• CMM

Jag hatar HEN!!!

Anonym (lisa) skrev 2012-09-27 15:11:37 följande:
    Tänkte på att svenskan böjer adjektiv utefter kön. T.ex. den lille pojken eller den stora flickan.
    I talspråk (åtminstone där jag kommer ifrån) säger man dessutom ofta "min lilla kille" och dylikt, alltså feminin adjektivändelse till maskulint substantiv. Apropå konspirationsteoretikerna som hävdar att "hen"-motståndet beror på en ovilja att använda något annat än en manlig grundsyn i sitt språkbruk.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-27 15:16:42 följande:

Fast då säger ni ju fel. Jag tvivlar på att det är dialektalt, det är snarare en vanlig felsägning.
    Spelar mindre roll. Poängen är att folk använder en feminin ändelse där den egentligen inte ska finnas om man följer språkreglerna, vilket rimmar illa med teorin att "hen"-motståndet ligger inbakat i någon diffus motvilja mot att använda en "manlig språknorm".
  • CMM
    Plutteli skrev 2012-09-27 15:20:39 följande:

Va? Den lille pojken låter oerhört gammaldags, möjligen dialektalt. Där jag bor säger alla "den lilla" alt "den stora" oavsett om det är pojke eller flicka det talas om. Det var mycket mer av e/a ändelser för att betona kön förr än det är idag, nuförtiden används det ju knappt alls. (Försöker komma på någon situation just nu men lyckas inte)
    Talspråk/skriftspråk, I'd say. Men nog hör man "den lille pojken" o.dyl. sägas ganska ofta också, framför allt av folk söderifrån i landet.
  • CMM
    Plutteli skrev 2012-09-27 15:27:00 följande:

Definiera "söderifrån" ;) (Bor själv i småland)
    Alltså, inte så att jag aldrig hör någon säge "den lille pojken" men jag hör nog minst lika ofta "den lilla pojken" och samma i skrift.
    Inte vet jag. Tänkte Göteborg, av någon anledning. Bor själv i stockholmstrakten.
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-28 01:35:17 följande:

Och då var vi där igen. Du vet bättre än alla andra hur de ska sköta sina liv, hur de ska använda teknologi, vilka ord de ska använda... delusions of godhood much?
    Inte ett dugg bättre än genusvetarna i så fall, som vet bäst hur man ska uppfostra sina barn, vilka leksaker de ska leka med, vilka böcker de ska läsa, vilka kläder de ska bära, osv etc. Den där självdyrkan förekommer i minst lika stor utsträckning på den "goda" sidan.
  • CMM

... och apropå att folk förutsätter att en elektriker är av manligt kön tills motsatsen bevisats är det väl inte så konstigt, med tanke på att den stora majoriteten elektriker faktiskt är män?

Det är inte konstigare än att man, om man t.ex. ska ha ett möte med en person om vilken det enda man vet är att vederbörande heter Anna Johansson, förutsätter att det rör sig om en kvinna med "svenskt utseende".

Visst, någon gång ibland förutsätter man fel. Elektrikern kanske är en av skråets få kvinnor, och Anna kanske är transsexuell och/eller mörkhyad, och då är det väl inte mer med det. Det är om man låter sin åsikt om människan påverkas av detta som man har problem. 

• CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-28 10:44:35 följande:

Ja, vad roligt att driva med människor som har det svårt och inte är exakt som majoriteten. Skoj. Verkligen. Vad ska vi ta här näst? Något skämt om döva? Föräldralösa? Incestoffer?
    Vad pratar du om? Vem har drivit med någon?
  • CMM
    Anonym skrev 2012-09-28 11:27:17 följande:

Inte konstigt kanske, men ganska korkat och ogenomtänkt.
    Du går in i alla situationer helt förutsättningslöst alltså?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-28 11:31:46 följande:

Spela inte oskyldig, du vet precis vad ni höll på med.
    Jag vet precis vad jag höll på med, ja. Jag observerade att någon råkade skriva "hönsbyte" i stället för "könsbyte" och tyckte detta var så roligt (ja, min humor är undermålig) att det var värt ett eget inlägg.

Så, ta ut pinnen ur röven nu. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!