• CMM

Jag hatar HEN!!!

Jag förstår hur det är tänkt att användas och kan möjligen sympatisera med tanken. Ändock är ordet "hen" för mig än så länge kraftigt kontaminerat av genusflum och radikalfeminism, vilket gör att det bär mig emot att ta ordet till mig.

• CMM
    Anonym skrev 2012-07-19 23:10:21 följande:
    Reaktionära personer. Folk som tycker det är jobbigt att lära sig något nytt, som föredrar att allt förblir som det alltid varit, och är stolta över att motsätta sig förändring.

Dit hör lågutbildade, gamla gubbar, bittra surkärringar och liknande.

I fallet med "hen" också antifeminister som tror det är en attack mot deras sårade manliga identitet. Tragiska typer.
    Tragisk kan du vara själv, anonyma stackare.
  • CMM
    Solglimtar skrev 2012-07-20 12:27:17 följande:

Jag skrattar åt att man kan "hata" ett litet ord och tycker man bör förstå skillnaden mellan att vilja sudda bort kön och sudda bort förutsättningarna/begränsningarna könet kan innebära.

Grejen är ju att det inte funkar på en del "förutsättningar och begränsningar", eftersom dessa är en produkt av det biologiska och inte det sociala.
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 13:10:02 följande:
    Nej, det är det inte.
    Okej. Du påstår alltså, på fullt allvar, att det inte finns några biologiska skillnader mellan män och kvinnor förutom de rent fysiska?

Vad, i så fall, är det som får dig att tro att evolutionen skulle ha lett till så pass stora skillnader fysiskt men inga alls vad beträffar icke fysiska attribut? 
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:38:45 följande:
    Vadå STORA skillnader fysiskt? Jag tycker vi ser rätt lika ut. Två armar. Två ben. Ett huvud. Och så vidare. Det finns väldigt många fler likheter mellan kvinnor och män än vad det finns skillnader. Så varför fokusera så mycket på skillnaderna?
    Du vet precis vad jag menar.

Och visst bör man fokusera på likheter också. Det jag vänder mig emot är hela det är snacket om att pojkar och flickor egentligen är precis samma sak - för så är det itne. 
  • CMM
    lille Birger skrev 2012-07-20 13:43:43 följande:
    Med detta sagt tycker jag att det är märkligt att inte fler män välkomnar ordet hen eftersom könsneutralitet i längden skulle leda till minskad diskriminering av män. Om myndigheter och liknande inte vet om det är en man eller kvinna de har att göra med kan de ju inte könsdiskriminera.

Min undersökning visar att väldigt få män använder könsneutrala personliga pronomen: docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0AvUreAqk...
    De allra flesta lagar är könsneutrala, trots att de skrivits utan "hen". Men visst, det finns ett par lagtexter i vilka män diskrimineras och dessa vore det klart lovvärt att se över.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:48:31 följande:
    Vem har sagt att pojkar och flickor är samma sak?
    Inte med de orden - men du delade ut bannor eftersom du inte villa fokusera på skillnaderna utan på likheterna. Jag menar att man bör fokusera på bådadera, annat vore att försöka forma världen till något den inte är. I och för sig rätt populärt i vissa genusvetarkretsar, men ändå.
  • CMM
    MaryArden skrev 2012-07-20 13:58:08 följande:
    Nej, det här sidospåret startade när du misstolkade Solglimtars inlägg tidigare i tråden.
    Vad har jag misstolkat? Jag la till en, vad jag tycker, fullt relevant tankegång till Solglimtars inlägg. Huruvida det hon skrev innefattade det jag skrev, underförstått, kan varken du eller jag veta.

Och på vilket sätt detta spelar roll för vad PQ skrev om att fokusera på likheter i stället för skillnader förstår jag inte heller. 
  • CMM
    Faber skrev 2012-07-20 14:00:45 följande:
    Ja jag förstår att jag bara inbillat mig tidningsartiklarna jag länkade, liksom många andra genom åren. Kan du översätta dem åt mig?
    Du får tänka på att feminister och genusvetare bara vill allas bästa. Därför är det ohederligt att ifrågasätta dem.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 14:07:05 följande:
    Varför anser du att det är viktigt att fokusera på skillnaderna, när de är så mycket färre än likheterna? Är det för att du upplever att du skulle missgynnas om kvinnor och män blev behandlade som individer? Tjänar du något på att bli behandlad enligt en stereotyp bild av vad en man är?
    Nej. Jag är odelat för att man ska behandlas som individ oaktat vilken könstillhörighet man har. Däremot är jag helt övertygad om att fler (generella) skillnader än man kanske tror går att härleda till det biologiska snarare än det sociala.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!