• CMM

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-09-24 14:04:52 följande:
    Tack, CMM!

Där besparade du mig ansträngningen att behöva börja rota i gamla inlägg för att ge exempel på din debattteknik. Jag låter det jag citerar ovan vara exemplet.
    Okej? Var kallar jag någon taliban respektive fanatiker ovan? Det var väl det du anklagade mig för tidigare?

Jag ska dock ge dig att jag faktiskt så sent som i dag kallade en person för (religiös) fanatiker i en annan tråd, där vederbörande påstod att nidfilmen om Muhammed var jämförbar med att köra upp en trasig flaska i någons röv. 
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    FMGA skrev 2012-09-24 18:05:03 följande:
    Det är inte bara jag utan också några andra som här har beskrivit hur vi uppfattar att situationen är i många skolklasser. Jag är ganska säker på att du inte har några större problem att förstå vad vi menar, men att du medvetet väljer att rubricera detta som ett manshat så starkt att det till och med riktas mot små pojkar.

Mot bakgrund av Jellys försvinnande från tråden gör jag ett försök till:

Jag tror inte att någon tjej som av lärarbrist eller slentriantänkande satts till att fungera som stötdämpare för bråkiga småpojkar uppskattar detta. Jag tror att de liksom jag anser att de ska vara i skolan för att lära sig annat än hur man på smidigast möjliga sätt hanterar alltför utagerande pojkar.

Jag skrev i något av mitt tidigare inlägg att de här pojkarna, ofta handlar det om tre-fyra stycken i varje klass behöver adekvat hjälp med att lära sig att ta ansvar för sina handlingar, att förstå att allt ljus inte alltid kommer att riktas på dem. 

Du skrev i ett tidigare inlägg att du lär din dotter att inte ta skit, det har jag också gjort. Och själv tycker jag att det är skit att vi har ett system där starka tjejer får som uppgift att ta hand om svaga och stökiga pojkar - och framförallt  eftersom detta alltid måste ske på bekostnad av deras studieutrymme.

Jag påstår att det här är mycket vanligt i skolan. Jag kan tänka mig en mängd invändningar mot mitt resonemang - som t ex att detta inte bara drabbar flickor utan att det är vanligt att även skolmogna pojkar kan få uppgiften att fungera som stötdämpare eller att stökigheten inte specifikt drabbar flickorna utan även den stora majoriteten av pojkarna som även de vill ha lugn och studiero.

Men du väljer att börja prata om manshat. Du undanbad dig att få klä skott för vad Faber gett uttryck för, jag skulle gissa att manshat är en mycket marginell företeelse. Själv har jag aldrig upplevt att jag blivit hatad i egenskap av man.

Har du?
    Ni pratar om hen-hat, jag om manshat. Vad är skillnaden? Dessutom satte jag med berått mod ordet inom citationstecken då jag egentligen är av åsikten att "hat" är ett ord som används alldeles för lättvindigt, av alla sidor. Hade jag skrivit "mansmotstånd" eller något liknande hade dock poängen inte gått fram lika bra, därav ordvalet. Och jag har fortfarande inte kallat någon för taliban eller fanatiker, FMGA style.

Jag ser däremot att du väljer att nyansera dig lite mer i kommentaren ovan, vilket glädjer mig - du beskriver en verklighet som mer liknar den jag utgår ifrån, där de flesta elever oavsett kön faktiskt sköter sig, där den del som inte gör det påverkar både pojkars och flickors tillvaro i skolan negativt och där både pojkar och flickor kan utmärka sig såväl negativt som positivt. Det känns inte alls lika ensidigt pojk-kritiskt som innan, kan det vara så att du skrev som du gjorde i affekt eftersom den person nära dig som drabbas av detta råkar vara en flicka, nämligen din dotter?
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-09-24 20:20:53 följande:
     FMGA, din lyckost! Du får nog vara med i CMM:s mansklubb i alla fall.Skrattande
    Lika fyndig och rolig som alltid. Funderat på att bli komiker? Jag menar, med den där talangen är det rätt bortkastat att sitta och bråka på ett nätforum.
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-24 21:14:03 följande:

Skillnaden ser du i TS. Kolla hur många trådar som gnäller om hen som företeelse. Jämför sedan med antalet trådar som handlar om att på samma sätt begränsa, förbjuda eller smäda män som företeelse.
    Hur många trådar krävs för att något ska gå över gränsen från vanlig kritik till hat då? Och räknas bara FL eller ingår resten av världen också?
  • CMM
    FMGA skrev 2012-09-24 20:46:48 följande:
    Har nog aldrig skrivit något i affekt här på FL, det är knappast det bästa av tillstånd att få fram vad man vill säga. 

Du frågar om skillnaden. Har du noterat vilken rubrik den här tråden har - och att trådstartaren har fått känslan du är inte ensam given ett relativt stort antal gånger.

Menar du att vi inte ska ta dem som påstår sig hata "hen" på allvar medan vi däremot inte ska tro på kvinnor som försäkrar att de inte hatar män? 

Självklart grundar jag inte min världsuppfattning på att enbart  försöka iaktta världen som den kan te sig för min dotter. Min uppfattning är att det finns en tankeslapp uppfattning som kan sammanfattas med orden "Pojkar är ändå alltid pojkar och flickor är flickor. Låt dem vara detta"

Det är liksom inte bara grunden för ett oreflekterad och onyanserad avsky inför ett litet hen som då uppfattas som ett hån av den människosynen, utan också grunden för att vuxna begränsar pojkar och flickor utifrån föreställningar om vilka roller de förväntas anta och hur gränserna för dessa ska se ut.

Det kändes bara som om du nyanserade dig väldigt mycket mer än jag hade räknat med, därav min spekulation om den eventuella bevekelsegrunden. Jag hade väl fel, det kan jag ta.

Jag menar att hat är kontraproduktivt, vare sig det man hatar är ett ord eller ett kön, och att folk som säger sig "hata" eller anklagar andra för att "hata" väldigt ofta överdriver. Dylika polariseringar ligger dock i tiden och jag antar det är därför folk svänger sig med ordet till höger och vänster. Trots det tror jag det finns ytterst få som ligger i riskzonen för att göra en Breivik mot hen-förespråkare, hen-motståndare, män eller kvinnor - när man ser hans gärningar kan man börja prata om genuint hat. Att spy galla på ett nätforum, not so much.
  • CMM
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 01:01:25 följande:
    Just min poäng. Hen i det svenska språket har en agenda! Hen i finskan har ingen agenda, hen i finskan har kommit ditt på en naturlig språkutvecklig. Hen är ett löjligt, påhittad slangord. Det är inte svenska.
    Alla ord är förvisso påhittade från början. Men jag förstår vad du menar och håller med dig - jag tror den som ska försöka bevisa att hen-vågen och genusvågen existerar oberoende av varandra får väldigt svårt.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-09-24 23:03:39 följande:
    Det där var riktigt kul. Jag tror att du och jag skulle kunna samtala oss ned till språkets absoluta nollpunkt utan att ens vara överens om att det var där vi befann oss - än mindre om något annat.
    Det du uppfattade som en nyansering från min sida var nog mitt försök att visa hur du, enligt min uppfattning,  skulle kunna invända på ett nyanserat sätt mot mitt resonemang.

Tillvaron bjuder på oväntade tillfällen till skratt ibland.

Vad gäller hat finns det enligt min uppfattning nyanser även där. Breiviks val att ta hatet med sig ut till verkligheten är knappast ett alternativ för särskilt många näthatare men det innebär inte att näthatet är oskadligt - särskilt inte för de som väljer att odla det. Hat och rädsla är förövrigt två känsloyttringar som brukar kunna anta samma uttryck ibland.
    Glad att jag kunde roa dig. Eller något.

Du använder ordet "näthat". Jag hoppas att du med det menar riktigt hat snarare än kvällstidningsdefinitionen. 
  • CMM
    control skrev 2012-09-25 01:03:53 följande:

Miljöpartiet ger sig in i Hen- debatten. Och blir första riksdagsparti att skriva "hen" i sitt partiprogram
    Någon som vill rösta på Hen- partiet?

Det hade jag inte gjort ändå - men klart är att MP bidrar ytterligare till ordets politiska laddning i och med detta. Frågan är om det är bra eller dåligt.
  • CMM

Statsfeminismen var det ja. Det är helt enkelt så att jag upplever att kritik mot mansrollen och det manliga närmast är legio medan kvinnor och kvinnlighet inte ska kritiseras. Snarare måste kvinnor tydligen hjälpas fram medelst diverse riktade "jämställdhetssatsningar", sanktionerade på statsnivå. Man kan kalla dem kvotering, positiv särbehandling eller vad man vill - kontentan av det hela blir ändå att man försöker åtgärda en upplevd orättvisa genom att införa samma orättvisa åt andra hållet, vilket i sin tur möjligen leder till att man rör sig i sidled men aldrig någonsin framåt.

Ett talande exempel på detta är den tack och lov numera avskaffade kvoteringen till populära högskole- och universitetsutbildningar. Det visade sig nämligen att den slog fel eftersom det förekom fall där manliga sökande kommit in för att de var män, trots att det fanns kvinnliga sökanden som var bättre meriterade. "Vi kan inte slå igen dörrar för studiemotiverade unga kvinnor" sa utbildningsministern och avskaffade kvoteringen. Ett korrekt beslut förvisso - jag menar att könskvotering enbart är av ondo och inte hjälper någon i det långa loppet - men det är som sagt talande att det som behövdes var att den drabbade kvinnor negativt. Så avskaffandet i sig var välkommet, anledningen mer tveksam.

Och själv kunde jag inte bry mig mindre om nio av tio studenter på veterinärutbildningen är kvinnor. Kul för dem att de lyckats så bra att de kommit in! 

• CMM
    FMGA skrev 2012-09-25 11:22:13 följande:
    Ok. Du menar alltså att satsningar på kvinnor som grupp som specifikt gynnar dem på mäns bekostnad är statsfeminism. Du menar också att denna företeelse så till den milda grad genomsyrar det svenska samhället att det finns skäl att kalla statsfeminismen helig.
    Jag menar att det finns en rådande syn som antyder att kvinnor är förtryckta och viljelösa offer under patriarkatet och därför måste hjälpas och lyftas fram och vad det nu brukar heta, och denna delar jag inte. Kritik av den typen avfärdas slentrianmässigt som bakåtsträvande och kvinnofientlig. Man får med andra ord inte ens ifrågasätta denna världsbild utan den ses snarast som ett axiom.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!