• Twizz

När kan man sluta koka vattnet?

Min son äter baby semp 1.. när kan jag sluta koka vattnet till hans ersättning? och när kan vi gå över till baby semp 2?

• Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?
  • jimpan73

Man bör koka även kommunalt vatten första 6 mån !

• Bosco

Vår Bvc-tant gav rekommendationen att koka vatten fram till och med barnet är sex månader, även kommunalt. Och vad gäller Semp 2 så sa hon att man kunde börja blanda 1an och 2an när barnet närmar sig sex månader (för att få en bra övergång till Semp2)

• Frk Razz

Vi slutade koka vid 6 månader. Blandade 1 och 2 i ca 2 veckor innan jag gick över helt till 2. Lycka till

• hzabo

åt mej har de sagt att man kan sluta koka vattnet då bebisen börjar äta vanlig mat också, för då är allt annat hursomhelst inte sterilt längre!

• Jojjanna

Jag kokar upp vattnet för att få varm ersättning och blandar med kallt vatten från kranen...

Man ska ju aldrig ta ljummet eller varmt vatten direkt från kranen pga risk för listeria. Men varför ska man koka det kalla vattnet?

• jimpan73

En anledning att koka vatten till små barn är för att få bort ev bakterier i pulvret !

• Hultis

Koka dom första 6 månaderna, sen kan du strunta i det. Då har barnet rimligtvis börjat äta och i samband med det börjat dricka ( förhoppningsvis vatten) och det kommer ju från kran.

• La Lola

Säger som, flera andra; med kommunalt vatten behöver du inte koka.

Det är tillverkarna som rek att pulvret ska blandas med kokande vatten för att ta död på ev bakterier i pulvret. De vill ha ryggen fri om något händer.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden När kan man sluta koka vattnet?