• CMM

Jag hatar HEN!!!

Anonym (Eh?) skrev 2012-09-04 13:24:01 följande:
    Jag förstår mig inte riktigt på Ulf Brunnbergs och kompanis åsikter.... hade det varit bättre om det hade varit en spenslig ung kille som hade dödats?  Det viktiga är väl att skydda personalen och inte ge någon en uppgift som hen inte klarar av? Oberoende av vad som finns mellan benen.

Ska vi verkligen fortsätta med den gamla attityderna att det är ok att män dödas, män är bara kanonmat, det räcker med ett fåtal män för en man kan göra flera kvinnor med barn?   
    Nej, självklart inte. Det spelar absolut ingen roll vilken könstillhörighet eller kroppsbyggnad en dödad häktesvakt har, det är lika tragiskt oavsett. Däremot tycker jag inte man ska minska de fysiska kraven för utbildningar till vissa arbeten bara för att få in fler kvinnor (detta har t.ex. gjorts för brandmannautbildningar) - jag tror det är där Brunnbergs (och min) sko klämmer. 

Vidare är det ett faktum att de farligaste jobben oftast innehas av män. Borde man inte kvotera där också om man  nu ska göra det till styrelseposter och dylikt - eller är det bara viktigt med jämställdhet i de mest attraktiva och högavlönade sektorerna?
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PolyPond skrev 2012-09-04 14:39:21 följande:
    Problemet med Per Ström -liksom med dig- är att han gör sak mot feministerna istället för att alliera sig med oss. Feminister vill i allmänhet att män skall lyftas på de områden de är efter också, även om de flesta i första hand jobbar för sådant som påverkar dem själva, precis som de flesta politiker. Per Ström skulle få betydligt snabbare förändring om han istället för att bete sig som en tjur framför ett rött skynke när han hör ordet feminist, ansluta sig och jobba för det som påverkar honom med folk som faktiskt tycker likadant.
    Och där har vi det igen. Det är vi (feministerna) som definierar hur kampen för jämställdhet ska föras, vilka infallsvinklar som är önskvärda och vilka som inte är det. Vill man jobba på något annat sätt och kalla sig något annat än feminist  är det inte okej.

Varför ska feminismen ha monopol i att vara för jämställdhet? Kan man inte se det tvärtom också? Jag menar, du säger ju att Pär Ström i grund och botten tycker samma sak som feministerna - varför kan då inte feministerna "gå över" till jämställdismen i stället för tvärtom? Eller är det en orimlig begäran?

• CMM

"inte duger för att det inte gjorts av män" är nog bland det bästa/värsta i åsiktsförvrängning jag någonsin upplevt. Jag har inte med en stavelse gett uttryck för sådana tankegångar så dylika "argument" undanbedes.

Jag är medveten om att feminism och feminister historiskt har gjort mycket gott för samhällsutvecklingen, här och annorstädes. Dagens feminism däremot, där det generaliseras och skuldbeläggs hejvilt och där kvinnor mest av allt tycks ses som förtryckta offer no matter what är dock en annan sak.

• CMM
    Knyttan skrev 2012-09-04 21:42:24 följande:
    Du tycker ju att feminister ska "gå över" till något som Pär Ström och några till bloggare har hittat på här i Sverige anno 2010-tal? Det går ju liksom inte att diskutera något med kvinnor om inte männen sätter agendan? Är det verkligen så svårt för dig att se att det du skriver kan verka lite... eh, förmätet?

Dessutom så verkar du ju tro att "dagens" feminism är lika med och uteslutande några högröstade och provokativa debattörer i en svensk ankdam, och diverse nätkommentatorers förvirrade och okunniga misstolkningar av desamma.
       Jag är ingen stark anhängare till Sveland t ex, tycker det mesta hon får ur sig antingen är dumt eller plumpt och onödigt, (eller båda) men det hindrar mig inte från att anse att feminism behövs i dagens samhälle, och jag är tillräckligt insatt i frågan för att veta att det inte begränsas till vad hon tycker och tänker om saker.

man kan börja med att orientera sig här sv.wikipedia.org/wiki/Feminism för att få någon liten överblick....

Tycker jag? Nej, jag tycker inte att någon ska ansluta sig till en rörelse som vederbörande inte känner samhörighet med. Att jag skrev som jag gjorde har inte med mina personliga åsikter att göra, utan syftade till att visa hur galet det blir när man, som vissa här i tråden, påstår att Pär Ström med meningsfränder borde "alliera sig" med feministerna i stället för att köra sitt eget race för jämställdhet på ett sätt som de själva tror på.

Enligt den logiken borde det ligga lika nära till hands att feminister "allierar sig" med den andra sidan - men vid den tanken sparkas det uppenbarligen bakut. Och varför gör det då det? Jo, för att feminismen tror sig ha ensamrätt på jämställdhetsfrågor. Att ifrågasätta denna ensamrätt är uppenbarligen väldigt känsligt.

• CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 17:01:01 följande:

Du vet vad jag tycker om uttrycket PK. Det är ett ord lika "hittepå", och lika politiskt laddat (om inte mycket, mycket mer) som "hen". Märkligt att du inte avskyr det ordet, trots dess tydliga konnotationer med rasism, misogyni och annat väldigt osmakligt.
    Jo, jag vet att du ogillar uttrycket PK. Du i din tur vet vad jag tycker om det - dvs att den som inte ser att den politiska korrektheten präglar det svenska debattklimatet (och då inte bara vad gäller heta potatisar som feminism/genus eller invandring - där det står klart att vissa åsikter är önskvärda bland tyckareliten och om man inte delar dem har man bara genom detta bränt ett antal broar) har missat något tämligen uppenbart. Men men, alla tycker vi olika.

• CMM
    Fjorgynn skrev 2012-09-06 20:08:48 följande:
    Detta stämmer inte, det har gjorts undersökningar från många länder, alltifrån världens mest "könssegregerade" till mest jämställda.
    Man frågade vad kvinnor var intresserade av att arbeta med, och man kunde inte se något mönster om att kvinnor i mindre jämställda länder var intresserade av mer kvinnliga sysslor.

Det är till och med så att kvinnor i länder som ses som "mindre jämställda" (t.ex. i Asien) i högre grad än här väljer att utbilda sig till typiskt manliga yrken, eftersom det normalt innebär högre lön och högre status att vara exempelvis ingenjör än att vara exempelvis sjuksköterska.

Så är inte fallet i exempelvis Norge, ett land som vi väl får vara överens om bör anses ligga i framkant vad gäller jämställdhetsarbete och kvinnosyn. Man observerade att när det fanns särskilda incitament för kvinnor att söka t.ex. ingenjörsutbildningar ökade andelen kvinnor där - men så fort incitamentet drogs tillbaka återgick allt tämligen raskt till hur det sett ut tidigare. 
  • CMM

Första länken strular och är allmänt muppjävlig. Inte verkar det funka att copypaste:a den igen heller. Nåväl, det finns länk till ursprungsartikeln från artikeln om "twitterstormen".

• CMM
    PolyPond skrev 2012-09-10 16:52:33 följande:
    Stor humor. Speciellt med tanke på att hon kommer att få ta det tillbaka rätt fort.
    Varför det? Hennes tidning, hennes regler. Väl? Skönt att fler delar uppfattningen att ordet trots allt står har en politisk laddning.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!