• CMM

Jag hatar HEN!!!

nihka skrev 2012-10-23 22:54:19 följande:
    OK. Denna satsning skriver de själva var för att jämna ut en snedfördelning: "Det statliga och regionala finansieringsstödet i Sverige vänder sig i praktiken till branscher och företag som drivs av män. Ett färskt exempel från ett län i Sverige visar att 160 av totalt 175 beslut om företagsstöd gick till män. Och då blir riktade satsningar ett sätt att jämna ut snedfördelningen"

Är den här typen av satsningar vanliga? Jag har iaf inte hört talas om några där jag bor. Varför tror du 160 av 175 beslut om företagsstöd gick till män och varför ska någon ha företagsstöd alls?  

Är det inte bra att främja jämställdhet?  Jämställdhet är för både män och kvinnor.
    Jag förstår inte varför dessa "snedfördelningar" till varje pris måste jämnas till. Om de, vilket jag tror, minskar över tid som en följd av att samhällsklimatet ändras är det en sak. När det sker som ett resultat av riktade satsningar (en form av kvotering om man så vill) ser jag det inte lika positivt.

Som samhället ser ut i dag har män och kvinnor precis samma möjligheter att starta och driva företag - att det sett annorlunda ut historiskt och att följdverkningarna av detta lever kvar än i dag (fler företag startade av män, fler manliga företagsledare) är som jag ser det inte relevant eftersom det knappast är de aspirerande företagarna (oavsett kön) som ska "straffas" för hur det sett ut tidigare. 

Det du skriver om företagsstödet förresten hade möjligen varit en rimlig invändning om det vore så att stödet gick dit det gick just för att företagarna i de aktuella fallen var män. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-24 10:49:53 följande:
    Det är klart att du inte förstår det, du är ju man. Alltså tillhör du den grupp som gynnas av snedfördelningen.
    Ja. Jag är dessutom både vit och kränkt glömde du nog att lägga till.

Och det spelar ingen roll om jag tillhör den grupp som gynnas (huruvida man gynnas individuellt är irrelevant alltså, det är grupptänk über alles i frågor som denna), jag förstår fortfarande inte syftet med att curla kvinnor att välja "rätt" i livet. Det är för mig att ge kvinnor för lite cred, det är att se dem som svaga och i behov av vägledning.

Vill man nu satsa på att främja egenföretagande bör man givetvis göra detta utan att ta hänsyn till kön utan stödja dem som är i behov av det. Det är jämställdhet.

• CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-24 11:53:26 följande:
    Du förstår det inte, eftersom du väljer att inte se att det finns några rester kvar från det kvinnoförtryck som män historiskt sett utövat. Du tolkar det som att eftersom det inte finns några lagliga hinder för kvinnor på arbetsmarknaden så finns inga andra hinder heller. Alltså upplever du att kvinnor blir curlade.
    Jodå, jag har till och med sagt här i tråden att jag är medveten om dessa rester av kvinnoförtryck, som du kallar dem.

Däremot tycker jag inte att man kan prata om jämställdhetsarbete när man i och med de här riktade satsningarna faktiskt ger grupperna olika spelregler. För mig är hela "kvinnor mot män, män mot kvinnor"-tänket som ligger till grund för detta motsatsen till jämställdhet. 
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-24 12:05:04 följande:

Det är ju precis "kvinnor mot män, män mot kvinnor" -tänkande som du förespråkar när du vill att man tar bort de åtgärder som finns till för att kompensera för att kvinnorna missgynnas. Det är ju att säga att man vill att kvinnor ska fortsätta att missgynnas, för att det blir orättvist mot män annars.
    Jag ser det inte riktigt så. Det är med detta som med kvotering till t.ex. bolagsstyrelser som redan är en realitet i Norge och som med jämna mellanrum diskuteras även här, hur ska man veta om en kvinna faktiskt tagit sig dit hon är för att hon är bra på det hon gör eller för att någon "jämställdhetsåtgärd" gett henne en enklare väg?

Och nej, det är inte rättvist. Inte mot någon, som jag ser det. Att åtgärda en upplevd orättvisa med att införa samma orättvisa åt andra hållet är inte att gå framåt, det är möjligen att gå i sidled. 
  • CMM

"Inte definiera sig som man eller kvinna...", ja jag säger då det. Trots att den här Noah av allt att döma är en kvinna till det fysiska blir hon alltså kränkt när folk inte köper att hon hittar på sin egen könstillhörighet. Kan tycka det är rätt larvigt av henne.

Med det sagt förstår jag inte heller riktigt varför det ska finnas könsspecifika frisersalonger. 

• CMM

Visstja, det här är ju allvarliga grejer och inget man får driva med. Men tack för påminnelsen :)

• CMM
    FMGA skrev 2012-11-06 00:04:02 följande:
    Det där är himla kul att du alltid blir så purken då någon skämtar med din trosuppfattning.

Tanken att Fabrarna inser att hen kommit för att stanna men att de försöker neutralisera den statsfeministiska konnotationen genom att ge hen en manlig variant och en kvinnlig variant, hum och hen kan väl åtminstone få vara värd ett litet småleende.
    Du är dig fortfarande lik med dina Fabrar och dina inlindade påhopp. Tro inte det gör mig "purken" dock, jag finner det snarast underhållande.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-11-06 00:48:23 följande:
    Mm, jag vet - vi upprepar oss alltid.

Jag förstod nästan att du skulle bli purken när Nihka tog ditt skämt och satte det framför en skrattspegel

Om du bara hade varit lite mindre enkelspårig skulle du säkert ha kunnat uppskatta med vilken finess detta gjordes,, men nu blev det bara en variant på din vanliga rädsla för att skrattet inte var på din sida.

Är alla antifeminister lika renons på självironi som du tycks vara? 
    Att prata med dig är ungefär som att prata med en vägg. Har du egentligen någonsin sagt någonting annat än varianter av ovanstående till mig, om än med olika formuleringar? 

Du kan i alla fall sluta med det nu. Ditt budskap har gått fram, jag lovar.

Emellertid klarar väl inte ditt ego av att få "briljera" med dina fyndiga ordvrängningar, så jag tror faktiskt inte du kan. Du går helt enkelt igång på att sitta där på dina höga hästar och kalla folk som inte tycker som du för "Fabrar", "rädda" eller "purkna". Har jag fel?

Din reaktion på när jag kallade dig "hen" (där kan man prata om att vara "purken") säger en hel del.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-11-06 09:35:29 följande:

Jag förstår helt enkelt inte det roliga. Men så är jag ju blond också. Och tjej.
    Fair enough. Du kontrade i alla fall inte med världens kanske äldsta norgehistoria. Eller en FMGA-ryggdunk av klassiskt snitt.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!