FMGA skrev 2012-10-23 14:27:03 följande:
Tja, jag kan väl ställa det antifeministiska krumbuktandet kring den heliga svenska statsfeminismen mot uppfattningen om människors lika värde som sju av våra åtta riksdagspartier utgår från i synen på hur samhället borde se ut i dag och bör se ut i morgon.
Det är ju detta antifeministen kallar statsfeminism, åtminstone är det så jag har uppfattat de försök till förklaring av begreppet statsfeminism som gjorts från antifeministiskt håll.
Så bevisbördan är inte min. Det är inte mitt fel att antifeministen inte kan förklara statsfeminismen bättre än att jag uppfattar det som att det är synen på jämställdhet hen egentligen talar om.
Du håller alltså inte med om att det finns en utbredd bild (även på statsnivå) av kvinnor som viljelösa och förtryckta och således oförmögna att göra egna val i livet, eftersom de val de trots allt gör tenderar att vara utslag av patriarkatets vilja snarare än den egna? Sådant som t.ex. resulterar i att mångmiljonbelopp avsätts för att få kvinnor att välja "rätt", t.ex. genom att starta eget eller plugga till ingenjör (eller annat mansdominerat yrke). Är det mer egen vilja när man påverkas av sådant som om man nu skulle påverkas av ett "patriarkat"?
För om det verkligen vore så att kvinnor var viljelösa och förtryckta och inte visste sitt eget bästa skulle det kanske till och med behövas en "statsfeminism". Problemet är bara att det rimmar så illa med verkligheten - jag tycker inte svenska kvinnor generellt framstår som viljelösa och svaga.