• CMM

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-23 11:49:03 följande:

Är det inte en härskarteknik att anklaga andra för att använda härskartekniker? Obestämd

Förövrigt har jag aldrig förnekat att jag ibland kommer med osakliga påhopp på personer som jag upplever förtjänar det. Det gör min tillvaro lite roligare.

Kyss

Inte en aning. Men att du tycker osakliga påhopp är roliga förklarar en hel del.
    Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-10-23 12:49:22 följande:
    Äh, ta av dig offerkoftan nu. Så synd är det inte om dig
    Det är inte ett dugg synd om mig (det där med "offerkofta" är för övrigt också populärt att ta till när man inte har något vettigt att komma med). Klart jag fattar att man får stå ut med att få skit när man ger uttryck för åsikter som mina, speciellt här på FL.

Jag tycker bara det är synd att en del av skiten är så väldigt förutsägbar. 
  • CMM
    FMGA skrev 2012-10-23 13:15:40 följande:
    Vem vet, så småningom kanske CMM inser att han inte har ensamrätt på härskartekniker och utifrån denna insikt väljer att inte bli så stött när han blir bemött på samma sätt som han bemöter andra - eller kanske rentav börjar diskutera sakfrågor i stället.
    Nu börjar man känna igen dig igen :)
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 13:52:31 följande:

Äh, det är väl inte på grund av dina åsikter som du får påhopp. Det är främst på grund av din trevliga personlighet. Solig
    Jag är inte trevlig och utger mig inte för att vara det heller. Jag har dock, till skillnad från exempelvis dig, åtminstone viss självinsikt. Du gör ju inget annat än att sätta dig på höga hästar och, när du blir överbevisad, försöka omdefiniera språket (!) - senast var det nåt om allmän rösträtt som tydligen bara skulle betyda det du bestämde - för att du inte ids stå för att du faktiskt har fel.
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-10-23 14:00:40 följande:

Självinsikt OCH ödmjukhet i ett och samma paket! Rena rama Kinderägget! FlörtSkrattande
    I aim to pleaase.
  • CMM
    CMM skrev 2012-10-23 14:01:57 följande:
    I aim to pleaase.
    ... med ett a i "please". Typiskt.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-10-23 14:27:03 följande:
    Tja, jag kan väl ställa det antifeministiska krumbuktandet kring den heliga svenska statsfeminismen mot uppfattningen om människors lika värde som sju av våra åtta riksdagspartier utgår från i synen på hur samhället borde se ut i dag och bör se ut i morgon.

Det är ju detta antifeministen kallar statsfeminism, åtminstone är det så  jag har uppfattat de försök till förklaring av begreppet statsfeminism som gjorts från antifeministiskt håll.

Så bevisbördan är inte min. Det är inte mitt fel att antifeministen inte kan förklara statsfeminismen bättre än att jag uppfattar det som att det är synen på jämställdhet hen egentligen talar om. 
    Du håller alltså inte med om att det finns en utbredd bild (även på statsnivå) av kvinnor som viljelösa och förtryckta och således oförmögna att göra egna val i livet, eftersom de val de trots allt gör tenderar att vara utslag av patriarkatets vilja snarare än den egna? Sådant som t.ex. resulterar i att mångmiljonbelopp avsätts för att få kvinnor att välja "rätt", t.ex. genom att starta eget eller plugga till ingenjör (eller annat mansdominerat yrke). Är det mer egen vilja när man påverkas av sådant som om man nu skulle påverkas av ett "patriarkat"?

För om det verkligen vore så att kvinnor var viljelösa och förtryckta och inte visste sitt eget bästa skulle det kanske till och med behövas en "statsfeminism". Problemet är bara att det rimmar så illa med verkligheten - jag tycker inte svenska kvinnor generellt framstår som viljelösa och svaga.
  • CMM
    FMGA skrev 2012-10-23 14:45:20 följande:
    Jo, jag håller med - men jag ser inte den bilden som ett uttryck för statsfeminism.
    Samtidigt är det den bilden som, som jag ser det, ligger till grund för förslag om könskvotering och riktade satsningar av den typ jag tidigare nämnde. Så visst har den kvinnosynen, som f.ö. knappast bör anses vara jämställd i någon bemärkelse överhuvudtaget, stor betydelse för huruvida det finns en statsfeminism eller inte.

Det är som jag skrev tidigare i tråden: å ena sidan vill man dissekera, problematisera och omdana mansrollen eftersom den är så "begränsande" och whatnot; å andra sidan verkar det som ansetts vara den traditionella mansrollen (karriär, pengar, "makt"...) vara något som kvinnor alltmer vill uppgå i. Någonstans fallerar det rent logiskt.
  • CMM
    Aaliyah skrev 2012-10-23 15:31:13 följande:
    När jag hör ordet "statsfeminism" tänker jag på ett citat av Joseph Goebbels: If you tell a lie big enough and keep repeating it, people will eventually come to believe it. Otäckt att tänka sig. Element kanske blir statsminister en dag. Med CMM som propagandaminister.
    Du är polare med Godwin också ser jag. Oväntat.

Eller inte. 
  • CMM
    nihka skrev 2012-10-23 19:10:44 följande:

Då frågar jag dig igen eftersom sist jag frågade fick jag inget svar: "alla riktade satsningar"? Vilka då? Och då menar jag riktiga satsningar som samhället eller näringslivet står bakom med pengar, inte bara att det pratas om att ha en mindre könssegregerad härarbetsmarknad. Vilka känner du till? Och hur många står bakom en lagstiftad delad föräldraförsäkring?
    Det senaste jag hörde var att det lagts 500 miljoner kronor på en satsning på kvinnligt företagande (finns t.ex. att läsa här). Högskolor och universitet ges statliga medel för att "främja jämställdhet". Med mera.

En lagstiftning om delad föräldraförsäkring är det uppenbarligen ännu "för få" som står bakom. Låt oss hoppas att det förblir så.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!