Quintus Zebra skrev 2012-10-16 08:34:45 följande:
Så det är inte könsneutrala ord du är kritisk mot? Du har inget emot att han eller hon ersätts av ord som barnet eller föräldern eller personen, bara när det ersätts av hen?
Är dina argument mot ordet alltså enbart ideologiska/känslomässiga eller har jag missat något?
Återigen. Kan du förklara exakt vilken kritik du har mot ordet hen, förutom kopplingen med en politisk rörelse som du ogillar?
Kritiken är just den, att ordet för mig är anstruket av politiska yttringar (samt från vissa håll en lingvistisk besserwisser-attityd) som får mig att rygga tillbaka.
FMGA skrev 2012-10-16 07:17:36 följande:
Och iofs utesluter jag inte att det finns en och annan användare som skulle tilltalas av en framtidsscenario där ett dagisbarn springer fram till fröken och säger "hen puttade på mig" om kompisen Arne och där fröken tillrättavisar Arne med orden "Du vet att du inte får putta på Lisa - att hen blir ledsen då".
De finns, här i tråden. Relevans-folket. För det är ju inte relevant att Arne är kille och Lisa är tjej och då kan man ju lika gärna säga "hen", eller hur? Det är ju faktiskt ingen som tvingar en, och man är väl inte rädd för könsspecifika pronomen och andra ska väl få prata precis som de vill eller?