• CMM

Jag hatar HEN!!!

Nej. Utseende är givetvis irrelevant. Fjantigt att blanda in argumentet från början, fjantigt att ge igen med samma mynt.

• CMM
    Anonym skrev 2012-09-03 22:52:13 följande:

Dåså, där har du svarat på din egen fråga.
    Och du har fått vara dryg mot en antifeminist till. Win-win, således. Solig
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-03 22:25:35 följande:

Vad jag vill ha från dig?

Tja, vi kan ju börja med att du slutar generalisera vad en eller flera säger till att det skulle gälla alla inom den gruppen. 

Generalisering är i och för sig tämligen centralt förekommande inom feminismen.

Män har makt. Kvinnor är förtryckta.

Jo, jag tackar jag. 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 01:47:01 följande:

Mhm. Och då Schyman, Rosenberg, Sveland och Borgström också är demokrater, så vill du förstås inte sammankopplas med dem och kallas demokrat, utan kallar dig hellre antidemokrat?

Det är den logiken du följer, nämligen. 
    Sina underliga utspel har de inte gjort i egenskap av demokrater, utan i egenskap av feminister. Det är väl, i den rörelsen som överallt annars, de tomma tunnorna som skramlar mest. Problemet är att tunnorna med innehåll knappt märks alls i just detta fall.

I övrigt känner jag att den här tråden visar precis det jag alltid tyckt och tänkt om feminismen. Visst, alla som kallar sig feminister kanske inte ställer sig bakom alla konstigheter ledande företrädare för inriktningen kläcker ur sig - men samtidigt återkommer det hela tiden, det här att man ska tolka, tänka, tycka och känna som ni - annars har man inte förstått vad feminism handlar om. Ni har tolkningsföreträde och vet minsann vad feminism är och håller man inte med har man fel.

Hela den retoriken står mig ärligt talat upp i halsen. Varför är det så provocerande att jag inte vill kalla mig feminist trots att jag, faktiskt, är för jämställdhet? 
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-04 10:09:15 följande:

Du får förstås kalla dig precis vad du vill, men att säga sig vara för jämställdhet men inte feminist, är för mig en  självmotsägelse.

Det finns en definition av ordet feminist, slå upp det, om du stämmer in på dom kriterierna så är du en feminist.
    Du kan inte hitta på egna definitioner av ord.    

http://www.thefreedictionary.com/feminism

Okej. Det finns uppenbarligen olika definitioner. Vissa källor talar om "equality between the sexes", andra om "equal rights for women" och "discrimination against women". Det finns alltså, hör och häpna, olika definitioner av vad feminism är.

Och tittar man hur debatten ser ut är det tämligen uppenbart att dagens svenska feminism passar bättre in på de två senare definitionerna än den första. För det vet man ju, dristar man sig till att påtala orättvisor mot män är man en "vit kränkt man" som det är helt okej att håna. Inte minst om man heter Dorian, av den här tråden att döma. 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 10:52:49 följande:

Jasså? Vad skiljer de egenskaperna åt, menar du? De kanske gjorde utspelen som demokratiska feminister.

Tomma tunnor som skramlar mest; varför kommer jag tänka på gamla barnfraser som "den som sa' det han var det"?  
    Ja, eller så gjorde de dem som kvinnor/män, husägare, medelålders eller naturintresserade. Nä, lägg av nu, utspel som dem jag syftar på har mindre med att vara demokrat och mer med att vara feminist att göra och det vet du också egentligen.

Varför tror du att så pass många delar min bild av feminismen som enkom kämpande mot orättvisor som drabbar kvinnor och i vissa avseenden rent mansdiskriminerande? Beror det verkligen på att vi inte förstått vad det handlar om, eller kan det vara så att pajasutspel som Borgströms inför fotbolls-VM senast eller Svelands åsiktscensurkrönika i DN (eller var det SvD) häromsistens faktiskt skadar rörelsen mer än det gagnar den? 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 10:53:33 följande:

Välkommen i samtalet. Vi har bara sagt det, åh, hela tråden igenom.
    Oj, då har jag missuppfattat propåerna om att vi skulle sakna intelligens och om att feminism är lika med jämställdhet och inget annat helt och hållet. 

Eller också inte. Läs igenom tråden så får du se. Det sticker väldeligt i ögonen på en del att man inte köper deras definition av feminism som betydande jämställdhet rakt av. 
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-04 11:27:12 följande:

Extrapolera inte din åsikt till att det handlar om "såpass många", det vet du inget om.
    Du kan bara tala för dig.
    Ingen annan.   
    Okej, vill du blunda för verkligheten så ska jag inte hindra dig. Men tro mig, jag är långt ifrån ensam om att kalla mig antifeminist och hysa kritiska åsikter mot dagens svenska feminism.
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-04 12:01:13 följande:
    Det är möjligt, men fortfarande.
    du kan bara prata för dig själv, låt bli att prata för andra, det ger ett intryck av att dina egna åsikter är så svaga att du måste ta till att ni minsann är många som känner såhär.

Ungefär i nivå med min pappa är starkare än din.    
    Underlig liknelse. Skulle många hålla med om att min pappa är starkare än din? Vad spelar min pappas eventuella styrka för roll för kreti och pleti?

Min poäng är emellertid inte att visa att jag inte är ensam om mina åsikter, utan att få även diverse feministiska debattörer att försöka rannsaka sig själva - är missnöjet med feminismen så pass utbrett för att alla antifeminister är idioter som "inte fattar vad feminism är", eller kan det faktiskt vara så att enskilda ledande företrädare för feminismen tenderar att skada sin sak med sina underliga utspel?
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 12:55:38 följande:

Ingen har sagt att du inte är ensam. Men ni är inte heller legio. Inte som att folk hyllar Ulf och hans åsikter direkt va.
    Det beror på. Att Ulf (Brunnberg, antar att det är honom du menar) hånas i media, och diverse twitterkändisars ryggar dunkas av Janne Helin för att det visar sitt "hat", är synnerligen väntat, eftersom Brunnberg står för en åsikt som i dag inte är PK.

Att döma av kommentarsfälten till hans artiklar (och ja, jag vet att det förekommer riktiga skräckexempel där, liksom i bloggkommentarer, men om vi bortser från dem...) är tonen faktiskt en annan. Jag skulle uppskatta att andelen som håller med Brunnberg där är ungefär lika stor som andelen som inte gör det. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!