• CMM

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-15 16:06:47 följande:

Om du tycker att det känns löjligt så låt bli. Det är ju ingen som tvingar dig, du styr själv över vilka ord du vill använda. Precis som de som använder "hen" styr över vilka ord DE vill använda. Man kan ju inte tvinga någon att prata som man själv vill.
    Jag undrar ändå över bevekelsegrunderna. För det är ju inte lättare eller smidigare att skriva eller säga "hen" i stället för "han" eller i stället för "hon" i fall då könet är känt.

Men varför gör man det ändå?
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 16:19:00 följande:

Ja, varför säger/skriver man barnet ibland, trots att man skulle kunna säga pojken? Varför säger man föräldern när man skulle kunna säga mamman? Varför säger man syskonen ibland, när man skulle kunna säga bröderna? Finner du detta lika upprörande? Det döljer ju också personens (alltså mannens eller kvinnans) kön.
    Nej, jag gör ju inte det. Min motvilja riktar sig mot just "hen", av tidigare nämnda skäl. 
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-15 16:28:13 följande:

För att du läser in en politisk komplott i ordet. Jaja, fortsätt med det då. Ingenting som någon säger verkar ju få dig att ändra uppfattning. Du tycks vilja att det ska finnas någon hemlig, ondskefull kvinnosekt som är ute efter dig som man. Du bör kanske fråga dig varför du väljer att se det på detta sätt?
    Ingen är ute efter mig och jag ser inga politiska konspirationer heller. Vad som är sant är att jag gör en koppling mellan "hen" och feminism/genus, som båda är företeelser som jag, i den form de tar sig i Sverige i dag, är kritisk mot. 
  • CMM
    Quintus Zebra skrev 2012-10-16 08:34:45 följande:
    Så det är inte könsneutrala ord du är kritisk mot? Du har inget emot att han eller hon ersätts av ord som barnet eller föräldern eller personen, bara när det ersätts av hen?

Är dina argument mot ordet alltså enbart ideologiska/känslomässiga eller har jag missat något?

Återigen. Kan du förklara exakt vilken kritik du har mot ordet hen, förutom kopplingen med en politisk rörelse som du ogillar?
    Kritiken är just den, att ordet för mig är anstruket av politiska yttringar (samt från vissa håll en lingvistisk besserwisser-attityd) som får mig att rygga tillbaka.
    FMGA skrev 2012-10-16 07:17:36 följande:
    Och iofs utesluter jag inte att det finns en och annan användare som skulle tilltalas av en framtidsscenario där ett dagisbarn springer fram till fröken och säger "hen puttade på mig" om kompisen Arne och där fröken tillrättavisar Arne med orden "Du vet att du inte får putta på Lisa - att hen blir ledsen då".

De finns, här i tråden. Relevans-folket. För det är ju inte relevant att Arne är kille och Lisa är tjej och då kan man ju lika gärna säga "hen", eller hur? Det är ju faktiskt ingen som tvingar en, och man är väl inte rädd för könsspecifika pronomen och andra ska väl få prata precis som de vill eller?

• CMM
    CMM skrev 2012-10-16 08:53:59 följande:
    De finns, här i tråden. Relevans-folket. För det är ju inte relevant att Arne är kille och Lisa är tjej och då kan man ju lika gärna säga "hen", eller hur? Det är ju faktiskt ingen som tvingar en, och man är väl inte rädd för könsspecifika pronomen och andra ska väl få prata precis som de vill eller?

Rädd för könsneutrala pronomen ska det givetvis stå.
  • CMM

Jag förstår verkligen inte hur man inte kan se att feminismen har en ibland närmast sjuklig medvind både bland politiker (minus SD då) och de etablerade medierna... men det kanske bara är jag.

Det är rätt synd egentligen, med tanke på att de som i längden förlorar mest på bilden av kvinnor som viljelösa offer som måste styras att göra rätt val i livet - något "den heliga statsfeminismen" (FMGA:s ord, inte mina) uppenbarligen vill få oss att tro - torde vara kvinnorna själva. 

• CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-19 14:59:34 följande:

Ja, det är rätt sjukt egentligen. Typ alla politiska partier säger att de är för rättvisa och demokrati också! Rackarns styggingar!

Om man ens får förtrycka kvinnor, vem ska man då förtrycka? Va, va, va?
    Men du är ju inte ens feminist, varför är detta så känsligt för dig?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-19 15:07:34 följande:
    Man måste inte vara feminist för att ogilla orättvisor och idioti.
    Du menar alltså att bilden av kvinnor som viljelösa offer som måste vägledas uppifrån för att välja "rätt" är med verkligheten överensstämmande?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-19 15:10:58 följande:
    Det är rätt svårt att bemöta påståenden som är ren hittepå. Jag har aldrig sett en feminist säga att kvinnor är viljelösa och måste vägledas uppifrån.
    Vari bottnar då alla riktade satsningar för att "lyfta fram" kvinnor inom diverse mansdominerade områden menar du? Varför måste man enligt vissa lagstifta om delad föräldraförsäkring eftersom kvinnorna annars "förlorar" på det? Och så vidare.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-19 15:18:59 följande:

Tja, varför ska man INTE kämpa mot orättvisor och förtryck?
    Lägg av med det eviga motfrågandet och försök tycka något själv någon gång i stället. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!