Knyttan skrev 2012-09-04 21:42:24 följande:
Du tycker ju att feminister ska "gå över" till något som Pär Ström och några till bloggare har hittat på här i Sverige anno 2010-tal? Det går ju liksom inte att diskutera något med kvinnor om inte männen sätter agendan? Är det verkligen så svårt för dig att se att det du skriver kan verka lite... eh, förmätet?
Dessutom så verkar du ju tro att "dagens" feminism är lika med och uteslutande några högröstade och provokativa debattörer i en svensk ankdam, och diverse nätkommentatorers förvirrade och okunniga misstolkningar av desamma.
Jag är ingen stark anhängare till Sveland t ex, tycker det mesta hon får ur sig antingen är dumt eller plumpt och onödigt, (eller båda) men det hindrar mig inte från att anse att feminism behövs i dagens samhälle, och jag är tillräckligt insatt i frågan för att veta att det inte begränsas till vad hon tycker och tänker om saker.
man kan börja med att orientera sig här
sv.wikipedia.org/wiki/Feminism för att få någon liten överblick....
Tycker jag? Nej, jag tycker inte att någon ska ansluta sig till en rörelse som vederbörande inte känner samhörighet med. Att jag skrev som jag gjorde har inte med mina personliga åsikter att göra, utan syftade till att visa hur galet det blir när man, som vissa här i tråden, påstår att Pär Ström med meningsfränder borde "alliera sig" med feministerna i stället för att köra sitt eget race för jämställdhet på ett sätt som de själva tror på.
Enligt den logiken borde det ligga lika nära till hands att feminister "allierar sig" med den andra sidan - men vid den tanken sparkas det uppenbarligen bakut. Och varför gör det då det? Jo, för att feminismen tror sig ha ensamrätt på jämställdhetsfrågor. Att ifrågasätta denna ensamrätt är uppenbarligen väldigt känsligt.