer till på ett eller annat sätt, mitt exempel med "dryfta" ovan påminner tex ganska starkt om hur hen har blivit mera allmänt spritt. I det fallet var det dock bara en enda person som låg bakom, men agendan var också den gången politisk (nationalromantisk).
    3. Du blir inte tvingad till att använda nya ord bara för att de finns. Jag använder till exempel aldrig exponentialfunktion (ja NU gjorde jag ju det iofs) trots att det ordet finns. Och jag använder rätt sällan Gnestabo, kardanaxel, juholtare eller loba, trots att de orden också finns. De finns där om jag vill ha dem, vill jag inte så är det ok. Om du aldrig har saknat ett neutralt personligt pronomen mellan hon och han så är det väl bra. Jag har tillexempel aldrig saknat ett ord för att just loba (gripa någon enligt lagen om omhändertagande av berusade personer), men NÅGON har ju uppenbarligen gjort det och skapat det ordet. Då kan väl inte JAG förbjuda den personen att använda det ordet bara för att JAG inte gillar hens ord?

Skål
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 23:42:46 följande:
    Hihihi.... Superrolig kommentar från dagensmedias sida. Den klämmer verkligen åt ordproblematiken på strupen!!
    ------
    När blev det problem att använda korrekt pronomen?

Förstår inte ert ilandsproblem

Ska vi byta "den" och "det" mot "dent"?

Och "du" och "ni" mot "duni"?

-----

Byta ut? Efter 235 sidor har du FORTFARANDE inte fattat att INGEN vill byta ut någonting?

Du får använda vilka ord du vill. 
  • Dorian Ertymexx
    PolyPond skrev 2012-09-11 00:43:49 följande:
    Det är bara patetiskt att försöka stävja människors språkbruk. Att försöka få sådant förmynderi till att det är jag som vill bestämma över folk är verkligen att förvränga saken å det grövsta.

Du är ond som är emot fritt, liberalt användande av språkförbud!! Drömmer
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-09-11 16:20:24 följande:
    Går ändå inte att argumentera med hatgrupper.

Nej, vi märker det.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 17:46:54 följande:
    *golf clap* strålande argumentationsteknik... "Du är dum", " Du är dummare" ungefär...

Man får smasha på upplägg.
  • Dorian Ertymexx
    Knyttan skrev 2012-09-11 18:25:03 följande:
    Alltså den här tråden är som att upprepade gånger dunka sitt huvud i bordet...

*kramar varmt* Såja, såååja.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-11 18:26:05 följande:
    Jag håller med!
    Önskar bara att "häään"-maffian kunde sluta försöka trycka ner ordet i våra halsar!

Berätta nu, en gång för alla: vem har försökt trycka ned ordet i din hals. Ge oss ett namn, ett nic, en utseendebeskrivning. Eller raljerar du bara?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!