Dorian Ertymexx skrev 2012-10-03 15:34:51 följande:
Då ska jag försöka förklara. Det är inte MANSROLLEN som ses som positiv, utan att ha tillgång till ekonomisk, politisk och social makt, något som fortfarande till stor del är i långt högre grad männens händer än i kvinnornas. Så vad feminister är ute efter är att luckra upp de normer och traditioner som utesluter kvinnor från styrelserummen. För dessa finns, vare sig du tror det eller inte.
Vad gäller mansrollen så ÄR den snäv. Om en kvinna går ut på gatan och gråter så får hon troligen frågor om hur det är, stöd och hjälp. En man som gör samma sak ses oftare som patetisk. Kvinnor får pussa och krama på varandra utan att det ses som konstigt - gör män samma sak utanför fotbollsplan riskerar de att få spö. PÅ fotbollsplan är det helt okey, utanför är man en "bögdjävel". Vill en kvinna klä sig manligt är det allt mer okey numer (utom för småflickor tydligen), men en man som klär sig litet mer feminint åker återigen på spö, fysiskt eller socialt. En man som vill jobba med barn riskerar långt, långt, LÅNGT oftare att ses som pedofil, och män ses som sämre föräldrar, vilket gör att män i lägre grad får ensam vårdnad än kvinnor. Och, inte minst, som du sagt själv, mansrollen gör att man ser det som naturligt att det är männen som ska ut för att döda och dödas, fastän kvinnor är minst lika kapabla att föra krig som män. DET är de problem som finns med mansrollen, bland annat.
Är det saker du tycker att feministerna ska sluta försöka åtgärda, och i så fall varför?
Allt hänger ihop. Där ingår också att mansrollen hänger ihop med det "typiskt manliga" medan kvinnorollen hänger ihop med det "typiskt kvinnliga". Att ha tillgång till makt är med andra ord enligt det du skriver ovan något som åtminstone historiskt har ingått i den så problematiska "mansrollen".
Jag förnekar inte problemen du nämner, men jag upplever inte heller att feminismen gör särskilt mycket för att åtgärda dessa. Inte så länge man, då man påtalar problem som drabbar män, utmålas som "vit kränkt man" (den mest politiskt korrekta förolämpning som finns) eller avfärdas med ett "sluta whina, gör något för helvete i stället för att bara GNÄLLA".
Feministerna är helt enkelt, som jag ser det, mer intresserade av att få in fler kvinnor i styrelserummen och säkra "makt" för den egna gruppen än att se saker och ting i sin helhet. T.ex. verkar det vara påfallande många som inte förstår det jag menar är synnerligen basal kunskap, nämligen att mans- och kvinnorollerna är beroende av varandra.