• CMM

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-10 16:53:55 följande:
    Varför det? Hennes tidning, hennes regler. Väl? Skönt att fler delar uppfattningen att ordet trots allt står har en politisk laddning.
    "Står" ska inte vara med, såklart.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PolyPond skrev 2012-09-10 16:56:03 följande:
    Du kommer att få se...
    Japp. "Twitterstormen" och dess anhängare ger sig väl inte förrän Herlitz gjort en offentlig pudel och helst avgått. Det här med att få tycka och tänka som man vill är inte alltid så populärt, tydligen.
  • CMM
    PolyPond skrev 2012-09-10 16:59:01 följande:
    Nu är det ju förvisso Gunilla som försöker hindra folk från att skriva som de vill.
    Tror du på fullt allvar att man får skriva som man vill som journalist på DN (med eller utan "hen"-policy)?
  • CMM

Jag vet att språket utvecklas och invecklas och avvecklas konstant och hejvilt trots att jag inte har några högskolepoäng i lingvistik, men det kanske är okej med er i eliten om jag har en åsikt i ämnet ändå?

Jag vill påstå att sättet på vilket vår ordflora "berikats" med "hen" (som rättstavningsfunktionen i min mobil vill ändra till "hem") saknar motstycke. Det är det - att en självutnämnd elit på luddiga (läs genusanstrukna) grunder talar om för mig hur jag ska tala och skriva som är problemet här, inte faktumet att språket förändras över tid.

• CMM
    nihka skrev 2012-09-10 21:54:36 följande:

Det är ingen som har talat om för mig att jag ska använda hen utan jag tyckte bara det var bra i vissa lägen. Är det någon som talar om för dig att du ska det? Inte jag iaf. Det är väl som med alla ord upp till var och en vilka man tycker är användbara.
    Precis. Och vill DN:s chefer förbjuda användandet av det så ska de givetvis få det. Men inte om folk som "PolyPond" får bestämma, som bara hångarvar och förutser att "hon snart kommer tvingas ta tillbaka det ändå". Där någonstans tror jag att pudelns kärna ligger egentligen.
  • CMM

Nä, det är nog sant. De borde tillåta SMS-språk och slanguttryck också, allt för att främja språkutvecklingen givetvis.

• CMM
    Anonym (Eh?) skrev 2012-09-11 12:40:10 följande:
    Snälla, snälla kan du ge oss en länk där någon vill tvinga igenom ett allmänt införande av ordet hen?  Jag vill debattera med den personen om personliga val.
    Här i tråden finns åtminstone ett exempel på någon som inte tycker det är okej för en tidning att inte använda "hen". Ingen raktigenom klockren jämförelse med det du beskriver, men inte känns det speciellt avlägset heller.
  • CMM
    Anonym (Eh?) skrev 2012-09-11 14:20:09 följande:
    Du ser ingen skillnad mellan  "inte tycka det är okej för en tidning att inte använda "hen"  och  inte tycka att det är okej att förbjuda användandet av "hen" för de skribenter som vill använda det? 
    Jag tycker inte det är konstigare med en sådan policy än med en om t.ex. klädkoder. Det handlar i båda fallen om vilka budskap man sänder ut.
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-09-11 15:03:31 följande:
    CMM: eftersom jag och mina kamrater är allsmäktiga? Du kan gott se det som att Gud har sagt att du aldrig, aldrig behöver använda detta vedervärdiga ord. Ok?
    Man kan välja att håna eller att försöka förstå vad jag menar. Du valde det förstnämnda, och det är helt okej för min del.
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-09-11 15:08:20 följande:
    Nja, jag drog ditt argument till sin spets, för att visa hur absurt det är.
    Jaså, jaha, ja jag måste vara extra trög då för jag förstår fortfarande inte vad du vill ha fram. Faktum är att det här, i den här tråden, sitter folk och läxar upp oss som inte kan eller vill ta till oss "hen" på diverse sätt. Någon använde högskolepoäng i lingvistik som "ursäkt". Och visst, ingen kan tvinga mig att någonsin använda ordet. Och absolut, vissa hen-motståndare förstår inte hur det är tänkt att användas. Inte tu tal om det.

Däremot bortses det helt från att ordet faktiskt har en anstrukenhet av genustänkande. Motverka cementerande av könsroller, "inte sortera in i fack", hela den biten. Och många av de uttryck det här genusvansinnet tar sig - med genusdagis med bortsortering av "könsnormativa" leksaker,  "twitterstormar" så fort någonting som inte motsvarar genusvetarnas bild av hur verkligheten borde se ut ("hur faaaaan kan ni sälja TJEJLEGO, nu ska vi bomba er med arga mail och gråta ut i tidningarna tills ni LÄGGER AV MED DEN HÄR JÄVLA SKITEN!!!!?") och så vidare gör att åtminstone jag instinktivt ryggar tillbaka.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!